
Mogłoby się wydawać, że powstał już każdy rodzaj gry o wojnach. Gdy jednak spojrzymy na to z bliska to będziemy mogli dostrzec, że większość „gier wojennych” opiera się na wydarzeniach mających miejsce podczas drugiej wojny światowej. Dlaczego? Już wyjaśniam. II wojna światowa była wydarzeniem dynamicznym, pełnym rozmaitych taktyk i bezpośrednich wymian. Nie chciałbym zostać źle zrozumiany, ale ta wojna była ciekawsza (okrutne słowo jak na określenie tak tragicznych wydarzeń) od I wś. W latach 1914 – 1918, gdy dochodziło do walki, trwała ona przez wiele godzin, dni, miesięcy. I nie dzięki waleczności żołnierzy czy miejscom trudnym do zdobycia. Było to głównie spowodowane tym, że większość czasu żołnierze przesiadywali w okopach i dość rzadko przemieszczali się do przodu. Nudne? Nie dla Ubisoftu.
Twórcy takich gier jak Rayman, Assassin’s Creed czy Far Cry,
stanęli przed nie lada zadaniem. Postanowili przedstawić wydarzenia z pierwszej
wojny światowej takimi, jakimi były naprawdę. Gra Valiant Hearts oparta została na listach pisanych przez żołnierzy,
co jeszcze bardziej utożsamia gracza z bohaterami, którymi steruje.

Sama gra i nasze poczynania
różnią się w zależności od tego jaką postacią kierujemy. Jest
wiele aspektów znanych ze zręcznościówek, jak np. ucieczka przed bombami czy
konieczność najszybszego dotarcia do wyznaczonego celu itd., mamy tu
również, mniej lub bardziej złożone, zagadki logiczne. Emile świetnie przekopie
się, unikając bomb, Freddie przetnie każdy drut kolczasty, Ana wyleczy rannych,
a Karl będzie starał się po cichu wymknąć z obozu niemieckiego. Pies będzie nam pomagał w odnajdowaniu przedmiotów, odwróceniu uwagi
wroga czy wykonywaniu czynności, których nie są w stanie wykonać ludzie (np. w
przekładaniu dźwigni, które znajdują się w miejscach niedostępnych dla ludzi, a
ich użycie jest niezbędne do przejścia do dalszej części rozgrywki).

Przy każdej kolejnej misji wyświetlane są krótkie notki dotyczące faktów historycznych związanych z rozgrywką, których nie zawsze naucza się w szkołach. Są one przedstawione w krótki, lecz konkretny sposób, dzięki czemu nie są to teksty nudne.
Muzyka jest wpasowana idealnie w
przedstawiony świat wojny. Nie tylko buduje ona nastrój, ale i dopełnia
rozgrywkę, jak na przykład w misji, gdzie do rytmu kankana prowadzimy auto,
unikając zderzeń. Omawiany tytuł jest oparty na silniku UbiArt Framework, znanym
choćby z Raymana, co daje dość
estetyczny wygląd.
Historia w Valiant Hearts jest smutna i chwyta za serce, jednak producenci
postarali się, aby wnieść do niej trochę uśmiechu poprzez przyjacielskiego psa,
który popiskuje lub tarza się, gdy go głaszczemy czy przez stereotypowe
pokazanie narodów (Niemcy ciągle popijający piwo czy Amerykanin, który zawsze
idzie dumnie z wypiętą do przodu klatką piersiową). Warto jednak zatrzymać się
nad samą historią I wojny światowej, która przedstawia wielkie okrucieństwo i podczas
której przelano wiele krwi.

Nie będzie zwykłym frazesem
stwierdzenie, że „takiej gry jeszcze nie było”, bo rzeczywiście nie było takiej
gry, do tego osadzonej w tak ciężkich dla wszystkich czasach, jakimi były lata
1914-1918.
Ocena: 9,5/10
Ocena: 9,5/10