Wystaw najgroźniejszych
gangsterów, zdobądź jak najlepsze własności, zgarnij jak najwięcej szmalu w
nowej grze od Rebel.pl – Szmal. A
jaką Ty podejmiesz strategię?
Gra Szmal to karciana gra, której twórcą jest Donald X. Vaccarino –
osoba, która stworzyła grę Dominiom. Tym razem nie postawiono jednak na
klimaty fantasy - gra została osadzona realiach amerykańskich ulic z lat 60.
Zasady gry są jasne, choć trzeba
rozegrać kilka partii, aby w pełni je zrozumieć i nie musieć korzystać z
instrukcji. Na początku każdy z graczy otrzymuje po 12 kart. Z tej puli każdy
wybiera po jednej, a następnie przekazuje karty do gracza po swojej lewej
stronie. Znów wybieramy jedną kartę z otrzymanej talii. Gdy wreszcie mamy trzy
karty na ręce, rozpoczynamy właściwą rozgrywkę.
Teraz każdy gracz zagrywa jedną
kartę rewersem do góry, a następnie wszyscy, jednocześnie odwracają swoje
karty. Efekty opisane na kartach rozpatruje się według numerów kart – od
najniższych.
Karty dzielą się na 3 rodzaje:
gangsterzy, akcje, własności. Karty gangsterów przedstawiają wizerunki
bandziorów, którzy będą nam potrzebni do zagrania innych kart. Na kartach akcji
znajdują się opisy działań, dzięki którym możemy szybko się wzbogacić bądź
pokrzyżować plany przeciwników. Najczęściej po zagraniu karty te są odrzucane
na stos kart zużytych. Karty własności to nic innego jak nasze przykrywki,
dzięki którym zdobywamy pieniądze. Są to długotrwałe inwestycje, które leżą
przed nami do końca rozgrywki (chyba, że zostaną nam zabrane, przez zagranie
kart akcji).
Gra dzieli się na 12 rund, w tym 10 rund właściwych (w
pierwszych 2 tylko pobieramy karty, ale nie zagrywamy). Po rozegraniu ostatniej
rundy gracze zliczają swój szmal i ten z największą jego ilością staje się
nowym bossem i wygrywa rozgrywkę.
Do zwycięstwa można iść wieloma
drogami, jednak z każdą rozgrywką zmienia się strategia. Jest to spowodowane
faktem, że w każdym rozdaniu mamy do dyspozycji tylko określoną ilość z 80
dostępnych kart. W grze dla 2 osób liczy się dobra pamięć; można budować
strategię na podstawie kart, które się już widziało, choć to nie zawsze musi
się udać. W przypadku większej ilości przeciwników planowanie zaczyna być
znacznie trudniejsze, gdyż karty, które do nas trafią, są już przebrane przez
przeciwników i nie wiemy, które do nas wrócą.
Cóż mogę Wam powiedzieć na temat
mojego odbioru tej gry? Wciągnęła mnie. Myślę, że to najlepsze określenie,
jakiego mogę użyć. Najpierw było „zagrajmy jeszcze raz, żeby lepiej poznać
zasady”, a po chwili się okazało, że człowiek już nie patrzy na instrukcje od
ostatnich 6-7 gier. Gra na początku wydawała się nudna, szczególnie dla dwójki
graczy, jednak z czasem zyskała ona znacznie w moich oczach. Zmusza nas do
myślenia i planowania, a tego właśnie wymagam od gier.
Wykonanie gry jest dobre. Karty
wykonane ładnie i solidnie, żetony w kształcie amerykańskiego znaku dolara –
wszystko to bardzo pozytywnie wpływa na końcowy odbiór gry.
Jedyny aspekt, który trochę mnie
dziwi to minimalny wiek graczy. Wynosi on 14 lat, a ja (osobiście) uważam, że
jest zaniżony.
Nie chodzi tu o zasady czy złożoność gry, ale o jej tematykę.
Morderstwa, panienki do towarzystwa to nie tematy dla dzieciaków w tym wieku.
Innych minusów nie znalazłem, a gra bardzo mi się spodobała.
Zdecydowanie polecam tę grę. Jest
ona bardzo dobra na imprezy, można w nią fajnie grać w dwie osoby, jak i w
większym gronie (max 5 osób).Wymaga ona skupienia, planowania, ale dostarcza
jednocześnie wiele radości. Często zdarza się, że grę przegrywamy, bo „zabrakło
tej jednej karty”, którą właśnie nam zgarnął nasz przeciwnik. Serdecznie
polecam wszystkim!
Nazwa: Szmal
Wydawca: Rebel.pl
Rok wydania: 2015
Edycja: Pierwsza
Sugerowana cena: 89,95zł
Ocena: 9,5/10
Za przekazanie gry do recenzji dziękuję wydawnictwu Rebel.pl