Fejm – potoczne określenie sławy
w języku młodzieży, które jest coraz bardziej używane w tonie żartobliwym, a
czasami wręcz wyśmiewającym. Czy można stworzyć grę o takim tytule, która
będzie odnosiła się do właściwego znaczenia tego słowa? Sprawdźcie sami.
Żyjemy w świecie, w którym młodzi
ludzie spędzają więcej czasu w wirtualnym świecie niż w realnym. Facebook,
Twitter, Instagram itd. to najpopularniejsze w Polsce portale społecznościowe,
w których udziela się młodzież. Grupa Thistroy Games postanowiło stworzyć grę,
która powiedzieć, że jest na czasie to za mało.
Fejm, bo taki tytuł nosi ta gra, to prosta karcianka, w której
będziemy walczyć o lajki płacąc poświęconym czasem. Będziemy też utrudniać
życie innym, podkradać im posty, a w tym wszystkim pomogą nam znani Jutuberzy.
Zasady gry są banalnie proste.
Talia dzieli się na karty akcji, tematy i jutuberów. Mamy na ręce maksymalnie 5
kart. Przed nami leżą wyłożone trzy tematy, które będziemy mogli zakupić. Czas
to pieniądz – to powiedzenie sprawdza się tutaj znakomicie, gdyż płacimy
znacznikami czasu. Zdobywamy je dzięki zagrywaniu kart akcji. W swojej turze możemy wykonać
jedną z czterech dostępnych akcji: zagrać kartę, dobrać kartę, zakupić temat,
wrzucić posty (dowolna ilość). Gra toczy się do momentu pobrania przez jednego
z graczy ostatniej karty tematu. Następnie następuje zliczanie pun… lajków.
Zliczamy tylko te, które wyłożyliśmy na stół. Karty na ręce się nie liczą.
Dodatkowo każda osoba, która posiada najwięcej kart w danym kolorze otrzymuje
dodatkowo 2 punkty. W wariancie zaawansowanym dochodzą również karty
natychmiastowe i karty jutuberów, którzy mają specjalne umiejętności i pomagają
nam w zdobywaniu lajków, kart czy znaczników czasu.
Jak sami widzicie, Fejm to prosta gra, której temat jest
jak najbardziej na czasie. Do tego dochodzą karty, które są świetnie
zilustrowane, a każda ma swój unikalny, komiczny podpis. Najczęściej są to
hasła, które wielu z nas słyszało wielokrotnie.
Jak wiadomo, każda gra poza
zaletami ma też wady. Nie będę tu pisać o jakiś literówkach czy nieścisłościach
w instrukcji, gdyż grałem w prototyp,
więc wszystkie te kwestie są aktualnie poprawiane. Jedyną wadą, jak dla mnie
jest to, że gra jest krótka. Autorzy zakładają 15-30minut, ja bym się jednak
ograniczył do tych 15.
Spodobała mi się bardzo dynamika
gry. Owszem trzeba myśleć, zastanawiać się co zrobić, planować, jednak
ograniczenie do jednego ruchu sprawia, że nie musimy długo czekać na swój ruch,
a karty lecą na stół jedna za drugą.
Pragnę przypomnieć, że gra FEJM
to tytuł, którego autorzy szukają wsparcia graczy na portalu wspieram.to. Czy
warto? Moim zdaniem tak. Jest to dobra gra, która może być przerywnikiem
pomiędzy ciężkimi tytułami. Sprawdzi się również jako dobry tytuł imprezowy,
gdyż okraszona jest humorystycznymi obrazkami i hasłami. Ja osobiście ją
polecam i zachęcam do wsparcia projetku. Choćby autorzy chcieli siłą mi ją
zabrać to prototypu nie oddam. Taka cena Fejmu!
Grę możecie wesprzeć na: https://wspieram.to/FEJM
Grę możecie wesprzeć na: https://wspieram.to/FEJM