Osiemnastowieczna Bawaria, huty
szkła, cegielnie, masy surowców i robotników, którzy dbają, aby niczego nie
brakowało. Właśnie w taki klimat wprowadza nas gra od wydawnictwa Lacerta, pod
tytułem Szklany Szlak.
Szklany Szlak to gra ekonomiczna od znanego na całym świecie Uwe
Rosenberga (twórca m.in. Agricoli). W tej grze przyjdzie nam zdobywać surowce
na tworzenie szkła i cegieł, które przydadzą się do budowania nowych budowli.
Oczywiście nie zrobimy tego sami i przyjdzie nam korzystać z pomocy takich osób
jak np. włodarz, cieśla czy leśniczy.
Zanim przejdziemy do zasad to
trzeba zajrzeć do zawartości pudełka. Jest ono ciężkie, a wszystko to za sprawą
ilości elementów oraz jakości ich wykonania.
W pudełku znajdziemy:
- plansza organizacyjna, na której należy położyć budynki,
- 4 plansze produkcyjne,
- 4 plansze graczy z polami na żetony,
- 1 kielich gracza rozpoczynającego,
- 4 talie kart dla każdego gracza, w każdej po 15 kart pomocników w odpowiednich kolorach,
- 51 żetonów elementów krajobrazu w tym po 17 znaczników: złoże piasku, park, jezioro,
- 24 dużych żetonów lasów,
- 40 okrągłych drewnianych znaczników dóbr w szczególności po 4 znaczniki: szkło, drewno, woda, piasek kwarcowy, cegła, glina oraz po 8 znaczników: żywność, węgiel drzewny
- arkusz z naklejkami na znaczniki dóbr
- 92 żetony budynków (30 budynków przetwórczych, 31 budynków jednorazowych, 31 budynków premiowych),
- 1 żeton pomocy dla wariantu jednoosobowego,
- instrukcje.
- 4 plansze produkcyjne,
- 4 plansze graczy z polami na żetony,
- 1 kielich gracza rozpoczynającego,
- 4 talie kart dla każdego gracza, w każdej po 15 kart pomocników w odpowiednich kolorach,
- 51 żetonów elementów krajobrazu w tym po 17 znaczników: złoże piasku, park, jezioro,
- 24 dużych żetonów lasów,
- 40 okrągłych drewnianych znaczników dóbr w szczególności po 4 znaczniki: szkło, drewno, woda, piasek kwarcowy, cegła, glina oraz po 8 znaczników: żywność, węgiel drzewny
- arkusz z naklejkami na znaczniki dóbr
- 92 żetony budynków (30 budynków przetwórczych, 31 budynków jednorazowych, 31 budynków premiowych),
- 1 żeton pomocy dla wariantu jednoosobowego,
- instrukcje.
Wszystkie elementy są wykonane z
materiału o bardzo wysokiej jakości, ilustracje są bardzo ładne, przyciągają
wzrok, ale jednocześnie nie rozpraszają gracza. Instrukcja napisana w bardzo
jasny sposób, zawiera bardzo dużo różnych przykładów, a dodatkowo zawiera opis
każdej karty pomocnika.
Mimo bardzo wielu elementów, gra
jest jasna, zrozumiała i co ważne – niezależna językowo. Zasady są proste, do
wytłumaczenia w ciągu kilku minut. Każdy z graczy dostaje swoją talie kart
pomocników, za pomocą których będzie
zdobywać surowce. Do tego dostajemy plansze produkcyjną oraz plansze gracza z
lasami, jeziorami i złożami piasku, których będziemy się pozbywać w celu
zdobycia miejsca na budynki. Plansza produkcyjna składa się z dwóch kieratów –
jeden do produkcji szkła, drugi cegieł. Wiadomo, że aby coś wyprodukować to
trzeba mieć surowce. Na górnym kieracie (do szkła), będziemy zbierać takie dobra
jak piasek, jedzenie, węgiel, woda i drewno. Aby otrzymać cegłę, będziemy
potrzebowali węgla, gliny i jedzenia.
(Rozgrywka w wariancie
dwuosobowym)
Gra toczy się przez 4-5 rund,
decydują o tym gracze. Na początku rundy, gracze wybierają 5 kart pomocników,
których sobie nie ujawniają. Następnie gracz rozpoczynający kolejkę, zagrywa
jedną z kart i jeżeli jego konkurent ma taką samą kartę na ręce to musi ją
wyłożyć w tym samym momencie. Na kartach są dwie akcje. Jeśli gracze mają te
same karty to wykonują jedną, wybraną przez siebie, akcje. Jeśli natomiast nasz
przeciwnik nie dysponuje takową kartą to osoba, którą ją wyłożyła może wykonać
obie akcje. Po wyłożeniu karty i otrzymaniu surowców należy sprawdzić czy nie
trzeba obrócić wskazówki na kieracie (dokładny opis w instrukcji). Następnie
swoją kartę wykłada drugi gracz i tak do momentu, aż jeden z graczy zostanie
bez kart na ręce.
Po wykonaniu założonej ilości
rund, przychodzi czas na zliczanie ilości punktów. Można je zdobyć na kilka
sposobów: za posiadanie budynków, za posiadane budynki premiowe, które dają nam
punkty za aktualną ilość surowców; oraz za szkło, piasek kwarcowy i cegły.
Granie w 3-4 osobowym gronie trochę
rożni się w zasadach, jest mniej przewidywalna i można więcej planować. Twórcy
pomyśleli też o wariancie jednoosobowym i jest to strzał w dziesiątkę, gdyż Szklany Szlak to trzy różne rozgrywki w
zależności od tego, w ile osób gramy.
Wrażenia z gry miałem dość
mieszane. Na początku czułem się przytłoczony, chyba głównie ilością elementów
i potrzebnego miejsca do rozgrywki, ale z każdą kolejną partią skupiałem się na
walorach gry i budziły mój podziw. Gra jest świetnie skonstruowana, z ciekawą
mechaniką i z dużą dawką planowania. Nazwałbym ją wręcz grą
strategiczno-ekonomiczną. Najczęściej gramy w wariancie dwuosobowym, stąd opis
takiej rozgrywki i mam nadzieję, że mi to wybaczycie.
Szklany Szlaki to świetna gra, z masą dobrej jakości elementów, dostarczająca dużo emocji. Z pewnością nie jest to rozgrywka, która się nudzi po kilku partiach, jest to tytuł do którego warto wracać. Jedna rozgrywka to około 30-40 minut i mimo, że gra potrzebuje dużo miejsca to warto je wygospodarować. Polecam ją wszystkim, którzy lubią dobre gry ekonomiczne, sprawdzi się ona zarówno u starych wyjadaczy jak i u rodzin, które lubią wieczorem zasiąść przy dobrej planszówce.
Nazwa: Szklany Szlak
Wydawca: Lacerta
Rok wydania: 2015
Edycja: Pierwsza
Sugerowana cena: 155zł
Ocena: 9,7/10
Za przekazanie gry do recenzji dziękuję wydawnictwu Lacerta