
Gra
Carcassonne jest znana wszystkim fanom planszówek na całym świecie.
Wyszło do niej wiele przeróżnych dodatków urozmaicających rozgrywkę. Teraz gra
nabiera nowej formy, a to dzięki serii Around the World, w której będziemy
przemierzać historyczne krainy i będziemy wcielać
się w ludzi żyjących w danej epoce.
Do mojej kolekcji trafiła gra
Carcassonne: Gorączka Złota, wydana w
Polsce przez wydawnictwo Bard. Czy dorównuje ona wersji wydanej wiele lat temu
i czy ma szanse zdobyć takie samo miano kultowej gry jak jej starsze
rodzeństwo? Sprawdźcie sami!

Zacznijmy jednak od pudełka.
Zawartość jest podobna dla wcześniejszych wersji
Carcassonne, znajdziemy w niej wiele podobnych elementów.
Konkretnie w
Gorączce Złota znajdziemy: 72 płytki terenu, 63
żetony wydobycia, 25 kowboj
ów
(po 5 dla każdego gracza), 5 namiot
ów, plansze
punktacji, instrukcje. Jakość elementów jest wyśmienita, kafelki są twarde,
ciężkie do szybkiego zajechania, meeple w kształcie kowboi idealnie oddają
klimat.

Skoro już zacząłem o klimacie –
jaka sama nazwa gry wskazuje, przenosimy się do Ameryki Północnej, gdzie trwała
tytułowa Gorączka Złota. Wielu poszukiwaczy porzucało dotychczasowe życie i
wyruszało w podróż za złotem. Czy gra oddaje ten klimat? Zdecydowanie tak.
Kafelki są wykonane bardzo starannie, ilustracje idealnie wpasowują się w
temat. Każde tory, miasto, góry czy polany są wykonane z
taką dokładnością, że gra wciąga nas do
siebie, tak samo Jumanji wciągnęło Alana Parrisha.

Przejdźmy zatem do zasad gry. Dla
tych, którzy grali już w
Carcassonne będą
one banalne do opanowania, gdyż większość reguł w
Gorączce Złota jest taka sama. Dochodzi parę dodatkowych zasad. Ale
zaczynając od początku. Pierwsze co robi gracz to pociąga jedną płytkę i wykładają do tych leżących na stole w taki sposób, aby pasowały do reszty.
Następnie przychodzi czas na akcje. Możemy umieścić naszego kowboja na danym
elemencie nowo dołożonej płytki (np. na torach bądź na górze) lub możemy umieścić
bądź przesunąć swój namiot, lub jeżeli mamy namiot na górze, na której są
elementy do wydobycia to zabieramy jeden taki żeton samorodka.

Jeżeli udało nam się zamknąć
górę, tory czy miasto to przechodzimy do punktacji zgodnie z zasadami opisanymi
w instrukcji (nie widzę potrzeby jej przytaczania). Warto powiedzieć, iż w
Gorączce Złota istnieje wiele sposobów,
aby przeszkodzić naszemu rywalowi w zdobyciu dodatkowych punktów. Np. dostajemy
podwójne punkty za zamknięcie torów z dokładnie jedną lokomotywą. Gdy widzimy,
że przeciwnik jest temu bliski to czemu nie dorzucić mu drugiej, co spowoduje
utratę bonusu? Podobnie ma się sprawa z górami, gdy jeden gracz zajmie górę,
inny nie może na nią wejść swoim kowbojem. Może jednak rozbić po cichu tam
namiot i podbierać mu kolejne żetony wydobycia.

Kiedy dostaniemy swoich kowboi na
rękę? Dzieje się to w momencie gdy tory, góra bądź miasto zostaną ukończone.
Istnieje więc szansa, że w jednej turze wyłożymy kowboja i zabierzemy go na
rękę pod koniec tury. Dzieje się tak, gdy dokładając płytkę dokończymy np.
tory, które nie są zajęte przez innego gracza. Możemy wtedy położyć tam swojego
kowboja, podliczyć punkty i zabrać go na rękę.
W grze biorą udział również
prerie, jednak punkty za nie podliczamy dopiero na koniec gry. Za zajęcie
prerii na której znajduje się obóz tipi dostajemy 2 punkty, a za stado dzikich
koni 4 punkty. Na sam koniec gry podliczamy jeszcze wartości zebranych żetonów
wydobycia i gracz z największą liczbą punktów wygrywa.

Jak widzicie, gra jest bardzo
podobna do podstawowych wersji
Carcassonne
jednak nie jest to tylko odnawianie produktu, a wprowadzanie nowych, świeżych
elementów oraz dodatkowego tła fabularnego. Nie ukrywam, że gra
Carcassonne Gorączka Złota była moją
pierwszą z serii Carcassonne, ale po rozegraniu kilku partii postanowiłem
zagrać również w podstawową wersje i żałuje… Żałuje tego, że zrobiłem to tak
późno. Nie dziwi mnie fakt, że jest to seria znana na całym świecie.

Żeby nie było za kolorowo, muszę
wspomnieć o pewnym minusie. Mianowicie chodzi o tor punktacji. Mimo, że jest on
okraszony pięknymi ilustracjami to czasem łatwo się na nim pogubić i
przypadkowo przestawić pionki. Szczególnie jak dwa stoją na tym samym polu, to
łatwo pomylić, że któryś jest dalej lub bliżej. Jednak uważam, że biorąc pod
uwagę wkład jaki został włożony w całą grę, to ten fragment można wybaczyć jej
twórcom.
Jak mi się grało? Wspaniale. Gra
jest wciągająca, zmusza do myślenia i obierania różnych taktyk, a przy tym jej
zasady są banalnie proste. Jest to już klasyczny, świetny tytuł, który ma
ogromną szanse zajść tak samo wysoko jak podstawowa wersja gry. Teraz pozostaje
tylko zbierać znajomych i grać, jednocześnie oczekując kolejnych tytułów z
serii Around the World. Grę polecam zarówno starym wyjadaczom jak i tym, którzy
chcą zacząć zabawę z serią
Carcassonne.
I.
|
Klimat
|
5,5/6
|
II.
|
Złożoność
|
5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
6/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
6/6
|
V.
|
Grywalność na 2 graczy
|
6/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
6/6
|
|
Ocena Końcowa: |
5,75 |
Nazwa: Carcassonne: Gorączka Złota
Wydawca: Bard
Edycja: pierwsza
Sugerowana cena: 119 zł
Ocena: 9,8/10
Dziękuję serdecznie
wydawnictwu Bard za udostępnienie gry