Enigma – niemiecka przenośna
maszyna szyfrująca, używana w trakcie II wojny światowej. Polacy jako pierwsi
zdołali ją rozszyfrować. Enigma to
również świetna gra logiczna wydawnictwa Albi, w której przyjdzie nam się
zmierzyć z ciekawymi zagadkami. Dacie rade je rozszyfrować?
Enigma to tytuł w którym będziemy rozwiązywać zagadki, łączyć
plazmowody i zdobywać punkty. Połączenie rozwiązywaniem zagadek z mechaniką,
którą zna każdy planszomaniak z Carcassonne. Dokładamy pionka, zdobywamy punkty
za zamknięcie plazmowodów. Ale najpierw pudło!
W pudle z grą znajdziemy wiele
elementów. 109 płytek do zagadek, 17 pionków, 7 fragmentów mozaiki, 4 zakrzywione
elementy do zagadek z lotu ptaka, 6 odważników, 9 płytek rurociągów, klepsydra
i instrukcja. Całość wykonana bardzo solidnie i z dużą dbałością o szczegóły.
Choć zasady gry są bardzo proste
to gra już taka nie jest. Na stole rozkładamy 4 stosy posegregowane według
zagadek. Na środku stołu układamy płytkę startową. Z boku dajemy plansze do
zliczania punktów i ustawiamy na nim jednego ze swoich pionków. Następnie gracz
rozpoczynający dobiera płytkę z zagadką, ale póki co jej nie odkrywa (widzi
tylko stronę z plazmowodami). Kolejni gracze wybierają zagadkę dla siebie, ale
nie mogą brać już wybranych przez poprzedników. Następnie zabieramy elementy
potrzebne do rozwiązania zagadki i na raz odwracamy płytki na drugą stronę. Kto
pierwszy rozwiąże zagadkę ten obraca klepsydrę i zaczyna się odliczanie.
Po
upłynięciu czasu wszyscy gracze odsuwają ręce od zagadek. Ci którzy zdążyli
ułożyć poprawnie swoje zadania będą mieli możliwość dołożenia płytki do tych,
które leżą już na stole. Po dołożeniu płytki możemy postawić naszego
pionka-inżyniera na jednym z kolorów plazmowodów na właśnie dołożonej płytce,
zakładając, że nie jest on zajęty przez przeciwników. Po zamknięciu naszych
plazmowodów dostajemy tyle punktów ile danego koloru jest połączone w naszej
linii. Wygrywa gracz, który zdobędzie 15 punktów.
Proste zasady, ciężkie zagadki.
Nie ma chyba zagadek łatwiejszych i trudniejszych, choć dużo zależy od
wylosowanej płytki. Do wybrania mamy 4 typy zagadek. Pierwszym z nich jest
mozaika – mamy płytkę z obrazkiem i 7 elementów, które musimy ułożyć w
przedstawiony sposób tak, aby zakryły one obrazek. Drugi typ zagadek to „z lotu
ptaka” – mamy 4 kolorowe, zakrzywione elementy, które musimy ułożyć w taki
sposób, aby z lotu ptaka wyglądały tak jak przedstawiono na obrazku. Trzeci
rodzaj to odważniki. Po odwróceniu płytki sprawdzamy ilu odważników mamy użyć.
Z dwóch stron są wartości na szali i musimy ułożyć nasze odważniki tak, aby
suma wartości po obu stronach były sobie równe. Ostatnia to rurociągi. Na płytce mamy pokazane,
które fragmenty rur mamy odrzucić, a z reszty musimy ułożyć sensowne rurociągi.
Choć może się wydawać, że
najciężej ułożyć obrazek a najłatwiej rury to zagadki są same w sobie bardzo
różnorodne. Każdy znajdzie jakąś swoją ulubioną zagadkę, a potem okazuje się,
że nie może w niej wygrać. Gdy przeczytaliśmy, że gra się do 15 punktów to stwierdziliśmy, że gra się za szybko
skończy. Jednak nie jest to takie proste jakby się mogło wydawać, gdyż najpierw
musimy dobrze rozwiązać zagadkę, a potem jeszcze zamknąć plazmowód co również
jest nielada wyzwaniem.
Bardzo nam przypadły do gustu
elementy. Solidne, z drewna, ładne kolorystycznie. Jedynie fragmenty rurociągów
są z tektury, co odbiega od całej reszty i nas trochę to raziło. Nie ma jednak
tragedii. Wbrew pierwszym odczuciom, że „tej zagadki nie da się zrobić” to
uwierzcie nam – da się rozwiązać wszystkie.
Ciężko mi zakwalifikować Enigme do jakiegoś konkretnego typu.
Może sprawdziłoby się jako gra imprezowa, ale jest tylko dla 4 graczy. Jako
rodzinna może być za trudna dla młodszego rodzeństwa. Enigma to dobra gra dla grupki znajomych, którzy lubią się przy
grach wysilić, a z drugiej strony nie lubią planować zbytnio na przód. Polecam
ją każdemu fanowi gier logicznych i tym dla których liczy się bardziej dobra zabawa
niż zwycięstwo. Dodatkowo można ją potraktować jako zabawę edukacyjną dla tych
młodszych co może rozwinąć ich postrzeganie przestrzenne, logiczne myślenie i
umiejętności liczenia, ale to wszystko już nie w formie gry, a luźnej zabawy.