22 mar 2016

Znasz się na zegarku? - recenzja gry Szalone Zegarki

Na ostatnim spotkaniu rozegraliśmy kilka partii w pewną szaloną grę. Szaloną, bo dawała jednocześnie śmiech, zmieszanie i… ból! Pewnie spytacie jak to gra planszowa dała nam ból. Już śpieszę tłumaczyć. Otóż cierpiały głównie nasze ręce, gdyż graliśmy w Szalone Zegarki.

Szalone Zegarki to imprezowa gra, w której przyjdzie nam wysilić swoje szare komórki. Do tego trzeba być bardzo skupionym na wielu zasadach na raz i trzeba umieć wykazać się refleksem. Mam nadzieje, że jesteście zaciekawieni, więc przechodzimy dalej.

W ładnym kolorowym pudełku znajdziemy: 1 żeton Zegara Centralnego, 63 karty zegarków, 21 kart „Kiedy?”, 25 kart „Co?” orz 1 kartę zasad podstawowych. I choć zawartość nie imponuje ilością elementów, to są one bardzo dobrej jakości, a w dodatku po prostu więcej nie trzeba. Grafiki przedstawione na kartach świetnie wpasowują się w klimat gry, w której liczy się czas!

Zasady choć wydawały nam się trudne i niezrozumiałe, szybko zostały sprostowane przy pierwszej partii. Otóż każdy ma swój stos kart zegarków. Na każdej karcie przedstawiona jest godzina. Gracz odkrywa kartę od siebie i mówi kolejną godzinę. Gracz po nim mówi godzinę następującą po tej wypowiedzianje. Jeżeli powiedziana godzina jest tą samą, którą właśnie wskazuje odkryty zegar – gracze uderzają w żeton Zegara Centralnego, który umieszczony jest na  środku stołu. Ten który uderzy ostatni – zbiera odkryte karty. Jest to pierwsza zasada. Drugą zasadą jest wehikuł czasu. Otóż na niektórych kartach zamiast zegarka jest obrazek wehikułu czasu. Oznacza to tyle, że od tej pory gracze odliczają godziny do tyłu. Proste? Otóż tak, ALE! Jeżeli wchodzą dwie reguły na raz (odkrywamy kartę wehikułu czasu z godziną 10 i mówimy właśnie tę godzinę) to żadna reguła nie obowiązuje – co za tym idzie nikt nie uderza w zegar centralny, a kolejny gracz nie mówi godzin w odwrotnej kolejności. Jeżeli ktoś się pomyli to ostatni gracz, który tego dokonał zbiera karty.

I choć już tutaj gra jest dość emocjonująca to twórcy nie spoczęli na laurach. Gra trwa 4 rundy. W pierwszej obowiązują dwie wymienione wyżej standardy. W każdej kolejnej dochodzi jedna zasada więcej. Jaka? Otóż decyduje o tym los. Do ustalenia nowych reguł posłużą nam wyżej wspomniane karty „Kiedy? I „Co?”. Odkrywamy po jednej takiej karcie i powstaje nam nowa zasada. Jaka? Np. „Kiedy zegar pokazuje godzinę 12 to kolejny gracz nie wykłada swojej karty”. I zasada ta obowiązuje już do końca gry czyli do 4 rundy włącznie. Co za tym idzie, w ostatniej rundzie mamy dwie zasady podstawowe oraz 3 dodatkowe. Zwycięzcą zostaje gracz, który wygrał ostatnią rundę.

Gra bardzo przypadła nam do gustu. Rzadko zdarza się, że gramy tyle razy jednego wieczoru w ten sam imprezowy tytuł. I chyba muszę stwierdzić, że póki co, to najlepsza gra imprezowa, w którą przyszło nam zagrać. 

Duży wpływ na ocenę ma regrywalność Szalonych Zegarków. W każdej turze zmieniają nam się reguły, a do tego możemy zawsze odkrywać sobie od razu kilka nowych, aby utrudnić sobie zadanie. Mimo, że to tytuł imprezowy to trzeba być na nim bardzo skupionym. Za pierwszą partią nie ogarnialiśmy 2 zasad, a co dopiero 5! 

Po kilku partiach padały tylko hasła „Jeszcze raz!” „od nowa!” itd. Jest to chyba najlepsza ocena, szczególnie że była wypowiadana przez różne grono. Dziwi mnie troszkę próg wiekowy. Tytuł dedykowany jest od 8 roku życia. Wydaje mi się, że dla dzieciaków nie będzie to aż tak prosta gra. 

Reasumując. Gra nam się bardzo spodobała i będzie kolejnym tytułem obok Loży Szyderców (cóż za rozbieżność gatunkowa!), którą będziemy zabierać na spotkania. Przede wszystkich spasowało nam to, że w grze rozwijamy umiejętności oko – ręką. Myślenie, zapamiętywanie reguł i odpowiednia reakcja, a do tego pilnowanie, czy wszyscy grają zgodnie z zasadami – idealne połączenie jak dla nas. Serdecznie polecam wszystkim, którzy szukają fajnego tytułu na spotkania w gronie kilku osób. Rodzinnie też się sprawdzi, ale może z mniejszą ilością zasad :)

I.
Klimat
5/6
II.
Złożoność
5/6
III.
Oprawa graficzna
6/6
IV.
Wykonanie elementów
5,5/6
V.
Grywalność na 2 graczy
-/6
VI.
Grywalność na więcej osób
6/6

Ocena Końcowa: 5,5


Nazwa: Szalone Zegarki

Wydawca: 2pionki, Portal Games

Wydanie: pierwsze

Rok: 2015

Sugerowana cena: 69,95 zł

Ocena: 5,5/6
Za przekazanie gry do recenzji dziękuję wydawnictwu Portal Games:
http://portalgames.pl/pl/
Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive