Co się stanie jak połączymy ze
sobą łzy jednorożca, smoczy dym i łupież wróżki? Powstanie nam eliksir ślepej
miłości! Grę, o której tutaj mowa, możecie dostać dzięki wydawnictwu Rebel.pl,
które postanowiło zrobić z nas Adeptów Magii, wprowadzając na rynek klimatyczny
tytuł Wybuchowa Mieszanka.
Wybuchowa Mieszanka to rodzinna gra, w której będziemy wywoływali
eksplozje, tworzyli eliksiry i zdobywali żetony biegłości. Czy tytuł ten jest
dobrze wykonany? Czy wszystkie elementy i mechaniki są warte wydanych pieniędzy?
A może to jednak przereklamowany produkt? Sprawdźcie sami!
Zacznijmy jednak od zawartości.
Duże, ciężkie pudło zawiera w sobie sporo elementów. Na pierwszy rzut idą
tekturowe elementy, z których złożymy swój podajnik kulek ingrediencji. Jest to
bardzo fajny, kolorowy i dobrych rozmiarów – nie za duży, nie za mały. Elementy
mogłyby mocniej się ze sobą trzymać, ale na to można przymknąć oko – w trakcie
rozgrywki nic się złego nie dzieje z nim. Skoro mamy podajnik to przydadzą się
też i kulki – otrzymamy ich 80 (po 20 w każdym z czterech kolorów) oraz kilka
dodatkowych. Kulki szklane, kolorowe i z ciekawymi nazwami – na plus! Oprócz
tego w pudle znajdziemy 15 żetonów biegłości, 4 plansze stanowiska
alchemicznego, 64 płytki eliksiru, 21 żetonów drobnej pomocy oraz żeton
pierwszego gracza. A do tego dołączono świetną, jasną i klimatyczną instrukcję.
Jeśli chodzi o zasady gry to są
one proste, choć warto dobrze wczytać się w instrukcje, która prowadzi nas krok
po kroku. Po przygotowaniu gry (rozdaniu stanowisk alchemicznych, odrzuceniu
dwóch rodzajów płytek eliksirów, rozdaniu eliksirów początkowych, rozłożenia
żetonów i uzupełnieniu podajnika) przechodzimy do rozgrywki. Gra toczy się w
turach, w której każdy z graczy musi pobrać jedną kulkę z podajnika. I tu
zaczyna się zabawa. Pobierając kulkę możemy spowodować eksplozję, czyli
zderzenie się dwóch kulek o tej samej barwie. Jeśli tak się zdarzy to pobieramy
kulki wywołujące eksplozje oraz wszystkie stykające się w tym samym kolorze
(zderzyły się dwie niebieskie to wszystkie przylegające do nich niebieskie
kulki bierzemy ze sobą). Może się zdarzyć tak, że pobierając kulki, które
wywołały eksplozje, nastąpi kolejna i kolejna itd.
Gdy zbierzemy już całą
ingrediencje z podajnika możemy jej użyć do stworzenia eliksiru. Każdy z
trunków ma swoją specjalną recepturę, którą będziemy musieli wypełnić
odpowiednimi kolorami kulek. Gracz musi dołożyć pasujące kolorem kulki do
odpowiednich eliksirów (nie można ich już potem ściągnąć), a jeśli zostaną im
jakieś jeszcze na ręce to muszą je umieścić w retorcie (naczynie alchemiczne) –
jest to nasza pula zapasowa, która pomieści trzy składniki i w dalszej części gry
możemy z niej wyjmować czy zamieniać kulki.
Gdy uda nam się ukończyć eliksir
(dołożyć wszystkie pasujące składniki) to bierzemy naszą płytkę, odwracamy ją
na drugą stronę, a kulki wrzucamy do podajnika. Ukończone eliksiry dają nam nie
tylko punkty, ale również specjalne właściwości jak np. pobrać dodatkową kulkę
ingrediencji czy dołożyć kulki z puli rezerwowej na płytce eliksiru niezależnie
od koloru. Uzupełnianie podajnika staramy wykonywać się tak, by nie kierować
kulek na konkretne tory, ma to być jak najbardziej losowe.
W dowolnym momencie swojej tury
gracz może wykonać dwie rzeczy: skorzystać z pomocy profesora lub wypić
eliksir. W pierwszym wypadku profesor służy nam pomocą i pozwala dobrać jeszcze
jedną kulkę z podajnika (nie wywołuje się wtedy eksplozji). Co nas to kosztuję?
Otóż na koniec gry za każdą pomoc zapłacimy 2 punkty zwycięstwa. Jeśli chodzi o
wypijanie eliksiru to każdy posiada jednorazową specjalną moc (przykłady
wspomniane wyżej) z której możemy skorzystać. Gdy zużyjemy eliksir to odwracamy
go o 180 stopni. Warto wspomnieć, że na koniec gry dobre jak i zużyte eliksiry
punktuje się tak samo.
Koniec gry następuje po zebraniu
odpowiedniej ilości żetonów biegłości, która różni się w zależności od ilości
grających osób. Żetony te zdobywa się za ukończenie co najmniej 3 eliksirów
tego samego rodzaju lub za pięć eliksirów o różnej mocy. Na koniec gry, każdy żeton
biegłości daje nam 4 punkty zwycięstwa.
Trochę mi zeszło na napisaniu
zasad, jednak chciałem wam jak najbardziej przybliżyć reguły tej świetnej gry. Wybuchowa Mieszanka to gra, w której
przychodzi nam planować, obserwować i dobrze pobierać kulki, by jak najlepiej
na tym wyjść. Bezpośrednia interakcja jest znikoma, wynika tylko z mocy
specjalnej eliksiru, ewentualnie możemy komuś pokrzyżować plany przez
podebranie komuś kulek.
Wykonanie gry jest wręcz
bajeczne. Ciekawy podajnik, w którym nie widać wszystkich kulek, kolorowe
szklane kulki, ciekawe plansze graczy i wszystkie pozostałe elementy są
wykonane bardzo solidnie i świetnie oddają klimat gry. Do tego instrukcja w
której wszelkie niejasności rozwiewa nam
profesor, który nas prowadzi przez zasady gry.
Bardzo fajnym elementem
instrukcji jest dokładny opis jak powinno się uporządkować elementy gry w
pudełku. Wypraska jest zrobiona wręcz idealnie, wszystkie elementy wchodzą
bardzo dobrze, w trakcie transportu nic się nie rozsypuje, nie wypada, po prostu
genialna sprawa.
Ale dla kogo ta gra? Nad tym
pytaniem siedzieliśmy bardzo długo. Wydaje nam się, że jest to dobry tytuł
rodzinny szczególnie ze względu na proste zasady i radość jaką daje. Zarówno
dorośli jak i dzieciaki miały takie same szanse, wiek nie grał tutaj roli i nie
decydował o wygranej. Starzy wyjadacze też czasem do tej gry pewnie by
zasiedli, aby trochę pogłówkować, jednocześnie odprężając się od czegoś
cięższego. Średni czas gry to 30-45 minut, więc dobra gra na którą warto wydać
pieniądze. Polecam Wam ją serdecznie!
I.
|
Klimat
|
5/6
|
II.
|
Złożoność
|
5,5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5,5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
6/6
|
V.
|
Grywalność na 2 graczy
|
5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
5/6
|
Ocena Końcowa: | 5,33 |
Nazwa: Wybuchowa Mieszanka
Wydawca: Rebel.pl
Wydawca: Rebel.pl
Wydanie: pierwsze
Rok: 2016
Sugerowana cena: 129,95 zł
Ocena: 5,33/6
Za przekazanie gry do recenzji dziękuję wydawnictwu Rebel.pl: