Lubicie gry w karty? Szczególnie
te bardziej klasyczne? Jeśli tak to z pewności przypadnie Wam do gustu nowość
od foxgames – gra Siedem. Choć nie
jest to bardzo rozbudowana gra to z pewnością przyciągnie miłośników kart.
Siedem to ciekawa gra karciana, w której dominuje tytułowa
siódemka. W grze występuje 7 rodzajów kart w 7 kolorach i o 7 różnych mocach. Dodatkowo
grę skończymy dokładając siódmą kartę. Przy pierwszym spotkaniu z grą ludzie
mówili, że to przecież rozbudowany pasjans. Czy to prawda?
W małym pudełku znajdziemy 49
kart oraz karty pomocy. Cała szata graficzna jest banalnie prosta, ale dzięki
temu jest ładna. Nie ma zbędnych piktogramów, obrazków czy zbyt dużej ilości
tekstu. Wszystko na kartach jest czytelne, a to jest bardzo ważne.
Czym zatem Siedem przewyższa pasjansa? Otóż jest kilka niuansów, które
sprawiają, że gra staje się ciekawsza. Otóż przejdźmy do zasad. Każdy z graczy
ma na ręce 3 karty (o dziwo nie siedem!), a w swojej turze będzie wykładał
jedną do odpowiadającej jej kolumny, a na koniec dobierze sobie kartę tak, aby
mieć 3 na ręce. Ale jakie to kolumny? Otóż układamy je zgodnie z cechą karty
(np. Morza, Cuda Świata, Fortuny itd.). Wyjątkiem są tutaj etapy życia, które
dokładamy albo do ich kolumny albo do dowolnej kolumny. Jaka różnica? W
pierwszym przypadku usuwamy najwyższe karty (hmmm, siódemki?) z każdą dołożoną
kartę etapów życia (jak będą tam 3 karty to eliminujemy 7,6 i 5) w fazie
punktacji.
Jeśli zaś dokładamy do innej kolumny to przyczyniamy się do tego, że gra szybciej się skończy, gdyż szybciej dołożymy siódmą, ostatnią kartę. Drugimi kartami specjalnymi są karty kolorów, które wyznaczają kolor atutowy – karty w kolorze atutowym można dokładać do dowolnej kolumny aktywując jej moce. Ahhh właśnie – moce. Każdy rodzaj kart ma moce, które są aktywowane od razu po dołożeniu jej do odpowiedniej kolumny. Jak punktujemy? Otóż karta leżąca przed nami warta jest dwa punkty (można je uzyskać dzięki jednej z siedmiu dostępnych mocy na kartach), dodatkowo gracze sumują wartości kart trzymanych na ręce trzymając się 2 ważnych zasad: zerowanie kart przez etapy życia oraz dawanie najwyższej (niewyzerowanej) wartości kartom w kolorze atutowym. Można brzmi to zawile, ale po pierwszej rozgrywce już wszystko jasne.
Jeśli zaś dokładamy do innej kolumny to przyczyniamy się do tego, że gra szybciej się skończy, gdyż szybciej dołożymy siódmą, ostatnią kartę. Drugimi kartami specjalnymi są karty kolorów, które wyznaczają kolor atutowy – karty w kolorze atutowym można dokładać do dowolnej kolumny aktywując jej moce. Ahhh właśnie – moce. Każdy rodzaj kart ma moce, które są aktywowane od razu po dołożeniu jej do odpowiedniej kolumny. Jak punktujemy? Otóż karta leżąca przed nami warta jest dwa punkty (można je uzyskać dzięki jednej z siedmiu dostępnych mocy na kartach), dodatkowo gracze sumują wartości kart trzymanych na ręce trzymając się 2 ważnych zasad: zerowanie kart przez etapy życia oraz dawanie najwyższej (niewyzerowanej) wartości kartom w kolorze atutowym. Można brzmi to zawile, ale po pierwszej rozgrywce już wszystko jasne.
Czy zatem warto sięgnąć po ten
tytuł? Naszym zdaniem tak. Po pierwsze prosta mechanika z prostotą wykonania
idealnie do siebie pasują. Do tego jasno napisana, krótka instrukcja, która
sprawia że w Siedem można grać
praktycznie od razu po otwarciu pudełka. Dodatkowo uważamy, że jest to dobry
filerek między dłuższymi tytułami.
Czy ma on wady? Otóż my nie
zauważyliśmy jakiś większych. Sama rozgrywka wymaga pewnej ilości miejsca co
może sprawiać, że Siedem nie będzie
grą podróżną. Z drugiej strony Siedem
to ciekawy tytuł, który z pewnością porwie wszystkich miłośników karcianek, a
dodatkowo każdy poszukujący fajnej, szybkiej gry można się w tym tytule
odnaleźć.
Jaki sami więc widzicie, grę
możemy polecić każdemu kto poszukuje gry karcianej. Powinna się ona spodobać
zarówno starszym jak i młodszym graczom. Cena również zachęca do sprawdzenia
tego tytułu, więc zachęcamy wszystkich do zakupu.
I.
|
Klimat
|
4/6
|
II.
|
Złożoność
|
5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
4,5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
5/6
|
V.
|
Grywalność na 2 graczy
|
4,5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
5/6
|
Ocena Końcowa: | 4,67 |
Nazwa: Siedem
Wydawca: Foxgames
Rok wydania: 2016
Edycja: Pierwsza
Sugerowana cena: 25zł
Ocena: 4,67/6
Za przekazanie gry do recenzji dziękuję wydawnictwu Foxgames