Są takie dni, gdy wracają do nas
wspomnienia z zabrzańskiego Pionka, w którym mieliśmy przyjemność brać aktywny
udział. Na ostatniej edycji tej imprezy miejsce miały premiery różnych gier od
różnych wydawców. Opiniowałem już dla Was Leśną Drakę od Tailor Games, teraz chciałbym przedstawić Wam kolejny tytuł od
tego wydawnictwa – Karczemne Opowieści.
Karczemne Opowieści to karciana gra, w której będziemy się wcielać
w szlachcica, który znudzony swoim dostatnim życiem chce wyruszyć na przygodę.
Aby jednak tak się stało musi znaleźć odpowiednich kompanów, którzy mu w tym
pomogą. A gdzie najlepiej takowych szukać? Oczywiście w karczmie!
Standardowo zacznijmy od pudła.
Ogólnie rzecz biorąc jest ono takie samo jak w wspominanej Leśnej Drace co dla nas nadal jest uciążliwe (z pewnością
jednakowość pudła jest związana z kosztami wydania gier), ponieważ kolejny raz
jest ono jak dla nas za duże. W środku znajdziemy: 108 kart, 36 kafli, 30
znaczników, instrukcje. Wykonanie elementów jest dobre, karty są w miarę trwałe,
żetony i kafle solidne. Wszystko jest kolorowe, grafiki są naprawdę ciekawe, a
z całej gry bije pewna dawka humoru.
Zasady gry są proste, choć dla
nas instrukcja jest na średnim poziomie. Nie do końca wiemy czy wynika to z tej
kwestii, że gra jest mało intuicyjna czy że instrukcja jest napisana w taki a
nie inny sposób, ale dopiero po przeczytaniu 3-4 razy zaczęliśmy rozgrywkę. W
pierwszych turach gracze mogą się czuć troszkę zagubieni, jednak im dalej tym
lepiej. W całej grze naszym zadaniem będzie zdobywanie punktów chwały. Będziemy
je otrzymywać za pokonane wyzwania. Aby móc takowe wyzwania wykonywać, będziemy
musieli zasięgnąć pomocy u doświadczonych podróżników. Wraz z siłą naszej
perswazji będą wzrastać nasze możliwości na pozyskanie nowych kompanów. W
swojej turze gracz może wykonać dwie akcje (może być dwa razy ta sama). Po
pierwsze można zagrać daną kartę postaci jako aktywną (czyli gotową do
wyruszenia na przygodę) i możemy skorzystać z jej akcji specjalnej. Drugą
możliwością jest zagranie karty jako wyczerpanej i tutaj mamy dwie możliwości:
albo wyruszamy na przygodę (każdy bohater cechuje się znajomością różnych
terenów i aby wykonać dane wyzwanie musimy posiadać co najmniej tyle znajomości
co na kafelku wyzwań) i wtedy obracamy każdego bohatera, który bierze udział w
wyprawie, albo werbujemy. Werbunek również powoduje wyczerpanie naszych kart
aktywnych, gdyż to właśnie oni będą przekonywać pozostałych wojów przy
stolikach, że warto z wami wyruszyć. Na każdej karcie bohatera znajduje się
siła perswazji jaką postać dysponuje oraz koszt werbunku czyli ile potrzebujemy
punktów perswazji, by namówić rozmówcę do współpracy. Jest jeszcze akcja
specjalna czyli zagranie jednej karty jako aktywnej i kilka tych samych kart
jako wyczerpanych, co daje nam możliwość skorzystania z akcji postać tyle razy
ile kart odrzuciliśmy. Gra trwa 9 rund, wygrywa gracz, który zdobędzie
najwięcej punktów chwały na koniec gry.
Przyszła pora na ocenę gry.
Graliśmy w nią w różnym gronie wiekowym i z różnym skutkiem. Bywały osoby,
które długo planowały swoje ruchy, przez co Ci mniej cierpliwi zaczynali się
denerwować, bywało też tak, że wszystko szło gładko. Zdania co do oceny gry są
bardzo podzielone. Jedni bardzo polubili tę grę, a dla innych jest ona taka
sobie. Wszystko zależy od podejścia graczy, gdyż Ci którzy są mniej cierpliwi
to szybko się do tego tytułu zniechęcą, bo gra staje się (przynajmniej dla nas)
fajniejsza z każdą rozegraną partią.
Gra jest regrywalna dzięki różnym
układom kart na stole. Zdobywa z każdą kolejną partią, gdyż poznajemy już
zdolności każdego z bohaterów, a co za tym idzie – budujemy swoje indywidualne
ciągi akcji, które mogą doprowadzić, do tego że będziemy wykonywać naprawdę
wiele różnych ruchów prowadzących do zwycięstwa. Jak dla nas jest to plus tej
gry.
Gra jest kierowana do osób od 12
roku życia. Myślę, że to kryterium jest tutaj jak najbardziej trafne, gdyż
młodsze dzieci będą mniej zainteresowane samą rozgrywką, a problemy na początku
skutecznie jest zniechęcą. Chcielibyśmy zachęcić każdego fana gier karcianych
do spróbowania swoich sił w Karczemne
Opowieści, gdyż nas dawno tak jakaś gra nie poróżniła w kwestii oceny.
Każdy musi spróbować i sam ocenić, ale jak dla nas to gra jest warta
sprawdzenia :)
I.
|
Klimat
|
5/6
|
II.
|
Złożoność
|
4/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
5/6
|
V.
|
Grywalność na 2 graczy
|
4,5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
4,5/6
|
Ocena Końcowa: | 4,67 |
Nazwa: Karczemne Opowieści
Wydawca: Tailor Games
Wydanie: pierwsze
Rok: 2016
Sugerowana cena: 49,95 zł
Ocena: 4,67/6
Za grę dziękuję wydawnictwu Tailor Games