Czy chcieliście kiedykolwiek
wcielić się w pisarza „scenariusza” czyjegoś życia? A co jakbyś mógł zrobić to
dla całego plemienia? O tym właśnie będzie gra, którą dzisiaj chciałbym Wam
zaprezentować. Dodatkowo jest to gra polskiego autora i wygląda ona całkiem
obiecująco. Mowa tutaj o tytule CVlizacje od wydawnictwa Granna.
Pierwsze co mi się skojarzyło z
tą grą to inny tytuł tego wydawnictwa – CV. Nie jest to dziwne, gdyż zbitek
słów z CV i Cywilizacja idealnie się wpasowuje. Do tego dochodzi ten sam wydawca
i nawet ten sam ilustrator. Jak z innymi podobieństwami? Otóż w CV skupiamy się
na swojej karierze, a w CVlizacjach skupiamy się na całym plemieniu, z którym
będziemy zbierać zasoby, by potem móc tworzyć różne wynalazki, nadawać sens
życiu naszych ludzi czy stawiać różne budynki.
Zajrzyjmy co wydawca oferuje nam
w pudełku. W środku znajdziemy: planszę, 20 znaczników drewna, 20 znaczników
kamienia, 20 znaczników jedzenia, 36 punktów zwycięstwa, 5 żetonów mnożników, 5
zestawów po 8 kart rozkazów, 32 karty pomysłów dla pierwszej i drugiej epoki,
16 kart pomysłów dla trzeciej epoki, hełm wodza, korona.
Wykonanie gry jest bardzo dobre.
Znaczniki fajne, drewniane, trwałe. Plansza przejrzysta, karty również.
Wszystko utrzymane w dobrej kolorystyce nie rozprasza wzroku w trakcie
rozgrywki. Karty są czytelne a to sobie bardzo cenimy w grach – nie ma potrzeby
zastanawiania się nad tym co dana karta robi.
Zasady również są banalnie
proste. Mechanika rozgrywki oparta jest na 8 kartach akcji, które każdy z
graczy ma na swojej ręce. Każdy z graczy wybiera kolejno dwie karty i kładzie
je na stole – jedną odkrytą i jedną zakrytą. Gdy każdy już wykona swój ruch
następuje odkrycie kart. Następnie poczynając od pierwszego gracza wykonujemy
akcje. Gdzie tu haczyk? Otóż to ile zdobędziemy dzięki danej akcji zależy od
tego ilu graczy zagrało daną kartę np. karta Nicnieróbstwo:
- Gdy kartę zagra jedna osoba – weź 1 PZ
- Gdy kartę zagrają dwie osoby – weź 2 PZ
- Gdy kartę zagrają 3 lub więcej osób – nie bierzesz nic
I tak oto sobie powoli zbieramy
punkty zwycięstwa, surowce, handlujemy i kradniemy. Rozpatrujemy tak karty, a
po rozpatrzeniu następuje faza rozwoju – mamy możliwość zakupienia danej karty,
która wpłynie na nasze plemię, np. stworzymy siekierę albo zrobimy z nich egoistów.
Kart rozwoju dają nam na koniec gry punkty zwycięstwa oraz w trakcie rozgrywki
wprowadzają dla nas jakieś dodatkowe możliwości. Rozgrywamy 3 takie rundy które
nazywamy erą (w każdej erze zostanie zagrane 6 kart z 8), a w całej grze
rozegramy 3 ery. W trzeciej dochodzą nowe, lepsze, ale droższe karty, które
dają więcej punktów zwycięstwa.
Punktacja też jest bardzo prosta
– sprawdzamy kto ma najwięcej PZ zdobytych z kart (niektóre karty dają nam
punkty za surowce, inne za typy wynalazków, inne po prostu za nic) oraz
dodajemy do nich te które zdobyliśmy w trakcie gry. Gracz z największą ilością
wygrywa.
Jak nasze odczucie do tej gry?
Jest ono neutralne. Jako fani eurogier to dla nas jest ta gra za łatwa i za
szybka. Nie ma co jej porównywać do np. Osadników: NI czy Mombasy, ale uważamy
że jest to dobra gra, aby wciągnąć ludzi w gry euro. Zbieranie surowców i
wymienianie ich na inne korzyści to podstawy w takowych grach, a tutaj na tym
się to opiera. Interakcja jest w zasadzie mała – liczymy bardziej na szczęście,
że uda nam się akurat wyłożyć karty tak, by dały nam największą korzyść.
Jedynie kradzież jest akcją, która wprowadza interakcje do gry, gdyż możemy
komuś zabrać jego zasoby.
Dla kogo więc ta gra?
Zdecydowanie dla początkujących osób, które zaczynają swoją przygodę z
planszówkami. Dobre wprowadzenie do gier euro. Zaawansowani gracze mogą ją
potraktować jako wstęp do dużego tytuły. Gra jest kolorowa, więc może też
przyciągnąć dzieciaki. Jeżeli szukacie ciekawych tytułów na start to polecam
serdecznie J
I.
|
Klimat
|
5/6
|
II.
|
Złożoność
|
5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
5,5/6
|
V.
|
Grywalność na 2 graczy
|
4,5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
5/6
|
Ocena Końcowa: | 5 |
Nazwa: CVlizacje
Wydawca: Granna
Wydanie: pierwsze
Rok: 2016
Sugerowana cena: 99,99 zł
Za grę dziękuję wydawnictwu Granna