Długo zastanawialiśmy się jak
podejść do recenzji tych dwóch tytułów. Ostatecznie postanowiliśmy, że zrobimy
to na zasadzie porównania i opisania cech, które są bardzo zbliżone oraz do
pokazania różnic. Z góry możemy Wam powiedzieć, że recenzujemy pełne wersje
gier, wraz z wszystkimi wydanymi do nich dodatkami.
Jeżeli zaś chodzi o The Resistance to zawartość nie różni
się bardzo, mianowicie w środku: 20 kart głosowania, 10 kart misji, 10 kart
postaci, 15 kart intryg, 13 żetonów i 3 dwustronne plansze. Wykonanie tak samo
jak w przypadku Avalona jest bardzo dobre, solidne, przejrzyste. Nie ma
problemu z kartami, na pierwszy rzut oka widać, która postać należy do złych, a
która do dobrych.
Skoro już o tym wspomniałem to
przejdźmy do mechaniki obu gier. Otóż głównym celem w tych tytułach jest
zwycięstwo swojej drużyny. Do drużyn zostajemy przypisani losowo i możemy
trafić do drużyny dobrej (w przypadku Avalon
– rycerze Artura, w przypadku The
Resistance – bojownicy) lub do złych (Avalon
– poplecznicy Mordreda, The
Resistance – agenci). Ci pierwsi będą dążyć do wykonania misji, a Ci drudzy
będą się starali im przeszkodzić.
Brzmi prosto? Otóż tu zaczyna się
zabawa. Po przydzieleniu do drużyn (nikt nie mówi w jakiej się znajduje, ani
nie ujawnia swojej karty), wszyscy gracze zamykają oczy. Następnie jedynie
gracze źli otwierają oczy by się poznać. Po zapoznania się złych, wszyscy
zamykają razem oczy, a następnie otwierają. Każdy z graczy ma przed sobą dwie
karty: „za” i „przeciw”. Po wybraniu pierwszego gracza, który będzie pierwszym
dowódcą należy wybrać drużynę, która wyruszy na misje. W zależności od misji
wybieramy różną liczbę osób, od 2 do 5. Następnie wszyscy głosują czy zgadzają
się na taką drużynę idącą na misje czy nie. Jeśli na wybór się nie zgodziliśmy
to przesuwamy na planszy żeton nieudanego głosowania o krok dalej. W przypadku
5 nieudanych głosowań pod rząd, grę od razu wygrywają źli. Jeśli gracze zaakceptują drużynę do przechodzimy do
kolejnej fazy czyli do misji. Gracze, którzy zostali wybrani do drużyny dostają
dwie karty – porażka i sukces. W tajemnicy wybierają jedną kartę (dobrzy mogą
wybrać tylko sukces, a źli albo sukces albo porażkę), a resztę odkładają na
stos. Karty wybrane przez graczy powinny być potasowane tak, aby nie było
wiadomo, kto jaką rzucił (tak samo karty odrzucone na stos). W większości misji
wystarczy jedna porażka, aby misja się nie udała. Gra kończy się, gdy drużyna
dobrych zdobędzie 3 sukcesy, lub gdy 3 misje zakończą się porażką.
W Avalon występuje mini dodatek – Lancelot. Karty lojalności
występują w obu grach, w Avalonie
mają wpływ na wspomnianego Lancelota, w The
Resistance (konkretnie w dodatku) na zdrajce. Odkrywając po 2 rundzie (i w
każdej kolejnej) kartę intrygi może się nagle okazać, że nasza postać
przechodzi na drugą stronę, co powoduje, że obieramy inny cel. Dodatkowo w Avalon występuję Pani Jeziora, dzięki
której możemy sprawdzić lojalność danej osoby.
Skoro zabraliśmy się za
porównanie mechaniki to warto też wspomnieć o klimacie. Choć gry są bardzo
podobne mechanicznie do siebie i w obu wszystkie nazwy oddają klimat to jednak
dla nas jest bardziej odczuwalny w Avalonie.
Możliwe, że jest to spowodowane większym zainteresowaniem czasami
średniowiecznymi niż walkami bojowników i agentów rządu. Częściej spotykaliśmy
się, że gracze wcielali się w rycerzy niż w bojowników.
Gry blefu, ukrytych tożsamości i
nieczystych zagrywek to coś co wprost uwielbiamy. Choć gramy raczej w stałej
grupie (migracje sięgają 1-2 osób) to w każdej partii obieramy różne taktyki,
żeby nie być zbyt szybko rozpracowanym. A to wymaga myślenia i kombinowania,
więc to kolejny plus tych gier. Jeżeli szukacie dobrej imprezówki (od 5-10
osób), w której przyjdzie Wam trochę dedukować, trochę ściemniać, a
jednocześnie świetnie się bawić, to myślę że wybór powinien ograniczyć się do
dwóch tytułów: Avalon: Rycerze Króla
Artura lub The Resistance.
Avalon
Avalon
I.
|
Klimat
|
5,5/6
|
II.
|
Złożoność
|
5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
5,5/6
|
V.
|
Grywalność na 5 graczy
|
5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
5,5/6
|
Ocena Końcowa: | 5,25 |
The Resistance
I.
|
Klimat
|
5/6
|
II.
|
Złożoność
|
5,5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
5,5/6
|
V.
|
Grywalność na 5 graczy
|
5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
5/6
|
Ocena Końcowa: | 5,16 |
Za przekazanie gier do recenzji dziękuję wydawnictwu Portal