4 cze 2017

Czy Tuwim grał w planszówki? - recenzja gry Lokomotywa

O czym marzy każde dziecko? W obecnych czasach na pewno o nowym smartfonie, segway'u i innych bajerach. Ale zanim nastąpiła era digitalizacji większość dzieci chciała się wybrać do zoo lub cyrku. Towarzyszyła i dalej towarzyszy temu zawsze pewna doza ekscytacji, co będzie można zobaczyć podczas programu lub jakie egzotyczne zwierzęta chodzą po wybiegach. Dziś dla tych dzieci (mniejszych i większych), które do cyrku nie chodzą przedstawiamy grę Lokomotywa.

Gra wydawnictwa 2 Pionki o tematyce dookoła cyrkowej, to szybka, prosta i przyjemna karcianka dla 2-4 graczy. Małe i zgrabne pudełko zawiera 48 kart zwierząt, 40 kart wagonów, 10 kart dodatkowych, 4 karty lokomotyw, 4 żetony zamiany, żeton Dyrektora Cyrku oraz instrukcję. Wykonanie jest przyjemne dla oka. Mniejsze dzieci na pewno się zachwycą sympatycznymi rysunkami zwierząt na kartach. Lokomotywa z racji szybkiej rozgrywki może być idealnym przerywnikiem między cięższymi grami podczas planszówkowej posiadówy. Dzięki swoim gabarytom, pudełko można również łatwo spakować do plecaka, gdy planujemy jakąś wycieczkę.

A dlaczego dookoła cyrkowej? Ponieważ w grze wcielamy się w specjalistę do spraw logistyki zwierząt cyrkowych. Naszym zadaniem jest jak najszybciej stworzyć pociąg z dostępnych na stole składu wagonów. Podczas tury będziemy mieć do dyspozycji dwie akcje. Pierwszą jest dobranie karty zwierzęcia na rękę ze stosu normalnego lub ze stosu kart odrzuconych. Drugą akcją jest zakupienie wagonu za odpowiednią liczbę zwierząt (jeśli wagon na stole kosztuje 2 tygrysy - odrzucamy tyle kart tygrysów z ręki) i dołożenie karty wagonu do swojej lokomotywy.

Zakup wagonu i dostawienie go do taboru daje nam punkty, które są potrzebne oczywiście, aby wygrać grę. Ale tutaj występuje cały haczyk gry - jeśli chcemy dołożyć kolejny wagon musi on być tego samego rodzaju (np. ryby dokładamy do ryb) lub jego wartość musi być taka sama (wagonu o wartości 3 nie dołożymy do wagonu o wartości 1). Jeśli jednak kupujemy wagon, ale nie możemy go doczepić do pociągu, zostawiamy go w bocznicy. Karty wagonów tam umieszczone znajdują się wtedy w rezerwie i nie są dodawane za nie punkty. Przenosimy je w najbliższym możliwym ku temu momencie.

Ostatnią dostępną akcją jest wymiana żetonu zamiany. Chociaż jego rola jest pomocna, bo pomaga nam przy kupowaniu wagonów, to podczas naszych rozgrywek rzadko z tych żetonów korzystaliśmy. Rozgrywka toczy się do momentu, aż pociąg któregokolwiek gracza będzie się składał z wagonów których suma da mu 16-18 punktów w zależności w ile osób gramy.

Użyteczną sprawą jest żeton Dyrektora Cyrku. Podczas rozgrywki przesuwa się go między graczami odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, a gracz który zaczyna swoją rundę z nim, ma dostępną dodatkową akcję.  Jeśli chcemy urozmaicić sobie grę to wydawcy o to zadbali również. Dodanych zostało kilka kart dodatkowych, które pomagają graczom. Na przykład można trafić na dodatkową akcję czy też obniżone koszty zakupu wagonu.

Grze nadaje tempa współzawodnictwo. Gracze walczą i prześcigają się między sobą, żeby zdobyć jak najwyżej punktowane wagony. Chociaż zdobywaniem dużej ilości mało punktowanych wagonów też można zdobyć zwycięstwo. Wszystko zależy od indywidualnej strategii. Emocje sięgają zenitu pod koniec partii, gdy do wygranej zostaje zaledwie kilka punktów. Wszyscy się skupiają na tym co się dzieje na stole. Na bieżąco przeliczane są punkty swoje i przeciwników. Głowa, aż dymi ze złości, gdy osoba obok podbiera nam wagon, na który tak długo czekaliśmy. Radości i nienawiści w grze może być jednocześnie bardzo dużo w powietrzu, ale wszystko jest pod kontrolą.

Lokomotywa ma według nas wszystko co powinna mieć dobra karcianka - proste reguły, chęć rywalizacji i krótki czas rozgrywki. Niektórzy mogą się przyczepić do losowości gry, ale tutaj to tylko dodaje smaczku. A losowość ta objawia się tylko w doborze kart - o reszcie decydują gracze np. który wagonik kupią. W zależności w ilu osobowej grupie gramy tym emocje są zróżnicowane, bo nigdy do końca nie wiemy, czy ktoś nie realizuje tego samego planu co my sami. Każdy ma takie same szanse. Całość sprawia, że gra może być bardzo regrywalna. A na koniec dodamy tylko, że wydawca sprawił niespodziankę i dodał do pudełka jeden żeton przydatny w grze Zapraszamy do podziemi, ale to już temat na kolejną rozprawkę.

I.
Klimat
5/6
II.
Złożoność
5/6
III.
Oprawa graficzna
5,5/6
IV.
Wykonanie elementów
4/6
V.
Grywalność na 2 graczy
4,5/6
VI.
Grywalność na więcej osób
5/6

Ocena Końcowa: 4,83

Nazwa: Lokomotywa

Wydawca: 2 Pionki

Wydanie: pierwsze

Rok: 2017


Sugerowana cena: 49,95 zł

Ocena: 4,83/6

Za przekazanie gry do recenzji dziękuję wydawnictwu 2 Pionki:
http://www.2pionki.pl/



Autor: DJ
Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive