O
czym marzy każde dziecko? W obecnych czasach na pewno o nowym smartfonie,
segway'u i innych bajerach. Ale zanim nastąpiła era digitalizacji większość
dzieci chciała się wybrać do zoo lub cyrku. Towarzyszyła i dalej towarzyszy
temu zawsze pewna doza ekscytacji, co będzie można zobaczyć podczas programu
lub jakie egzotyczne zwierzęta chodzą po wybiegach. Dziś dla tych dzieci
(mniejszych i większych), które do cyrku nie chodzą przedstawiamy grę Lokomotywa.
Gra
wydawnictwa 2 Pionki o tematyce dookoła cyrkowej, to szybka, prosta i przyjemna
karcianka dla 2-4 graczy. Małe i zgrabne pudełko zawiera 48 kart zwierząt, 40
kart wagonów, 10 kart dodatkowych, 4 karty lokomotyw, 4 żetony zamiany, żeton
Dyrektora Cyrku oraz instrukcję. Wykonanie jest przyjemne dla oka. Mniejsze
dzieci na pewno się zachwycą sympatycznymi rysunkami zwierząt na kartach. Lokomotywa z racji
szybkiej rozgrywki może być idealnym przerywnikiem między cięższymi grami
podczas planszówkowej posiadówy. Dzięki swoim gabarytom, pudełko można również
łatwo spakować do plecaka, gdy planujemy jakąś wycieczkę.
A
dlaczego dookoła cyrkowej? Ponieważ w grze wcielamy się w specjalistę do spraw
logistyki zwierząt cyrkowych. Naszym zadaniem jest jak najszybciej stworzyć
pociąg z dostępnych na stole składu wagonów. Podczas tury będziemy mieć do
dyspozycji dwie akcje. Pierwszą jest dobranie karty zwierzęcia na rękę ze stosu
normalnego lub ze stosu kart odrzuconych. Drugą akcją jest zakupienie wagonu za
odpowiednią liczbę zwierząt (jeśli wagon na stole kosztuje 2 tygrysy -
odrzucamy tyle kart tygrysów z ręki) i dołożenie karty wagonu do swojej
lokomotywy.
Zakup
wagonu i dostawienie go do taboru daje nam punkty, które są potrzebne
oczywiście, aby wygrać grę. Ale tutaj występuje cały haczyk gry - jeśli chcemy
dołożyć kolejny wagon musi on być tego samego rodzaju (np. ryby dokładamy do
ryb) lub jego wartość musi być taka sama (wagonu o wartości 3 nie dołożymy do
wagonu o wartości 1). Jeśli jednak kupujemy wagon, ale nie możemy go doczepić
do pociągu, zostawiamy go w bocznicy. Karty wagonów tam umieszczone znajdują
się wtedy w rezerwie i nie są dodawane za nie punkty. Przenosimy je w najbliższym
możliwym ku temu momencie.
Ostatnią
dostępną akcją jest wymiana żetonu zamiany. Chociaż jego rola jest pomocna, bo
pomaga nam przy kupowaniu wagonów, to podczas naszych rozgrywek rzadko z tych
żetonów korzystaliśmy. Rozgrywka toczy się do momentu, aż pociąg któregokolwiek
gracza będzie się składał z wagonów których suma da mu 16-18 punktów w
zależności w ile osób gramy.
Użyteczną
sprawą jest żeton Dyrektora Cyrku. Podczas rozgrywki przesuwa się go między
graczami odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, a gracz który zaczyna swoją rundę
z nim, ma dostępną dodatkową akcję.
Jeśli chcemy urozmaicić sobie grę to wydawcy o to zadbali również.
Dodanych zostało kilka kart dodatkowych, które pomagają graczom. Na przykład
można trafić na dodatkową akcję czy też obniżone koszty zakupu wagonu.
Grze
nadaje tempa współzawodnictwo. Gracze walczą i prześcigają się między sobą,
żeby zdobyć jak najwyżej punktowane wagony. Chociaż zdobywaniem dużej ilości
mało punktowanych wagonów też można zdobyć zwycięstwo. Wszystko zależy od
indywidualnej strategii. Emocje sięgają zenitu pod koniec partii, gdy do
wygranej zostaje zaledwie kilka punktów. Wszyscy się skupiają na tym co się
dzieje na stole. Na bieżąco przeliczane są punkty swoje i przeciwników. Głowa,
aż dymi ze złości, gdy osoba obok podbiera nam wagon, na który tak długo
czekaliśmy. Radości i nienawiści w grze może być jednocześnie bardzo dużo w
powietrzu, ale wszystko jest pod kontrolą.
Lokomotywa ma według nas
wszystko co powinna mieć dobra karcianka - proste reguły, chęć rywalizacji i
krótki czas rozgrywki. Niektórzy mogą się przyczepić do losowości gry, ale
tutaj to tylko dodaje smaczku. A losowość ta objawia się tylko w doborze kart -
o reszcie decydują gracze np. który wagonik kupią. W zależności w ilu osobowej
grupie gramy tym emocje są zróżnicowane, bo nigdy do końca nie wiemy, czy ktoś
nie realizuje tego samego planu co my sami. Każdy ma takie same szanse. Całość
sprawia, że gra może być bardzo regrywalna. A na koniec dodamy tylko, że
wydawca sprawił niespodziankę i dodał do pudełka jeden żeton przydatny w grze Zapraszamy do podziemi, ale to już temat
na kolejną rozprawkę.
I.
|
Klimat
|
5/6
|
II.
|
Złożoność
|
5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5,5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
4/6
|
V.
|
Grywalność na 2 graczy
|
4,5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
5/6
|
Ocena Końcowa: | 4,83 |
Nazwa: Lokomotywa
Wydawca: 2 Pionki
Wydanie: pierwsze
Rok: 2017
Sugerowana cena: 49,95 zł
Ocena: 4,83/6
Za przekazanie gry do recenzji dziękuję wydawnictwu 2 Pionki:
Autor: DJ