Uwe Rosenberg to niemiecki autor
gier planszowych, który głównie tworzy gry „euro”. Recenzowaliśmy już jedną
jego grę wydaną przez Lacerte – Szklany Szlak oraz w swojej kolejce czeka
również Agricola. Tym razem mamy dla Was coś lżejszego, bardziej rodzinnego.
Zapraszam więc na nasz Ogródek.
Ogródek to rodzinna gra planszowa przeznaczona dla 1-4 graczy, w
którym gracze będą uprawiać tytułowy ogródek. Jeżeli graliście w Patchworka to znajdziecie wiele
podobieństw, ale już mogę Was zapewnić, że to ciut inna gra, a nie tylko
zmieniony temat i dorzucona liczba graczy.
Zawartość pudła z grą Ogródek to: dwustronna plansza
rozsadnika, 36 kafelków (o przeróżnych kształtach) z kwiatami, 9 kwietników,
żeton parasola, 30 żetonów kotów, 16 żetonów doniczek, 2 żetony gniazda os, 4
stoły sadzenia z punktacją, 24 znaczniki (po 12 w kolorach niebieskim i
pomarańczowym), taczka no i instrukcja. Wszystko zamknięte w solidnym, dużym
pudle.
Zasady gry są uproszczone w
stosunku do Patchworka, więc tłumaczy
się je jeszcze szybciej. Każdy z graczy dostaje stół sadzenia, 2 kwietniki
(rabatki) i 2 żetony kotów. Na środku rozkładamy plansze rozsadnika (w
zależności od ilości graczy wybieramy odpowiednią stronę), na niej kładziemy
losowo kafelki z kwiatami, a pozostałe układamy w ścieżkę. Za ścieżką stawiamy
taczkę, a pozostałe żetony kładziemy w pobliżu planszy. Na koniec bierzemy
zieloną kostkę, ustawiamy z odpowiednim oczkiem we wskazanym miejscu i możemy
przejść do rozgrywki.
W swojej turze gracz będzie
uzupełniać linie ogrodnika (wyznaczaną przez zieloną kostkę), jeśli zabraknie
tam 3 lub 4 kafelków z kwiatami. Następnie wybieramy jeden żeton, dokładamy go
na rabatkę w regulaminowy sposób (żeton nie może wystawać poza, nie może też
nachodzić na inne żetony). Na naszych rabatkach znajdują się nadrukowane
doniczki i klosze – ich przykrycie skutkuje nie zdobyciem punktów. Gry
rabatka zostanie ukończona przechodzimy do punktacji – 1 punkt za każdą
doniczkę i 2 punkty za każdy klosz, a wszystko to zaznaczamy odpowiednimi
kolorami znaczników na naszym stole sadzenia. Jedynie ostatnia runda ma
odmienne zasady – usuwamy wszystkie rabatki, które posiadają mniej niż 3 płytki
kwiatów, a na początku każdej swojej tury tracimy 2 punkty. Wygrywa gracz,
który na koniec ostatniej rundy posiada najwięcej punktów.
Tak w skrócie wyglądają zasady Ogródka. W odróżnieniu od Patchworka nie płacimy za zdobycie
kafelków, więc odpada pewien aspekt, który mógł powodować paraliż decyzyjny.
Dodatkowo rabatka w Ogródku jest
mniejsza niż pole do dziergania w Patchworku
co jest uproszczeniem, jednak musimy pamiętać, że w Ogródku mamy już nadrukowane punkty na rabatkach, więc czasem
trzeba nieźle pomyśleć nad tym jak układać kafelki.
Graliśmy w każdym możliwym
wariancie osobowym i czas rozgrywki z reguły zamykał się w okolicach godziny. W
grze nie ma długiego czasu oczekiwania na swoją turę, szczególnie że możemy
sobie bardzo łatwo policzyć z którego rzędu będziemy dobierać następny kafelek,
więc można już sobie zaplanować ruchy do przodu.
Interakcji w tej grze nie ma żadnej.
Każdy sobie ogródek kopie, a konkretniej uprawia. Jedyne co to możemy komuś
zupełnie przypadkowo podebrać kafelek, który pasowałby do jego rabatki, ale
ciężko mówić o zaplanowaniu tego ruchu, gdyż w 99% przypadku bardziej korzystne
jest zbieranie nam przydatnych kształtów niż podbieranie komuś.
W grze występują żetony kotów i
doniczek. Koty są to swoiste jokery, które możemy wykorzystać jako zapychacza w
naszym ogródku (nie dostajemy za niego punktów, ale pozwala dokończyć rabatkę),
bądź odrzucając taki żeton możemy uzupełnić linię ogrodnika, gdy brakuje 1 lub
2 żetonów. Jeżeli zaś chodzi o doniczki to możemy takową dobrać zamiast
wybrania któregoś kafelka z kwiatami.
W instrukcji podrzucono też
pomysł na rozgrywkę z dziećmi, która trochę zmniejsza ilość zasad i ułatwia
dzieciakom rozgrywkę. Fajny pomysł, doceniamy to, szczególnie że w niewielu
(choć zauważam, że jest to coraz częstsze zjawisko) grach pojawiają się
dodatkowe (uproszczone) warianty dla dzieci.
Regrywalność tej gry jest spora,
ponieważ za każdym razem mamy różny układ kafli na środku stołu i dostajemy
różne rabatki do układania. Gra się szybko nie nudzi, a z każdą partią staramy
się objąć inną taktykę, znajdując wreszcie swoją najlepszą. Presja czasu w
ostatniej rundzie też odgrywa swoją rolę – nie możemy się ociągać przez całą
partię, a dodatkowo musimy nieźle zaplanować sobie końcówkę przedostatniej
rundy.
Jeżeli graliście w Patchworka i Wam się spodobał, to Ogródek również powinien podbić Wasze
serca. Ogródek to prosta, rodzinna
gra logiczna, która posiada bardzo piękne i klimatyczne grafiki, jednocześnie
jest wydana w sposób bardzo trwały. Zdecydowanie polecamy Wam spróbować swoich
sił w rozgrywce i życzymy Wam owocnych plonów!
I.
|
Klimat
|
5/6
|
II.
|
Złożoność
|
5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5,5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
4,5/6
|
V.
|
Grywalność na 2 graczy
|
5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
5/6
|
Ocena Końcowa: | 5 |
Nazwa: Ogródek
Wydawca: Rebel
Rok: 2017
Sugerowana cena: 119,95 zł
Za grę dziękujemy wydawnictwu: