Mimo,
że w szkołach największy nacisk kładzie się na naukę o mitologii greckiej i
rzymskiej to istnieje wiele innych, czasem nawet ciekawszych, mitów i legend.
Zaczynając od naszej rodzimej słowiańskiej mitologii, przez nordycką czy
bardziej odległe jak chińska lub indyjska. Warto poznać w co wierzyli nasi
praprzodkowie i spojrzenie na otaczający ich wtedy świat. Popkultura też się
zainteresowała dawnymi wierzeniami. Dzięki temu możemy obejrzeć serial
Wikingowie czy zagrać w Wiedźmina. Mitologia w planszówkach także występuje.
Mieliśmy już Tzolkina, Cyklady czy Blood Rage. Niebawem
zostanie wydana gra Stworze. My prezentujemy Wam grę w nordyckim
klimacie pod tytułem Wojownicy Midgardu.
Wydawnictwo
Czacha Games ma na swoim koncie kilka naprawdę dobrych tytułów. Możecie
poczytać co sądzimy o Gangsterach czy Impulsie. Najnowszym owocem
ich pracy są Wojownicy Midgardu autorstwa Ole Steiness'a. Jest to hybryda euro z klimatem nordyckim, więc wcielamy się w jednego z dostępnych przywódców
klanu wikingów. Dzięki swoim meplom i umiejętnościom strategicznym będziemy
bronić mieszkańców Midgardu przed plagą potworów nie z tego świata. Co więc
jest potrzebne, aby zdobyć wieczną chwałę i uznanie oraz tytuł Czempiona
Midgardu?
Oczywiście
instrukcja, aby poznać zasady rozgrywki. Jest napisana prostym i zrozumiałym
językiem. Oprócz niej w pudełku znajdziemy mnóstwo elementów takich jak Dyski
Graczy, znaczniki robotników, zasobów oraz Rundy i Pierwszego Gracza. Mamy
również żetony Przysługi oraz Potępienia. W grze występują trzy rodzaje wrogów
- Trolle, Draugry oraz Monstra. Każdy potwór jest odzwierciedlony na kartach.
Mamy do dyspozycji także karty Przeznaczenia, Runy, Kupców oraz Łodzie, którymi
będziemy pływać na dalekomorskie wyprawy. No i jasnym jest, że każdy gracz
dostanie swoją planszetkę gracza z wizerunkiem wojownika, którego będzie
prowadził do zwycięstwa.
Jesteśmy
pod wrażeniem jeśli chodzi o wykonanie gry. Samo pudełko przyciąga wzrok. Tytuł
Wojownicy Midgardu jest napisany klimatyczną czcionką. Wszystkie
ilustracje - na pudełku, w instrukcji, na planszy i na kartach są świetne i
również klimatyczne. Wszystkie elementy są solidnie wykonane. Na plus chcemy
wyróżnić planszę gracza i resztę żetonów. Są one wydrukowane na grubszej
tekturze przez co nie zniszczymy ich za szybko, a i łatwiej i pewniej się je
rozkłada na stół. Minusem zaś są Żywności i Drewna. Są kolorystycznie do siebie
podobne co może się często mylić. Na planszy dzieje się bardzo dużo, co
początkowo może sprawiać też mały problem, ale po paru partiach wszystko staje
się czytelne i intuicyjne. W pudełku jest porządna wypraska z miejscem na
wszystkie elementy, a także zapas woreczków strunowych.
Zasady
i rozgrywka są proste i łatwo przyswajalne. Gramy przez osiem pełnych rund, po
których następuje zliczanie punktów. Kto ma ich najwięcej - zostaje Czempionem
Midgardu. Runda zaczyna się dołożeniem surowców na planszę do puli ogólnej, a
następnie każdy z graczy dokłada swoich robotników na konkretne pole i wykonuje
od razu przypisaną tam akcję. Jedno pole może być wykorzystane tylko raz w
rundzie, więc kto pierwszy ten lepszy! Kolejnie następuje faza walk.
Przypisujemy konkretną liczbę swoich wojowników, których zdobyliśmy w
poprzedniej fazie do danej potyczki i próbujemy zabić potwora. Na zakończenie
zabieramy naszych pracowników z planszy i zaczynamy kolejną rundę.
Punkty
zdobywamy w trakcie gry jak i na jej koniec. Za zabicie potworów dostajemy
natychmiast określoną liczbę punktów chwały, a także za komplet zabitych
potworów na koniec rozgrywki. Innym sposobem na wygraną jest wykonywanie zadań
z Kart Przeznaczenia czyli na przykład zabicie największej ilości Trolli lub
posiadanie najwięcej Drewna po ostatniej rundzie. Warto też zbierać złoto oraz
żetony Przysługi, które również punktują. Dodamy tylko, że w grze występują
także żetony Potępienia. Są to ujemne punkty, a otrzymać je można, gdy żaden z
graczy nie pokona w konkretnej turze Trolla. Pozbyć ich się można poprzez
zabicie ów Trolla, ale pozbywamy się go na niekorzyść dowolnego innego gracza.
Po
pierwszej partii gra może się wydawać lekko nudna, zwłaszcza w wariancie
dwuosobowym. Może to być spowodowane tym, że uczymy się jeszcze mechaniki i
zasad. My polecamy zdecydowanie wariant w większym gronie graczy, ponieważ
losowość gry się zwiększa. Sami nie zawsze jesteśmy zwolennikami losowości w
grach, ale tutaj nadaje ona całego smaku. Jeśli nie jesteście fanami tego
elementu w grach strategicznych, to tutaj musielibyście włączyć pewnego rodzaju
luz. Bo może się zdarzyć tak, że mimo skrupulatnego planowania kości Wam
"nie siądą" i wszystkie plany pójdą na wieczne zapomnienie, a
tymczasem nasi przeciwnicy wybiją się przed szereg.
Kolejną
rzeczą, która nas urzekła, jest odzwierciedlenie wojowników jako kości
sześcienne. Mamy trzy rodzaje takich wojowników - miecznicy, włócznicy oraz
topornicy. Każdy z nich ma przypisaną swoją kość w konkretnym kolorze. Sam
system walki jest również ciekawy, a różnorodność kości sprawia, że trzeba
dobrze planować jakich i ilu wojowników wysyłamy na potyczkę, aby nie zginęli
oni za szybko. Problemem mogą być też źle wyważone postacie. Każdy gracz ma
swoją cechę startową. Wydaje nam się, że niektóre dają mocną przewagę nad
innymi. Ale w dodatkach do gry poprawiono ten problem. Nic tylko czekać na ich polską
wersję.
Grę
Wojownicy Midgardu polecamy, każdemu kto lubuje się w tematach około
fantastycznych oraz lubi klimaty nordyckiej mitologii. Walka z potworami o
chwałę swoich poddanych, wyprawy za morze oraz polowanie na dziką zwierzynę to
tylko zalążek tego co możecie poczuć grając w Wojowników. Natomiast nie
polecamy tego tytułu osobom, którym przeszkadza losowość w kartach i na
kościach. Tutaj dużo zależy od rzutów kośćmi. My na pewno nie raz jeszcze zagramy,
bo lubimy gry w których bardzo mocno wyczuwalny jest temat i klimat gry.
I.
|
Klimat
|
5,5/6
|
II.
|
Złożoność
|
5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5,5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
5/6
|
V.
|
Grywalność na 2 graczy
|
4,5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
5/6
|
Ocena Końcowa: | 5,08 |
Nazwa: Wojownicy Midgardu
Wydawca: Czacha Games
Rok: 2017
Sugerowana cena: 134,90 zł
Za grę dziękujemy wydawnictwu Czacha Games: