21 wrz 2017

A Ty dokąd masz bilet? - Recenzja gry Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy

Są gry, które znają praktycznie wszyscy. Takie tytuły jak Monopoly zapadają w pamięci każdemu, nie mówiąc już o ich przeróżnych wersjach i pochodnych. Jest też planszówka, która jest wymieniana w większości gier dla początkujących i która każdemu z graczy się przynajmniej obiła o uszy. Chodzi tutaj o nieśmiertelne Ticket to Ride czyli Wsiąść do Pociągu. Powstało już wiele wersji, dodatków i odmian tejże gry, a do naszej kolekcji trafiły Kraje Północy.

Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy to bardzo prosta gra dla 2-3 osób, w której będziemy prowadzić koleje po krajach skandynawskich. Gdy trafiło do nas wielkie pudło z tą grą (jest to nasze pierwsze spotkanie z Wsiąść do Pociągu) trochę się obawialiśmy, że znów spędzimy sporo czasu nad instrukcją. Jakie było nasze miłe zaskoczenie, gdy okazało się, że miała ona raptem 4 strony, łącznie z tytułową, obrazkami i stopką. Dalej w pudełku znaleźliśmy: ogromną, kolorową planszę, 45 kolorowych wagonów, 110 kart pociągów, 46 biletów docelowych, 3 drewniane znaczniki punktacji. Wszystkie elementy wykonane bardzo solidnie, kolorowo, oddają klimat Skandynawii w zimie.

Zasady są do ogarnięcia w kilka minut, ponieważ instrukcja, jak już wspomniałem, jest krótka, zawiera przykłady, a do tego jest bardzo porządnie napisana. Naszym celem w grze jest budowanie linii kolejowych i spełnianie wymagań biletów, które pociągniemy. Na biletach zaznaczone są trasy, które musimy zapełnić naszymi wagonami. Na początku gry dostaniemy do wyboru bilety, a w trakcie rozgrywki będziemy mogli dobrać kolejne. W swojej turze gracz może wykonać jedną z trzech akcji: dobrać 2 karty wagonów, dobrać bilety, wybudować linie. Bilety możemy dobrać z dwóch stosów – mam do wyboru karty z odkrytych 5 lub z zakrytego stosu. Możemy też dobrać jedną odkrytą i jedną zakrytą. Dobranie biletów to dobranie 3 kart z czego co najmniej 1 musi zostać wzięta na rękę. Pozostałe wypadają całkowicie z gry! Budowanie linii to zagranie kart wagonów w kolorach i ilości odpowiadającej ilości przedstawionej na planszy. Wyróżniamy 3 typy linii: zwykłe lądowe, morskie i tunele. O ile pierwsze z nich wymagają jedynie wagonów to linie morskie i tunele wymagają też kart lokomotyw (które są wtasowane w talie wagonów). Dodatkowo tunele powodują, że będziemy musieli być przygotowani na dokładanie kolejnych kart. Za każdą zbudowaną linie dostajemy punkty (im dłuższa tym więcej). Dodatkowo dostajemy punkty za największą liczbę zrealizowanych biletów. Za bilety możemy dostać punkty dodatnie lub ujemne, w przypadku niezrealizowania biletu. Gracz z największą liczbą punktów na koniec gry wygrywa.

Tak w wielkim skrócie prezentują się zasady Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy. Oczywiście jest wiele jeszcze drobnych spraw, jak wymienianie kart wagonów na lokomotywę podczas budowania tuneli, zagrywanie kilku lokomotyw itp. ale nie chcemy się na temat tych zasad aż tak rozpisywać.

Reguły rozgrywki gracze zrozumieją od ręki i można od razu siadać do grania. Samo rozłożenie gry też nie zajmuje dużo czasu, a to się ceni w planszówkach. Wykonanie elementów jest bardzo ładne i klimatyczne. Sama rozgrywka jest w miarę płynna, nie ma długiego myślenia nad swoim ruchem. Zasady są łatwo przyswajalne dla nowych graczy i to właśnie ta cecha powoduje, że jest to najczęściej polecana gra dla nowych graczy.

Jak nam się podobała gra? Była całkiem przyjemna i szybka. Trzeba było trochę planować gdzie budować dalsze linie. Z racji tego, że plansza jest stosunkowo mała, to dochodziło do sytuacji, że przeciwnicy blokowali nam linie, które były potrzebne. Nie można mówić o specjalnym blokowaniu, jednak w okolicach połowy gry można się zorientować do czego dążą współgracze.


Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy to bardzo dobra, prosta gra, którą z pewnością możecie wciągnąć innych graczy w świat planszówek. Polecamy każdemu spróbować zagrać zarówno w tę wersję jak i w inne, które przenoszą nas w różne zakątki na całym świecie.

I.
Klimat
5,5/6
II.
Złożoność
6/6
III.
Oprawa graficzna
5,5/6
IV.
Wykonanie elementów
5,5/6
V.
Grywalność na 2 graczy
5/6
VI.
Grywalność na więcej osób
5/6

Ocena Końcowa: 5,42


Nazwa: Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy
Wydawca: Rebel
Rok: 2017
Sugerowana cena: 154,95 zł
Za grę dziękujemy wydawnictwu:
  
Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive