12 lis 2017

Gdy wybuchnie wojna nuklearna, schroń się w metrze - recenzja gry Metro 2033: Przełom

Świat nieubłaganie zmierza ku końcowi. Ludzkość czeka zagłada z rąk własnych lub Matki Natury. Jeśli nie zniszczy nas słońce i efekt globalnego ocieplenia to sami doprowadzimy do wybuchu kolejnej wojny światowej. Wie o tym Dmitry Glukhovsky, który serią swoich książek i opowiadań stworzył znane uniwersum Metro 2033. Jego akcja dzieje się w świecie spustoszonym wojną nuklearną, w którym powierzchnia planety została skażona promieniowaniem, a pozostali ocaleni kryją się w korytarzach moskiewskiego metra. Przedstawiamy Wam grę karcianą ze świata Metro, wydaną przez Ogry Games  - Metro 2033: Przełom.

Jak już wspomnieliśmy, gra oparta jest na kultowej powieści science fiction Metro 2033 autorstwa Dmitrija Glukhovsky'ego, ale jej autorem jest Evgeny Niktin. Metro 2033: Przełom to interesująca gra karciana, w której będziemy wcielać się w role liderów podziemnych grup, walczących o władzę w postapokaliptycznym świecie. Zagramy w nią już w 2-5 osób, a rozgrywka gdy już rozegramy kilka partii i dobrze zapoznamy się z zasadami, zajmuje około 30-40 minut. Gracz, którego frakcja zdobędzie największe wpływy poprzez mądre gospodarowanie zasobami, wykonywanie misji, czy też odpieranie ataków mutantów  wygrywa rozgrywkę.

Naszą przygodę z odkrywaniem tajemnic moskiewskiego metra zaczniemy od zaprezentowania pudełka i jej zawartości. Logo uniwersum Metra jest rozpoznawalne na całym świecie, więc zagorzały fan nie przejdzie obojętnie obok pudełka wystawionego na sklepowej półce. Okładka jest mega klimatyczna ze świetnymi ilustracjami. Pudełko i wypraska solidne. Często w naszych recenzjach wspominamy o dysproporcji między wielkością gry a jej zawartością. W tym przypadku jest podobnie. Chociaż zawartość jest imponująca to spokojnie można by skompresować przestrzeń w środku. Albo dodać coś więcej? W pudełku znajdziemy aż 133 kart Zasobów, Stacji, Zagrożeń, Karawan oraz Bohaterów. Jest również 5 kart oraz 50 znaczników Frakcji (odpowiednio po 1 i po 10 na osobę).

Zauważyliśmy jednak mały mankament w wyprasce. Posiada ona dedykowane miejsce do przechowywania znaczników frakcji, lecz zostało lekko niedopracowane. Po ułożeniu na swoim miejscu wszystkich żetonów, dla kilku ostatnich brakuje miejsca i lekko wystają poza szereg. Nie przeszkadza to w żaden sposób w zamykaniu pudełka, czy wyciąganiu ich do przygotowania gry. Jednak ortodoksyjni pedanci mogą poczuć lekki dyskomfort widząc, że coś nie jest idealnie równo. Po za tym gra prezentuje się znakomicie. Nam, którzy dopiero poznają świat Glukhovsky'ego, grafiki na kartach i pudełku bardzo się podobają.

Sprawdźmy zatem nasz podręczny ekwipunek, ponieważ czeka nas niesamowita przygoda w postapokaliptycznym świecie! Celem gry Metro 2033: Przełom jest zdobycie poparcia wśród mieszkańców podziemia i posiadanie jako pierwsza osoba 10 znaczników frakcji. Po wytłumaczeniu zasad i przygotowaniu rozgrywki, co trwa kilka minut, zabieramy się do działania. W swojej turze gracz może wykonać 1 z 3 dostępnych akcji. Po pierwsze - zagrywamy przed siebie kartę z ręki za odpowiedni jej koszt. Każda karta ma swoją "cenę" - znaczniki frakcji. Jeśli mamy dostępną ich ilość to przesuwamy je na dolny obszar swojej karty Frakcji, aby zaznaczyć, że zostały już użyte. Po drugie - odrzucamy kartę z ręki aby pozyskać siłę roboczą, czyli przesunąć znaczniki w górę do puli swoich dostępnych żetonów. Po trzecie - wymieniamy 3 dowolne karty z ręki na nowe.
Dodatkowo, bez akcji dozwolone jest wykonanie Misji Frakcji lub Stacji jeśli spełniamy warunek zapisany na karcie. A także możemy zrobić porządek w swoich szeregach i magazynach.

Karawany, Karty Stacji, wykonywanie Misji Frakcji, ochrona przed zagrożeniem. Brzmi troszeczkę zagmatwanie i faktycznie - musieliśmy kilka razy przeczytać instrukcję, bo często rozumieliśmy daną rzecz inaczej niż sobie autor zażyczył. Jednak, gdy przebrniecie już przez gąszcz zasad i specyficznej dla tego tytułu terminologii gra dużo zyskuje. Reguły gry są naprawdę proste, a mnogość decyzji które musimy podejmować jest mile zaskakująca. Ilość dostępnych kart pozwala na wiele, ale trzeba obrać konkretną strategię, aby jak najszybciej zbierać kolejne żetony Frakcji. Owe żetony zdobywamy poprzez wykonanie Misji Stacji. Posiadając Kartę Stacji moskiewskiego metra, już zagraną przed siebie lub jeszcze na ręce musimy spełniać warunek na niej opisany. Jest to posiadanie odpowiedniej ilości zasobów militarnych, pokojowych lub handlowych.

Ciekawą rzeczą w grze jest to, że niektóre karty możemy wykorzystać na dwa sposoby. Pierwsze zastosowanie to standardowe użycie jej funkcji. Drugim zastosowaniem jest zagranie danej karty jako ochrona przed zagrożeniem. Kiedy, któryś z graczy zdecyduje się na odrzucenie Karty Potwora, ów monstrum atakuje każdego bez wyjątku. Jedynym sposobem, aby uchronić się przed negatywnymi skutkami napaści jest posiadanie aktywnej ochrony.

Metro 2033: Przełom to skończona gra karciana. W pudełku dostajemy tak naprawdę gotowy produkt. Oczywiście znajdą się tacy, którzy stwierdzą, że można by dodać to i owo. Sami tak uważamy. Jako zagorzali zwolennicy interakcji między graczami (a już zwłaszcza negatywnej ;) ), odczuwaliśmy lekki niedosyt. Jednak po kilkunastu partiach i dłuższych debatach stwierdzamy, że samej grze w takiej wersji nie potrzeba nic więcej. Ale jeśli wyjdą kiedyś dodatki do gry to chętnie w nie zagramy.

Gra jest szybka i dynamiczna. Akcje wykonywane są automatycznie i bardzo rzadko zdarzają się przerwy na dłuższe przemyślenie kolejnego ruchu. Jest to tytuł, w którym rozwijamy swoją talię kart. Planujemy działania tak aby zdobywać rzeczy, które dają nam udogodnienia typu jak na przykład tańsze zagranie Karty Zasobu. Ilość dostępnych kart pozwala na szybką zmianę strategii, gdy zauważymy, że przeciwnik znacząco rośnie w siłę. Bo tak naprawdę jest to wyścig zbrojeń - walka między frakcjami. Trzeba pamiętać, że to Ty musisz jako pierwszy zdobyć 10 znaczników Frakcji.

Na koniec parę słów o tym jak gra ma się do uniwersum Metro. Przyznamy się, że pisząc tę recenzję jesteśmy jeszcze przed lekturą książek Glukhovsky'ego. Nam to w żaden sposób nie przeszkadzało. Przełom to dobra pozycja dla ludzi obeznanych w tym świecie, ponieważ odnajdą ten postapokaliptyczny klimat z książek. Wykonanie gry, mechanika zdobywania żywności i zasobów, obrona przed zagrożeniami czyhającymi na zagubionych między tunelami metra, świetnie oddają klimat upadłego świata.

Metro 2033: Przełom polecamy fanom z przyczyn wiadomych, ale również i osobom, które lubią dobrą grę karcianą. Tytuł na pewno szybko się nie znudzi, a duża ilość kart pozwala na sporą losowość, co sprawia że każda kolejna rozgrywka będzie inna.

I.
Klimat
5,5/6
II.
Złożoność
4,5/6
III.
Oprawa graficzna
5/6
IV.
Wykonanie elementów
4/6
V.
Grywalność na 2 graczy
4,5/6
VI.
Grywalność na więcej osób
5/6

Ocena Końcowa: 4,75


Nazwa: Metro 2033: Przełom

Wydawca: Ogry Games

Rok: 2017

Sugerowana cena: 89,00 zł

Za grę dziękujemy wydawnictwu:

  
Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive