16 lis 2017

Kopnij ducha z pół obrotu i wyzwól nawiedzoną wioskę - recenzja gry Ghost Stories

Duchy i wiara w nie to odwieczny temat na długie dyskusje. Dzieciaki lubują się w opowiadaniu sobie historyjek o nawiedzonych domach. Dorośli są mocno zajęci karierą, aby myśleć o absurdalnych rzeczach, natomiast starsi ludzie już tylko czekają, aż przyjdzie Duch Święty i da im wieczne ukojenie. Pewnym jest to, że popkultura mocno przyczyniła się do tego, że ludzie mają konkretne wyobrażenie na temat zjawisk paranormalnych. W tej recenzji przedstawimy Wam historię pewnego tyrana i jego reinkarnacji w grze Ghost Stories wydawnictwa Rebel.

Ghost Stories to kooperacyjny tytuł przeznaczony dla 1-4 graczy w wieku 14+. W grze wcielamy się w fat-si - kapłanów taoistycznych, którzy trzymają straż i strzegą granicy pomiędzy światami żywych i umarłych. Dobrze, że czuwają ponieważ ktoś odnalazł urnę z prochami złego władcy Wu Fenga, którego zły duch chce się zemścić i zniszczyć dosłownie wszystko. To w Waszych rękach leży teraz los wioski, w której znaleziono grób Wu Fenga. Jako dzielni taoiści stańcie do walki z hordą duchów, które nasyła na Was wcielenie tyrana i nie dopuśćcie by światem zawładnął mrok.

W dużym pudełku znajdziemy wiele elementów potrzebnych do rozegrania partii w Ghost Stories. Nie będziemy ich teraz wszystkich wymieniać, bo zajęłoby to prawie cały akapit. Chcemy tylko podkreślić, że pomimo ich dużej ilości, żaden żeton, czy znacznik, czy figurka, nie dają jakiegokolwiek powodu, abyśmy się mogli do czegoś przyczepić. Każdy element został precyzyjnie dopracowany. Pudełko z wypraską zostało dobrze zaprojektowane, aby wszystko się w nim zmieściło, łącznie z szerokimi planszami gracza. Jedynym małym minusem, może być to, że na tak dużą ilość elementów w pudełku znajdziemy mało woreczków strunowych, aby je bezpiecznie przechowywać. Ale nie jest to wielkim problemem, aby pójść do sklepu i kupić ich większy zapas. Zwłaszcza dla osób dbających o wszystkie swoje gry planszowe. Na dużego plusa zasługują tutaj klimatyczne ilustracje na pudełku, kartach czy też planszach graczy. Od razu widzimy, że będziemy mieli do czynienia z duchami i chińskimi wojownikami.

Po przebrnięciu przez zawartość czas na skrót zasad. Hmm.. Skrót? Instrukcja w Ghost Stories wydaje się długa i zawiła, ale to tylko pozory. Oczywiście - jest dużo zagwozdek co i jak i z czym, ale każda tura gracza to tylko dwie fazy, a samo rozłożenie gry trwa dosłownie kilka minut. Pierwszą fazą jest Faza Jin, czyli swoje akcje wykonują duchy. Wykonują one czynności zgodnie ze znacznikiem na ich karcie, a następnie jest sprawdzany warunek czy jest możliwe przybycie kolejnego ducha. Teraz następuje uzupełnienie równowagi czyli Faza Jang - taoiści stają do walki z duchami. Tutaj możemy wykonać ruch na kaflach wioski, skorzystać ze specjalnej właściwości wieśniaka albo spróbować przegnać ducha. Proste? Niby tak, ale uwierzcie, że odsyłanie hordy duchów w zaświaty to nie bułka z masłem.

W grze występuje wiele znaczników, których właściwości trzeba się nauczyć, aby poprawnie grać oraz dobrze je wykorzystywać, bo spora część z nich daje nam dużo specjalności potrzebnych do wygrania partii. W grze chodzi głównie o pokonywanie duchów, a bez pomocy wieśniaków i ich zdolności może się to okazać wręcz niewykonalne. Jeśli w grze będzie w pewnym momencie za dużo duchów, taoiści tracą życie. Jeśli duchy przejmą znaczną część wioski lub wszyscy bohaterowie zginą - mrok Wu Fenga opanuje świat. Natomiast gdy pokonamy wcielenie mrocznego władcy gra się kończy zwycięstwem.

Jak na grę kooperacyjną przystało Ghost Stories daje dużo możliwości współpracy. Każdy taoista posiada swoją startową specjalną zdolność. Jeśli nie gramy w pełnym składzie, możemy zdobywać i korzystać ze znaczników Mocy nieaktywnego gracza. W grze występują również znaczniki tao. Odpowiadają one konkretnym rodzajom duchów i jeśli gracze stoją razem na jednym kaflu wioski, jeden z nich może "pożyczyć" znaczniki, aby walczyć z duchem ze wzmocnioną siłą.

Ciekawą rzeczą jest to, że autor daje nam możliwość wyboru na jakim poziomie trudności chcemy zagrać. Mamy do wyboru aż 4! Początkujący, normalny, koszmarny oraz piekielny. My na potrzeby recenzji wypróbowaliśmy tylko dwa pierwsze. Jeśli na początkującym udało nam się za kolejnym razem w końcu odnieść zwycięstwo, tak na normalnym było już ciężej. Może złą taktykę obraliśmy, może tak się talia duchów przetasowała, ale zostaliśmy szybko pokonani. Za szybko...

Czas na podsumowania. Ghost Stories to trudna gra kooperacyjna. Mieliśmy ciągłe wrażenie, że gra ciągle nas kopie w tyłek. Jednocześnie wydaje nam się, że nie ma jednego konkretnego sposobu na wygranie z armią duchów. Przez to gra staje się regrywalna, bo pomimo ciągłych porażek mieliśmy poczucie, że w następnej partii się zrewanżujemy. W porządku - gra jest losowa, bo jeśli nie idzie nam w rzucaniu kośćmi to będziemy mieć problem z pokonywaniem duchów. Ale z drugiej strony element losowości mamy również podczas układania kafli wioski, więc każda rozgrywka będzie się układała inaczej.

Klimat w grze występuje i jeśli ktoś lubi wschodnią tematykę to się bardzo ucieszy. My jednak w pewnym momencie złapaliśmy się na tym, że nie skupiamy się na klimacie. Często padały neutralne hasła zamiast używać nazewnictwa zgodne z opisem w instrukcji. W naszym przypadku wynikało to z tego, że długo planowaliśmy nasze najbliższe i dalsze ruchy. Klimat nawiedzonej wioski gdzieś w tym planowaniu się zapodział.

Ghost Stories polecamy miłośnikom kooperacyjnych gier planszowych. Z dużą dozą cierpliwości, ponieważ gra do najłatwiejszych nie należy. Pomimo kilku drobnostek, gra jest naprawdę dobra. Jest mało schematyczna, więc nie da się łatwo znaleźć gotowego "wzorca" na wygraną, a co za tym idzie jest regrywalna. Jako ciekawostkę na koniec powiemy, że istnieje możliwość dokupienia pakietu dodatkowych kart duchów, a w nim znajdziemy nie kogo innego jak samego Chuck'a No-Rice. Więc kto ma chrapkę pokonać samego Strażnika Teksasu, niech czym prędzej się zaopatrzy w egzemplarz Ghost Stories.

I.
Klimat
4/6
II.
Złożoność
5/6
III.
Oprawa graficzna
5,5/6
IV.
Wykonanie elementów
5,5/6
V.
Grywalność na 2 graczy
4/6
VI.
Grywalność na więcej osób
5/6

Ocena Końcowa: 4,83

Nazwa: Ghost Stories

Wydawca: Rebel

Rok: 2017

Sugerowana cena: 125,95 zł

Za grę dziękujemy wydawnictwu:
  
Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive