Życie
piratów to ciągłe wyzwania i przygody. Historia nas uczy, że piraci to źli
ludzie, którzy napadali i grabili pokojowe statki w celu wzbogacania się. W
książkach przygodowych i filmach obraz rozbójników morskich został trochę
naciągnięty i często kibicujemy złym bohaterom w ich poczynaniach. Jedno jest
pewne - z tytułem pirata idą zarówno obowiązki, jak i przywileje. Dziś chcemy
zaprezentować Wam grę, w której wcielamy się w rolę kapitana latającego okrętu
i stajemy do pojedynku o tytuł Władcy Morza Chmur.
Morze
Chmur to karciana gra wydawnictwa 2 Pionki dla 2-4 graczy w wieku
10+. W grze, jak już wspominaliśmy, stajemy się dowódcą latającego statku i
przemierzamy bezkresne niebo w poszukiwaniu przygód. Wiele skarbów i reliktów
czeka, aż je odkryjecie. Wiadomym jest również, że piraci dbają o swoją
reputację i często szykują abordaże na wrogie statki. Stoczycie wiele bitew,
zasmakujecie słodkich zwycięstw, jak również gorzkich porażek. Zbierając
kolejne artefakty, butelki najlepszego rumu, i wygrywając potyczki, będziecie
dążyć do uzyskania jak najwyższej ilości punktów, która doprowadzi Was do
zwycięstwa.
Jednak
zanim zaczniemy nasze pirackie wojaże, skupmy się na zawartości pudełka. Po
podniesieniu wieczka naszym oczom ukazuje się instrukcja, 4 plansze Kapitanów,
1 plansza główna, znacznik Papugi, Okrętu oraz Kapelusza, 65 Dublonów, 94 karty
Łupów oraz notes do zapisywania punktacji. Wszystko ma swoje miejsce w dopasowanej
wyprasce. Elementy gry są ładnie wykonane, a na specjalną uwagę zasługują
wszystkie ilustracje w grze. Są klimatyczne i bajkowe, ale z umiarkowaniem.
Zachęcą dzieci do gry, ale również dorośli nie poskąpią komplementem na ich
temat. Interesującym akcentem jest również znacznik Papugi, który rozstrzyga
remisy.
Piracka
bandera kojarzy się często zawsze z trupią czaszką na czarnym tle. Możecie
sobie więc pomyśleć, że skoro gra jest o piratach, to powinna być w ciemnej
kolorystyce. W Morzu Chmur tak nie jest. Pudełko jest białe, a całość
barwna i kolorowa. Wydawnictwo 2 Pionki dba o estetykę wszystkich swoich
gier. Gdy przejrzymy już zawartość pudełka i ucichną pierwsze okrzyki zachwytu
nad tym, jaka gra jest ładna, czas nauczyć się w nią grać. Zajmie nam to
niewiele czasu, bo tak naprawdę wystarczy przeczytać instrukcję tylko raz. Ta
napisana jest nieskomplikowanie, a także zawiera wiele przykładów ze zdjęciami.
Przygotowanie
gry polega na przetasowaniu talii kart Łupów i ułożeniu jej na odpowiednich
polach na głównej planszy, rozdaniu graczom ich planszetki i początkowej ilości
Dublonów oraz na wybraniu pierwszego gracza. Małe zmiany zachodzą jedynie w
rozgrywce dwuosobowej, podczas tasowania Łupów. Gracze w każdej rundzie kolejno
będą się dzielić łupami i w ten sposób zdobywać Rum, Relikty, Przedmioty, oraz
Załogę Piracką. Czasem też dojdzie do potyczek, które wygra najsilniejsza
załoga statku.
Rozpoczynając
od Pierwszego Gracza, a następnie zgodnie z ruchem wskazówek zegara, bierzemy
jedną kartę Łupu z pierwszego pola na planszy głównej i decydujemy, co z nią
zrobić. Mamy dwie opcje: albo bierzemy ją dla siebie i dokładamy jawnie do
naszej planszetki Kapitana, albo w tajemnicy przed innymi odkładamy ją z
powrotem. Gdy zdecydujemy się ją odłożyć na swoje miejsce, musimy do niej
dołożyć kolejną kartę łupu, a następnie przeglądamy drugi stos. Jeśli drugi i
trzeci raz zdecydowaliśmy się odłożyć, dociągamy kartę z głównej talii i musimy
ją już zatrzymać. Trzeba pamiętać, aby dokładać karty do stosów, które
pominęliśmy. W każdej takiej kombinacji kart mogą się znajdować maksymalnie
trzy łupy, później dokładamy Dublony.
Cała
talia kart składa się z czterech rodzajów łupów zaznaczonych na rewersie. Są to
wspomniane wcześniej Relikty, Przedmioty, Piraci oraz Rum. Na każdej z nich
opisano jej działanie oraz ile punktów można dzięki niej zebrać. Punktowane są
odpowiednie ilości konkretnego rodzaju Reliktów czy Rumu. Ale uwaga! Jeśli
zebrana ilość danego Trunku czy Artefaktu będzie za mała, to dostaniemy ujemne
punkty. Przedmioty mogą dawać punkty same za siebie, ale mają również
specjalnie działania. Pozytywne i negatywne. A czymże byłby kapitan bez swojej
świty piratów? W Morzu Chmur mają oni za zadanie walczyć z innymi
przeciwnikami. Jeśli ich siła będzie większa niż przeciwnika, to kolejno
rozpatrujemy ich działania takie jak podkradanie pieniędzy wroga, czy
zdobywanie lepszych przedmiotów. Gra kończy się po ostatniej rundzie określonej
na planszy głównej. Wtedy podliczane są punkty, a kapitan, który ma ich najwięcej,
zostaje okrzyknięty Królem Piratów.
Morze
Chmur to ciekawa gra karciana, w której połączono mechanikę draftu z
mechaniką push your luck. Dobieramy karty, których kombinacje mogą dać duże
bonusy punktowe na koniec gry. Musimy także rekrutować załogę, aby wygrywać
bitwy, które dadzą nam przewagę. Jednocześnie w głowie mamy cały czas jedną
myśl - czy dobrać te karty teraz, czy zabrać kolejny stos? Może tam będą
korzystniejsze dla mnie karty? Borykamy się z dylematem, czy odpuścić i
zaryzykować w ciemno, ale ze świadomością, że zostawimy przeciwnikowi
powiększone łupy.
Tak
jak piraci podczas swoich wypraw, będziemy zdobywać mniej lub bardziej
wartościowe przedmioty. W grze występuje interakcja między graczami podczas
bitew. Często negatywna, ale to tylko dlatego, że niektórzy członkowie naszej
załogi mają działanie zabierające przeciwnikowi jego dobra. Warto też
przyglądać się postępowi przeciwników, gdyż mogą zbierać Przedmioty takie same
jak my, a wtedy nie dostaniemy bonusów za przewagę.
Morze
Chmur polecamy miłośnikom pirackiej tematyki. Jeśli macie ochotę wcielić
się w rolę kapitana podniebnego statku i pokierować swoimi piratami, to ten
tytuł jest dla Was. A może spotykacie się grupą znajomych przy szklance dobrego
rumu? Proponujemy rozgrywkę w Morze Chmur. Ahoj!
I.
|
Klimat
|
5,5/6
|
II.
|
Złożoność
|
5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5,5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
5/6
|
V.
|
Grywalność na 2 graczy
|
5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
5/6
|
Ocena Końcowa: | 5,16 |
Nazwa: Morze Chmur
Wydawnictwo: 2 Pionki
Rok: 2017
Sugerowana cena: 95,50zł
Za grę dziękujemy wydawnictwu 2 Pionki: