13 mar 2018

Naprawiamy stację kosmiczną - recenzja gry Astro Jam

Wakacje tuż, tuż. Nieodpartym urokiem wakacyjnych wyjazdów jest pakowanie się do toreb i walizek, a następnie zapakowanie ich do konkretnego środka transportu. Niezależnie, czy wybieramy się na wczasy publicznym transportem, czy własnym samochodem, problem poprawnego zapakowania bagażu pozostaje taki sam. Wszędzie najważniejszym jest to, aby bagaż nie spadł lub nie przesunął się pod wpływem ostrego hamowania. No dobrze, a jeśli na wakacje wybieramy się na stację kosmiczną? Tutaj z pomocą i konkretnymi zasadami przychodzi gra Astro Jam.

Na wstępie chcemy zaznaczyć, że to nie jest gra o pakowaniu się. Skąd więc taki wstęp? Zapraszamy do lektury, a wszystko stanie się jasne. Astro Jam wydawnictwa Trefl Joker Line to karciana gra logiczna, której główna akcja dzieje się w przestrzeni kosmicznej. W ten tytuł zagramy w 2-4 osoby w czasie około 45 minut. W grze wcielamy się w astronautów na uszkodzonym statku, którzy muszą przemieszczać paczki i narzędzia w klaustrofobicznych i pozbawionych grawitacji pomieszczeniach.

W średniej wielkości pudełku znajdziemy całkiem sporo elementów. Na zawartość składają się 4 plansze, po których będziemy przemieszczać nasze meeple, 97 kart (akcji, lokacji, zadań oraz warunków), 5 żetonów przedmiotów, 12 pionków astronautów, 3 pionki robotów, 13 drewnianych paczek oraz 3 instrukcje w języku polskim, angielskim i niemieckim. Nie mamy się do czego przyczepić, jeśli chodzi o wykonanie. Wszystko jest solidne, karty twarde, a plansza jest wykonana z grubszej tektury. Oprawa graficzna też stoi na wysokim poziomie. Ilustracje na pudełku i na kartach są ładne, przejrzyste i w kosmicznym klimacie.

Jedyną rzeczą, którą byśmy dodali do zawartości, jest albo dodanie na konkretną kartę akcji opisu jej działania, albo wydrukowanie dodatkowych kart pomocy dla każdego gracza. W kilku pierwszych partiach bardzo często sięgaliśmy po instrukcję, aby sobie przypomnieć, jaką akcję przedstawiały poszczególne karty. Na dłuższą metę przekazywanie sobie instrukcji bywa żmudne, więc jakaś minimalistyczna pomoc byłaby ukłonem w stronę początkujących graczy.

Dobrze. Rozpakowaliśmy już grę, czas zacząć naprawę ciasnego statku. Celem gry jest zdobycie 5 punktów poprzez dostarczanie konkretnych przedmiotów naprawczych do konkretnego miejsca na statku. Po wybraniu kolorów pionków i pierwszego gracza, rozkładamy 4 plansze na stole. Ważne jest, aby łączyły się przynajmniej dwoma polami. Następnie, kolejno rozmieszczani są astronauci, roboty, przedmioty oraz paczki. Już prawie jesteście gotowi, by zacząć grę. Potrzebujecie jeszcze rozdać każdemu graczowi po 8 kart akcji na rękę. Konieczne jest także wylosowanie celów. Cele będą wyznaczały kolejno: kartę lokacji docelowej, do której należy donieść przedmiot, kartę zadania, czyli przenoszonego przedmiotu oraz kartę warunku - zadanie opcjonalne, aby uzyskać ekstra punkt.

Rozgrywka dzieli się na trzy główne fazy: akcji, punktowania oraz dobierania. W fazie akcji będziemy zagrywać karty i wykonywać ich działania. Będziemy przesuwać swojego astronautę lub rzucać przedmiotem, możemy poruszyć astronautę innego gracza, zwerbować do pomocy roboty, przenosić paczki, aby utorować sobie drogę lub przeszkodzić innym, a nawet pełnić dyżur w przestrzeni kosmicznej. Jeśli podczas swoich akcji przenieśliśmy przedmiot i wykonaliśmy zadanie, automatycznie dostajemy punkty. Warto planować swoje ruchy, aby wykonywać misje dodatkowe, które są ekstra punktowane. Po skończeniu swoich akcji odrzucamy z ręki jedną kartę i dobieramy z talii określoną liczbę kolejnych kart. Gracz, który jako pierwszy zdobędzie pięć punktów, wygrywa.

Astro Jam to ciekawa gra logiczna. Ma proste do wytłumaczenia zasady, chociaż początkowo można się trochę pogubić w ilości dostępnych akcji. Pisaliśmy już, że przydałaby się mini ściąga dla początkujących. Jednak z czasem (i większą ilością rozegranych partii), ten problem znika. W ten tytuł polecamy grać w wariancie 3-osobowym. Jest on optymalny pod względem zabawy, działań na planszy oraz czasu. W dwie osoby może być trochę nudno i przewidywalnie odnośnie decyzji przeciwnika. W cztery osoby natomiast, może być zbyt tłoczno na planszy, ale przede wszystkim zdecydowanie wydłuża się czas oczekiwania na swój ruch. W grze trzeba podejmować wiele logicznych decyzji, wymagane jest planowanie swoich ruchów na zapas. Trzeba dobrze kombinować, aby w pełni wykorzystać posiadane karty na ręce.

Zatem jak się ma losowość w grze logicznej? Musimy przyznać, że bardzo dobrze. My lubimy, gdy gra jest losowa i trzeba główkować na bieżąco, by dobrze zaplanować nasze ruchy. Jednak osobom, które losowości nie lubią, gra może nie przypaść do gustu. Rozgrywka za każdym razem będzie inna, ponieważ mamy sporo możliwości rozłożenia planszy, jest mnóstwo kombinacji wykonywania zadań przenoszenia przedmiotu. No i same karty akcji są bardzo losowe. Całość sprawia, że gra będzie albo mocno regrywalna, albo wyląduje na szarym końcu półki.

Gra ma predyspozycje, aby często wracała na stoły, nie tylko ze względu na mechanikę, ale na klimat i temat. Astro Jam polecamy osobom, które lubią gry logiczne oraz gry, w których trzeba się zastanawiać i planować ruchy, mając do dyspozycji dość ograniczone zasoby miejsca na planszy oraz akcji na ręce.

I.
Klimat
4/6
II.
Złożoność
4,5/6
III.
Oprawa graficzna
5/6
IV.
Wykonanie elementów
5/6
V.
Grywalność na 2 graczy
5,5/6
VI.
Grywalność na więcej osób
5/6

Ocena Końcowa:4,83 

Nazwa: Astro Jam
Wydawnictwo: Trefl Joker Line
Rok wydania: 2014
Sugerowana cena: 58zł
 
Trefl Joker Line

Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive