Wakacje tuż, tuż. Nieodpartym urokiem wakacyjnych
wyjazdów jest pakowanie się do toreb i walizek, a następnie zapakowanie ich do
konkretnego środka transportu. Niezależnie, czy wybieramy się na wczasy
publicznym transportem, czy własnym samochodem, problem poprawnego zapakowania
bagażu pozostaje taki sam. Wszędzie najważniejszym jest to, aby bagaż nie spadł
lub nie przesunął się pod wpływem ostrego hamowania. No dobrze, a jeśli na
wakacje wybieramy się na stację kosmiczną? Tutaj z pomocą i konkretnymi
zasadami przychodzi gra Astro Jam.
Na wstępie chcemy zaznaczyć, że to nie jest gra o
pakowaniu się. Skąd więc taki wstęp? Zapraszamy do lektury, a wszystko stanie
się jasne. Astro Jam wydawnictwa Trefl Joker Line to karciana gra
logiczna, której główna akcja dzieje się w przestrzeni kosmicznej. W ten tytuł
zagramy w 2-4 osoby w czasie około 45 minut. W grze wcielamy się w astronautów
na uszkodzonym statku, którzy muszą przemieszczać paczki i narzędzia w
klaustrofobicznych i pozbawionych grawitacji pomieszczeniach.
W średniej wielkości pudełku znajdziemy całkiem sporo
elementów. Na zawartość składają się 4 plansze, po których będziemy
przemieszczać nasze meeple, 97 kart (akcji, lokacji, zadań oraz warunków), 5
żetonów przedmiotów, 12 pionków astronautów, 3 pionki robotów, 13 drewnianych
paczek oraz 3 instrukcje w języku polskim, angielskim i niemieckim. Nie mamy
się do czego przyczepić, jeśli chodzi o wykonanie. Wszystko jest solidne, karty
twarde, a plansza jest wykonana z grubszej tektury. Oprawa graficzna też stoi
na wysokim poziomie. Ilustracje na pudełku i na kartach są ładne, przejrzyste i
w kosmicznym klimacie.
Jedyną rzeczą, którą byśmy dodali do zawartości, jest
albo dodanie na konkretną kartę akcji opisu jej działania, albo wydrukowanie
dodatkowych kart pomocy dla każdego gracza. W kilku pierwszych partiach bardzo
często sięgaliśmy po instrukcję, aby sobie przypomnieć, jaką akcję
przedstawiały poszczególne karty. Na dłuższą metę przekazywanie sobie
instrukcji bywa żmudne, więc jakaś minimalistyczna pomoc byłaby ukłonem w stronę
początkujących graczy.
Dobrze. Rozpakowaliśmy już grę, czas zacząć naprawę
ciasnego statku. Celem gry jest zdobycie 5 punktów poprzez dostarczanie
konkretnych przedmiotów naprawczych do konkretnego miejsca na statku. Po
wybraniu kolorów pionków i pierwszego gracza, rozkładamy 4 plansze na stole.
Ważne jest, aby łączyły się przynajmniej dwoma polami. Następnie, kolejno
rozmieszczani są astronauci, roboty, przedmioty oraz paczki. Już prawie
jesteście gotowi, by zacząć grę. Potrzebujecie jeszcze rozdać każdemu graczowi
po 8 kart akcji na rękę. Konieczne jest także wylosowanie celów. Cele będą
wyznaczały kolejno: kartę lokacji docelowej, do której należy donieść
przedmiot, kartę zadania, czyli przenoszonego przedmiotu oraz kartę warunku -
zadanie opcjonalne, aby uzyskać ekstra punkt.
Rozgrywka dzieli się na trzy główne fazy: akcji,
punktowania oraz dobierania. W fazie akcji będziemy zagrywać karty i wykonywać
ich działania. Będziemy przesuwać swojego astronautę lub rzucać przedmiotem,
możemy poruszyć astronautę innego gracza, zwerbować do pomocy roboty, przenosić
paczki, aby utorować sobie drogę lub przeszkodzić innym, a nawet pełnić dyżur w
przestrzeni kosmicznej. Jeśli podczas swoich akcji przenieśliśmy przedmiot i
wykonaliśmy zadanie, automatycznie dostajemy punkty. Warto planować swoje
ruchy, aby wykonywać misje dodatkowe, które są ekstra punktowane. Po skończeniu
swoich akcji odrzucamy z ręki jedną kartę i dobieramy z talii określoną liczbę
kolejnych kart. Gracz, który jako pierwszy zdobędzie pięć punktów, wygrywa.
Astro Jam to ciekawa gra logiczna. Ma proste do
wytłumaczenia zasady, chociaż początkowo można się trochę pogubić w ilości
dostępnych akcji. Pisaliśmy już, że przydałaby się mini ściąga dla
początkujących. Jednak z czasem (i większą ilością rozegranych partii), ten
problem znika. W ten tytuł polecamy grać w wariancie 3-osobowym. Jest on
optymalny pod względem zabawy, działań na planszy oraz czasu. W dwie osoby może
być trochę nudno i przewidywalnie odnośnie decyzji przeciwnika. W cztery osoby
natomiast, może być zbyt tłoczno na planszy, ale przede wszystkim zdecydowanie
wydłuża się czas oczekiwania na swój ruch. W grze trzeba podejmować wiele
logicznych decyzji, wymagane jest planowanie swoich ruchów na zapas. Trzeba
dobrze kombinować, aby w pełni wykorzystać posiadane karty na ręce.
Zatem jak się ma losowość w grze logicznej? Musimy
przyznać, że bardzo dobrze. My lubimy, gdy gra jest losowa i trzeba główkować
na bieżąco, by dobrze zaplanować nasze ruchy. Jednak osobom, które losowości
nie lubią, gra może nie przypaść do gustu. Rozgrywka za każdym razem będzie
inna, ponieważ mamy sporo możliwości rozłożenia planszy, jest mnóstwo
kombinacji wykonywania zadań przenoszenia przedmiotu. No i same karty akcji są
bardzo losowe. Całość sprawia, że gra będzie albo mocno regrywalna, albo
wyląduje na szarym końcu półki.
I.
|
Klimat
|
4/6
|
II.
|
Złożoność
|
4,5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
5/6
|
V.
|
Grywalność na 2 graczy
|
5,5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
5/6
|
Ocena Końcowa: | 4,83 |
Wydawnictwo: Trefl Joker Line
Rok wydania: 2014
Sugerowana cena: 58zł