Tego
lata pogoda i słońce rozpieszczają nas wysokimi temperaturami. Natomiast w
Afryce takie wyniki na termometrach to chleb powszedni. Jednak w obu
przypadkach to zwierzęta cierpią najbardziej i chcą znaleźć wodopój. Nalejcie
zatem świeżej wody swoim pupilom i zasiądźcie do krótkiej recenzji gry Kariba wydawnictwa Helvetiq.
Kariba to szybka gra karciana dla 2-4
graczy w wieku 6+, w której zagrywamy odpowiednie karty, by przestraszyć
słabsze zwierzęta, aby znalazły się z dala od życiodajnego wodopoju. Jako iż
rozgrywka jest błyskawiczna, tak też postaramy się nie przedłużać zbytnio
recenzji. W kieszonkowym pudełeczku znajdziemy 64 karty, 1 wodopój oraz 3
instrukcje w różnych wariantach językowych.
Zasady
są naprawdę trywialne i tłumaczy się w mig. Gracze po kolei rozgrywają swoje
tury, podczas których zagrywają dowolną liczbę kart do odpowiedniego miejsca
przy wodopoju. Ważnym jest, aby karty zawierały obrazek tego samego zwierzęcia.
Jeśli w dowolnym momencie wokół wodopoju znajdzie się 3 lub więcej kart właśnie
zagranego zwierzęcia, to to zwierzę przepędza najbliższe słabsze zwierzę. Wtedy
gracz, który zagrał te karty, zbiera wystraszone stado pod swoją opiekę, które
dają mu punkty liczone na koniec gry. Po każdym ruchu, dobieramy na rękę karty
z głównego stosu tak, aby zawsze mieć ich pięć na ręce. Wygrywa gracz, któremu
uda się wystraszyć i zebrać jak najwięcej kart zwierząt.
Proste?
Banalne! A ile przy tym wrażeń i emocji. Zacznijmy jednak od początku, czyli
wykonania. Wielkość pudełka ma tylko i wyłącznie swoje plusy. Zmieścimy je
nawet nie w plecaku, a w kieszeni spodni! Kolorowe ilustracje i świetnie
narysowane zwierzaki będą dla dzieciaków super uciechą. Bardzo się nam spodobał
składany wodopój, na który trzeba trochę uważać, żeby przez przypadek nie
naderwać.
Wytłumaczenie
zasad i wprowadzenie nowych graczy w rozgrywkę Kariby nie powinno wam
zająć więcej niż 5 minut. A jeśli wciąż byłyby jakieś niejasności, to w
instrukcji jest kilka przykładów, jak rozwiązać dany problem. Prostota zasad
przekłada się na czas rozgrywki. Nie raz skończycie grać, nim się
zorientujecie. A wtedy nie pozostaje nic innego jak kolejna partyjka! I
kolejna. I kolejna...
W
Karibę polecamy grać zdecydowanie w większym gronie. W dwie osoby
wykładanie kart jest bardzo przewidywalne, natomiast w parę osób już mamy
czasem więcej rozkmin. Zastanawiamy się nad zagrywaniem odpowiedniej karty w
odpowiednim czasie tak, aby zebrać jak największą lewę. Kalkulujemy, czy
odpuścić i dołożyć zwierzaka do puli, która nie będzie straszyła, aby
inni gracze zwiększyli stada pasące się przy wodopoju i licząc na łut
szczęścia, że ów stado nie zostanie zebrane szybciej.
Polecamy
Karibę starszym i młodszym. Kariba w pełni wpisuje się w rodzinę
gier z rodzaju - szybki filler z elementem, który przyciągnie was na dłużej.
Nie zdziwiłoby nas to, gdyby Kariba podbiła wasz wieczór z grami
planszowymi, zostawiając wam niewiele czasu na dłuższe tytuły. Warto wypróbować
Karibę ze względu na szybkie rozgrywki, sympatyczne obrazki zwierzaków i
kieszonkowe pudełko.
I.
|
Klimat
|
4,5/6
|
II.
|
Złożoność
|
6/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5,5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
4,5/6
|
V.
|
Grywalność na 2 graczy
|
4,5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
5/6
|
Ocena Końcowa: | 5 |
Nazwa: Kariba
Wydawnictwo: Helvetiq
Rok wydania: 2010
Sugerowana cena: 30zł
Za udostępnienie gry do recenzji dziękujemy dystrybutorowi: