Century:
Cuda wschodu to gra strategiczno-ekonomiczna dla 2-4 graczy w wieku 8+. W
grze wcielicie się w kupców pływających po szerokich wodach Bliskiego i
Dalekiego Wschodu. Zakładając coraz więcej nowych faktorii handlowych,
staniecie się potentatami rynku przypraw. Tak więc wypłyńcie z nami w pełne
morze, łapiąc szansę zdobycia sławy i bogactwa!
Zawartość
tego średniej wielkości pudełka jest całkiem pokaźna. Po otwarciu wieczka,
naszym oczom ukazują się plansze graczy, kafle rynku, mórz, portów i punktów
zwycięstwa. A także całkiem sporo drewnianych elementów - faktorie, statki oraz
kostki reprezentujące przyprawy. Nie mogło również zabraknąć instrukcji, a w
tym przypadku nawet dwóch! Cuda wschodu są niezależną grą, ale jeśli
ktoś posiada w swoim zbiorze również Korzenny szlak może obie gry
połączyć i doświadczyć jeszcze większej frajdy. Wszystkie elementy są solidnie
i starannie wykonane. Ilustracje urzekły nas niestety trochę mniej niż w
pierwszej części, ale i tak stoją na wysokim poziomie. Jak w przypadku C:KS
chcemy pochwalić twórców gry za świetnie zaprojektowaną wypraskę, gdzie
wszystko ma swoje konkretne miejsce i nie ma zbędnych "luzów" w
pudełku.
Cuda
wschodu mogą tak naprawdę być dwiema grami, ale jako że aby rozegrać drugi
scenariusz z pudełka wymagana jest pierwsza część Century, my opiszemy
tylko podstawowy scenariusz. Rozgrywka w Cudach wschodu jest
bardzo zbliżona do Korzennego szlaku. Rozgrywa się na przestrzeni rund,
a w każdej z nich gracze wykonują jedną turę zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
W swojej turze gracz może poruszyć swój statek, a następnie wykonać jedną z
trzech dostępnych akcji. Swoim okrętem poruszamy się po mapie o jeden kafel za
darmo. Jeśli jednak chcemy popłynąć dalej lub wpłynąć na kafel ze statkiem
przeciwnika, musimy zapłacić odpowiedni koszt w przyprawach. Gdy dopłynęliśmy
już do naszej destynacji, możemy wybudować na tym kaflu swoją faktorię, która
jest nam potrzebna, aby wymieniać przyprawy. Po sprzedaniu lub zakupieniu
odpowiednich proporcji herbaty czy też imbiru możemy udać się do portu w celu
zdobycia kafelka punktów zwycięstwa za odpowiednią ceną. Jeśli jednak nie mamy
możliwości wykonania innej akcji, możemy po prostu dobrać do naszej ładowni
dwie kosteczki przypraw. Tak gramy do momentu, aż któryś z graczy, jako
pierwszy zdobędzie 4 kafle punktów zwycięstwa. Wygrywa osoba z największą
ilością punktów.
Bardzo
prosty i przyjemny tytuł, który da nam wiele godzin zabawy. A jeśli ktoś
posiada obie części gry, to warto wypróbować połączenie obu tytułów. Rozgrywka
się nieco zmieni i dodanych zostanie parę znanych, ale ciekawych rozwiązań
mechanicznych. Nam jednak z wszystkich dostępnych wariantów gier, spodobały się
Cuda wschodu solo. Nie ujmujemy oczywiście Korzennemu szlakowi,
ale nas bardzo ujęło podróżowanie małym stateczkiem i zamorski handel.
W
Cudach wschodu zdecydowanie rozwiniecie swoje umiejętności przewidywania
i planowania ruchów. Jest to bowiem gra, w której główkowanie i obserwacja
przeciwnika stanowi sporą część rozgrywki. Nie musimy chyba wspominać, że jest
to jeden wielki wyścig po surowce.
Bardzo
dobrze gra się w każdym wariancie osobowym. Nie ma tutaj wielkich przestojów na
pomyślunek. A gdyby takie wystąpiły, to trzeba gonić swoich towarzyszy!
Żartujemy oczywiście - każdy niech gra w swoim tempie. Chociaż musimy przyznać,
że podczas naszych rozgrywek raz nam się zdarzyła sytuacja, kiedy to jedna
osoba ewidentnie zdominowała grę, co trochę zdemotywowało pozostałych do
zakończenia partii. Napiszcie w komentarzu, czy mieliście podobne odczucia,
bądź czy odczuliście, że przedłuża się wam rozgrywka.
Century:
Cuda wschodu to druga część Korzennego szlaku. Kontynuacja. Dodatek.
Samodzielna gra. Wszystko jednocześnie. Stojąc przed wyborem kupna pierwszej
bądź drugiej części, my polecamy wybrać Cuda wschodu. Nie tylko ze
względu na klimat podróżowania, kupowania i magazynowania przypraw, ale również
za możliwość układania własnej planszy, a także kolejny raz za świetne miseczki
na kosteczki przypraw oraz wypraskę. Dzięki prostym zasadom to właśnie ty
zostaniesz świetnym strategiem, kupcem i kapitanem jednocześnie.
I.
|
Klimat
|
5/6
|
II.
|
Złożoność
|
5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
5/6
|
V.
|
Grywalność na 2 graczy
|
5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
5/6
|
Ocena Końcowa: | 5 |
Nazwa: Century: Cuda Wschodu
Wydawca: Cube Factory of Ideas
Rok: 2018
Sugerowana cena: 160zł