Gry kooperacyjne to tytuły, w
które bardzo lubimy grać. Testowaliśmy już swoich sił w wielu grach tego
gatunku, zaczynając od gier prostszych jak Fuse,
przez cięższe jak Pandemia, po
naprawdę ciężkie jak Robinson Crusoe.
Teraz w nasze ręce i pod nasz patronat
trafiła znana na całym świecie kooperacyjna gra karciana, czyli Aeon’s End. Zapraszamy!
Aeon’s End to kooperacyjna gra karciana, która opiera się na
mechanice budowania talii. Gra przeznaczona jest dla 1-4 osób, w wieku 14+.
Czas rozgrywki jest mocno uzależniony od tego, jak potoczą się Wasze losy, ale
z reguły to około godziny. Zawartość Portalowego pudła jest naprawdę niezła,
ponieważ znajdziemy tam: 87 kart Klejnotów, 86 kart Zaklęć, 30 kart Artefaktów,
27 kart Modyfikatorów, 6 kart Stop, 4 karty pomocy, 9 kart tur, 75 kart
Nemezis, 40 żetonów Życia, 21 żetonów Ładunków, 10 żetonów Mocy, 15 żetonów
Furii, 2 wskaźniki poziomu życia (Nemezis i Gravehold), 4 żetony Kolejności, 8
arkuszy Magów, 16 Bram, 4 arkusze Nemezis oraz instrukcję.
Wykonanie? Bardzo dobre! Karty
porządne, ładnie wykonane, żetony twarde, z dobrej jakościowo tektury, arkusze
Magów i Nemezis z świetnym pokryciem, bardzo fajnie wykonane wskaźniki poziomu
życia. Pudło jest przystosowane do tego, by zmieściły się tam jeszcze
ewentualne dodatki, no i coś ważnego dla tych, którzy koszulkują gry – tak,
wejdą tam karty w koszulkach.
Instrukcja jest obszerna i
napisana w zrozumiały sposób. Zasady są dobrze i jasno opisane, a nie są one aż
tak banalne. Przy Aeon’s End setup
gry trochę trwa, gdyż musimy zbudować talie Nemezis, talie początkowe graczy,
talie tur, rynek zasobów i kilka innych, drobniejszych spraw. Po przygotowaniu
gry w sposób opisany powyżej, zasiadamy do rozgrywki. Pierwszym, co robimy ,
jest odkrycie karty tury, by dowiedzieć się kto zaczyna. Już tutaj może się
okazać, że na dzień dobry jesteśmy już atakowani przez Nemezis – nie ma lekko.
Tura gracza składa się z kilku
faz:
- Faza Aktywacji
- Faza Główna
- Faza Dobierania
Pierwsza z tych faz to możliwość
aktywowania przygotowanego zaklęcia. Jeśli bramy są zamknięte, to musimy
aktywować zaklęcie. Faza Główna to najważniejsza faza w grze i tutaj wszystko
się rozgrywa. W tej fazie gracze mają kilka możliwych akcji do wykonania:
- Zagranie Klejnotu lub Artefaktu (zagranie karty z ręki)
- Pozyskanie karty (opłacenie eterem kosztu karty z rynku zasobu i odłożenie jej na stos kart odrzuconych)
- Pozyskanie ładunku (zapłacenie eterem kosztu ładunku)
- Wzmocnienie Bramy (opłacenie kosztu wzmocnienia i obrócenie Bramy o 90 stopni)
- Otwarcie Bramy (opłacenie kosztu otwarcia i obrócenie bramy na drugą stronę)
- Przygotowanie zaklęć na bramie (zagranie karty z ręki i położenie jej na bramie)
- Rozpatrzenie efektu „Gdy przygotowane”
- Rozpatrzenie efektu „Aby odrzucić” (na kartach Nemezis).
Nie chcemy Wam jeszcze szerzej
opisywać tych akcji, gdyż zrobiłby się z tego naprawdę długi tekst. Sami jednak
możecie stwierdzić, że mamy bardzo duży wybór dostępnych akcji, a dodatkowo
możemy wykonać ich dowolną ilość i w dowolnej kolejności. Gdy zakończymy swoje
akcje, przechodzimy do Fazy Dobierania, czyli umieszczamy w wybranej kolejności
zagrane karty na stosie kart odrzuconych, a następnie dobieramy z wierzchu
swojej talii karty tak, by mieć ich pięć na ręce. Następnie należy znów odkryć
kartę tury, która zadecyduje czyja jest tura – danego gracza czy Nemezis. Gdy
nastąpi tura Nemezis, to możemy się czuć zagrożeni. Tura Nemezis ma dwie fazy:
Główną oraz Dobierania. W fazie Głównej rozpatrujemy karty Nemezis, które już
są w grze. W fazie Dobierania dobieramy kartę Nemezis, która może przedstawiać
poplecznika, atak lub moc. Wykonujemy efekt zapisany na karcie, a następnie
karty mocy/poplecznika zostawiamy, a atak odrzucamy. Jeżeli w którymkolwiek
momencie żywotność miasta spadnie do zera, to przegrywamy grę. Jeżeli żywotność
gracza spadnie do zera, to jest on wyczerpany i do gry wchodzą różne efekty.
Gdy wszyscy gracze zostaną wyczerpani – przegrywają. Jak zatem wygrać?
„Wystarczy” zabić Nemezis – czyli usunąć jego wszystkie punkty życia lub wyczerpać
karty Nemezis.
Możliwe, że po takim opisie
stwierdzicie, że to po prostu budowanie talii bez czegoś szczególnego. Tutaj
jednak wyróżniające są dwa aspekty. Po pierwsze tasowanie kart odrzuconych. A
wręcz przeciwnie – brak tego tasowania. Jest to pewien fenomen dla nas, że
karty na stosie układamy po każdej swojej turze, a gdy wyczerpią nam się karty
w naszej talii, to bierzemy stos kart odrzuconych i po prostu go odwracamy.
Sprawia to, że w każdym momencie gry musimy myśleć, jak co poukładać i jak zagrywać.
Drugim fajnym i oddającym klimat walki aspektem jest talia tur. Wtasowane tam
karty określają, kto w danym momencie atakuje i może się zdarzyć tak, że
przyjdzie nam rozgrywać dwie tury pod rząd albo będziemy nieźle obrywać od
naszego wroga.
Co spowodowało, że spodobała nam
się ta gra? Przede wszystkim ścisła współpraca. Nie ma tutaj miejsca na
zgrywanie samca alfa, ścisła kooperacja jest wręcz wymagana, gdyż w innym
przypadku nie mamy szans na zwycięstwo. Aeon’s
End jest naprawdę trudną grą i nieraz przytrafi się Wam przegrana, czasem
nawet bardzo szybko. Ale da się wygrać, sprawdziliśmy i potwierdzamy!
Serdecznie polecamy tę grę
wszystkim fanom mechaniki budowania talii oraz każdemu, kto lubi gry
kooperacyjne. Gra jest naprawdę dobra i zapewnia wiele godzin świetnej zabawy,
szczególnie, że mamy kilku Nemezis do wyboru, kilku magów, różny rynek zasobów,
wiele różnorodnych strategii oraz kilka poziomów trudności. Jesteśmy bardzo
zadowoleni z tej gry, a jeszcze bardziej z tego, że możemy jej patronować.
Nasze wrażenia są jeszcze lepsze niż po pierwszej rozgrywce, którą
przeprowadziliśmy w styczniu na Portalconie.
Ocena: 6/6!
Nie tylko my jesteśmy patronami
tego tytułu. Znajdujemy się w tym zacnym gronie razem z ekipą z Geek Factor,
więc zapraszamy do sprawdzenia ich opinii na temat tejże gry!
Nazwa: Aeon's End
Wydawca: Portal Games
Rok: 2018
Sugerowana cena: 119zł
Sugerowana cena: 119zł
Za grę dziękujemy wydawnictwu Portal