Kogo z was męczyły lekcje historii z przynudzającą nauczycielką? Ucinaliście sobie drzemkę czy
odrabialiście zadanie domowe z matmy na zajęciach ze starożytnego Rzymu? A może
wyobrażaliście sobie siebie jako cesarza własnego imperium i planowaliście
rozwój państwa? Jeśli wciąż marzycie, aby zostać potężnym i wszechstronnym
władcą, to wydawnictwo Funiverse ma dla was małą grę, która może was
zainteresować.
Carta
Impera Victoria to szybka gra karciana dla 2-4 graczy w wieku 8+.Jest to
tytuł cywilizacyjny i dyplomatyczny, w którym zagrywając karty rozwijasz swój
naród i tworzysz historię. Rozwijaj się w różnych dziedzinach i zawiązuj
potężne sojusze, aby zapobiec tryumfowi przeciwnika. Pamiętając też, że
najlepszą obroną jest atak, zdobądź pokaźną przewagę w konkretnej z domen
rozwoju i wygraj grę.
Mówiąc
"gra planszowa" mamy na myśli zazwyczaj duże, kwadratowe pudełko. W
przypadku Carta Impera Victoria jest nieco inaczej. Pudełko jest
niestandardowych rozmiarów - jest małe, wysokie o kształcie prostopadłościanu.
Wykonanie jest świetne. Dzięki takiemu rzadko spotykanemu pudełku w środku znajdziemy wypraskę
z dedykowanymi miejscami na karty, planszetki gracza i specjalną Monetę
Kultury. Elementy są dobrej jakości, a osoby doceniające grafiki w grze z
pewnością poświęcą dłuższą chwilę,
aby dokładnie przyjrzeć się ilustracjom, które są naprawdę bardzo ładne.
Ciekawostką jest Moneta Kultury, która nie jest zwykłym żetonikiem, tylko
wykonana jest z metalu.
Celem
gry jest posiadanie 7 kart z jednej domeny na koniec gry. Podczas swojej tury
gracze mają do wykonania dwie
obowiązkowe akcje i jedną opcjonalną. Pierwszą czynnością jest zagranie karty z
ręki przed siebie. Dokładając kolejne karty w tej samej domenie, musimy
pamiętać, aby zachować odpowiedni ich układ. Drugą obligatoryjną czynnością
jest dobranie odpowiedniej liczby kart na rękę z ogólnego stosu dobierania. Na początku rozgrywki, każdy gracz ma
wyznaczony limit kart na ręce, ale spokojnie - z czasem możemy go zwiększyć
dzięki odpowiednim Efektom Kart, bo to w nich drzemie sedno gry Carta Impera
Victoria.
Zastosowanie
efektu to właśnie ta opcjonalna akcja. W trakcie swojej tury, gracz może użyć
jednego stałego efektu oraz jednego efektu odrzuconej karty. Stałe efekty
aktywowane są w dowolnym momencie swojego ruchu pod warunkiem, że posiadana
jest wymagana liczba kart w konkretnej dziedzinie. Efekt Odrzuconej Karty
polega na odrzuceniu już wyłożonej karty na stół i zastosowaniu jego działania.
Jak już wspominaliśmy wygrywa gracz, który jako pierwszy zdobędzie siódmą kartę
w jednej domenie.
Carta
Impera Victoria to szybka i interesująca gra, która daje szerokie pole do
popisu dla osób lubiących wykorzystywać efekty z kart i ich kombinacje. Karty
dzielą się na sześć domen i każda z nich to dwa zastosowania efektu. Na przykład używając Stałego Efektu Religii,
możemy zwiększyć limit posiadanych kart na ręce, a używając Efektu Odrzuconej
Karty Ekonomii, możemy zablokować przeciwnikowi wykładanie kart do odpowiedniej
domeny.
Dobrze
się nam grało zarówno w dwie jak i w cztery osoby, chociaż w większym
gronieodrobinę dłużej czekamy na wykonanie swojego ruchu. W grze musimy się
czasem porządnie zastanowić nad kolejnym ruchem i umiejętnym wykorzystaniem
efektów, jeśli chcemy
najefektywniej wykorzystać możliwości kart. Wiedząc, ile jest domen oraz ile
kart jest w każdej z nich szacujemy, które karty wykładać najpierw, a które
później. Dodatkowo cały czas musimy obserwować, w co inwestuje nasz przeciwnik,
aby móc go skutecznie zablokować, gdy przyjdzie taka potrzeba.
Polecamy
Carta Impera Victoria osobom, które lubią szybkie karcianki z ciekawym
twistem oraz możliwością główkowania. Dzięki odrzucaniu odpowiedniej liczby
kart podczas przygotowania do rozgrywki, jest to bardzo grywalny tytuł. A jeśli
fascynuje was starożytność, to macie okazję spróbować swoich sił w rozwoju
swojego imperium jako potężny
strateg i mądry cesarz.
Ocena 4,5/6
Ocena 4,5/6
Nazwa: Carta Impera Victoria
Wydawnictwo: Funiverse
Rok wydania: 2018
Wydawnictwo: Funiverse
Rok wydania: 2018
Sugerowana cena: 40zł