Na naszej liście wszystkich recenzji możecie znaleźć kilka tytułów, w których
główną rolę odgrywają ludy znane z książek do historii. Wojownicy Midgardu nawiązują do Wikingów, Stworze opowiada o dawnych dziejach Słowian. Bohaterami tego artykułu będą natomiast Hunowie
- lud który przyczynił się do upadku Cesarstwa zachodniorzymskiego. Zachęcamy
do zapoznania się z ich dziejami, a tymczasem przeczytajcie, co sądzimy o grze Hunowie.
Hunowie wydawnictwa Funiverse to karciana gra planszowa dla 2-4 graczy w wieku 14+. Jak na prawdziwych Hunów przystało, w grze będziemy rekrutować najemników i zbierać sprzęt, aby plądrować, grabić i podbijać nowe tereny. Wszystko ku chwale Wielkiego Chana, który niecierpliwie wyczekuje swojego następcy. Bądź najlepszy, zdobądź najbardziej wartościowe dobra, a może to właśnie twoje imię znajdzie się w podręcznikach do historii!
Hunowie wydawnictwa Funiverse to karciana gra planszowa dla 2-4 graczy w wieku 14+. Jak na prawdziwych Hunów przystało, w grze będziemy rekrutować najemników i zbierać sprzęt, aby plądrować, grabić i podbijać nowe tereny. Wszystko ku chwale Wielkiego Chana, który niecierpliwie wyczekuje swojego następcy. Bądź najlepszy, zdobądź najbardziej wartościowe dobra, a może to właśnie twoje imię znajdzie się w podręcznikach do historii!
Zanim zaczniemy plądrować, przyjrzyjmy się pudełku oraz jego zawartości. Oszczędna okładka przedstawia szarżującego wojownika. Niewiele można z tego wynieść — na szczęście z pomocą przychodzi tylna strona, na której zamieszczono tło historyczne i fabularne gry. Po otwarciu pudełka naszym oczom ukazuje się instrukcja, 2 talie kart, 5 kości, 120 drewnianych znaczników Dóbr oraz Znacznik Pierwszego Gracza, wraz z małym notesikiem do zapisywania punktów. Wszystko jest idealnie ułożone w dopasowanej wyprasce, więc żadne elementy nie „latają” luzem. Nie mamy się czego przyczepić jeśli chodzi o wykończenie — wszystko jest solidne i wytrzymałe, a karty przetrwają niejedną rozgrywkę.
Podczas
gry wcielacie się w role generałów Wielkiego Chana, którzy pragną udowodnić, że
są godni przejąć po nim schedę. Aby tego dokonać, musicie posiadać najwięcej Punktów
Zwycięstwa pod koniec gry. Zatem do dzieła! Rozgrywka podzielona jest na rundy,
z których każda składa się z 5 tur (po 1 turze na każdą z kości). Pierwszy
gracz rzuca wszystkimi dostępnymi kośćmi i umieszcza każdą z nich przed
znacznikami Dóbr tego samego koloru. I tu musimy zrobić krótki przerywnik, by
wyjaśnić wam, że karty w grze dzielą się na sześć rodzajów. Pierwsze pięć to karty
Wyposażenia, Najazdów, Najemników, Klątw oraz Skarbów. Te zdobywamy w turze
gracza podczas doboru kości. Ostatnia talia to karty Wozów — te dociągamy po zapełnieniu
zrabowanymi dobrami wcześniej wybranego wozu. Wracając do rozgrywki — w turze
aktywnego gracza wybiera on dowolną kość z wcześniej wylosowanej puli i ma do
wykonania jedną z dwóch dostępnych akcji. Albo rabuje tyle dóbr z zasobów
ogólnych ile wskazuje kość, albo dobiera tyleż samo kart z wybranej talii, ale
zachowuje w swoim obszarze gry tylko jedną (z nich?). Kolejne tury są rozgrywane
do momentu, aż ostatnia kość zostanie zabrana. Po zabraniu wszystkich kości
przekazywany jest Znacznik Pierwszego Gracza i rozpoczyna się nowa runda. Jeśli
na koniec rundy dowolna pula Dóbr albo talia kart jest wyczerpana, to gra się
kończy i podliczane są zdobyte Punkty Zwycięstwa.
Zapytacie pewno, o co tyle szumu i hałasu, jeśli jest to zwykłe dobieranie kart lub kosteczek? Otóż nie do końca. Zaczniemy od tego, że już od pierwszych chwil rozgrywki musimy określić swoje plany na dalszy rozwój w grze. Czyli musicie się ukierunkować — albo na rabunek dóbr i zapełnianie wozów, albo na zbieranie kart do swojego obozu. A tu też jest spore pole do manewru, ponieważ możemy dobierać karty ekwipunku, które dodają nam specjalne cechy i umiejętności. Możemy werbować Najemników, rzucać Klątwy, wybierać się na Najazdy lub zdobywać Skarby, które mają ukryty cel punktujący na koniec rozgrywki. Ciekawą mechaniką w grze jest to, że aby aktywować właściwości kart (lub dezaktywować w przypadku Klątw) musimy dokładać dowolne zrabowane Dobra, ale tylko na jedną konkretną kartę. Natomiast w przypadku dokładania Dóbr na karty Wozów — tutaj możemy dodać do kilku kart naraz, jednak zważając na wytyczne z danej karty.
Zapytacie pewno, o co tyle szumu i hałasu, jeśli jest to zwykłe dobieranie kart lub kosteczek? Otóż nie do końca. Zaczniemy od tego, że już od pierwszych chwil rozgrywki musimy określić swoje plany na dalszy rozwój w grze. Czyli musicie się ukierunkować — albo na rabunek dóbr i zapełnianie wozów, albo na zbieranie kart do swojego obozu. A tu też jest spore pole do manewru, ponieważ możemy dobierać karty ekwipunku, które dodają nam specjalne cechy i umiejętności. Możemy werbować Najemników, rzucać Klątwy, wybierać się na Najazdy lub zdobywać Skarby, które mają ukryty cel punktujący na koniec rozgrywki. Ciekawą mechaniką w grze jest to, że aby aktywować właściwości kart (lub dezaktywować w przypadku Klątw) musimy dokładać dowolne zrabowane Dobra, ale tylko na jedną konkretną kartę. Natomiast w przypadku dokładania Dóbr na karty Wozów — tutaj możemy dodać do kilku kart naraz, jednak zważając na wytyczne z danej karty.
Hunowie to ciekawa gra karciano — strategiczna. Nas urzekła swoją prostotą
oraz koniecznością szybkiego kalkulowania i rozważania swoich przyszłych ruchów.
Gra dobrze się skaluje do każdej liczby grających. Jednak w grze czteroosobowej
zasoby znikają w okamgnieniu. I to jest jedyny minus, który dostrzegliśmy —
nasze rozgrywki kończyły się, zanim tak naprawdę porządnie się "rozegraliśmy". Pozostaje niedowierzanie i
niedosyt.
Jednak pomimo tego przytyku polecamy grę Hunowie wydawnictwa Funiverse. Z rozgrywką poradzą sobie spokojnie już 10-latki, a szybkie wyczerpanie surowców potęguje chęć na ponowną rozgrywkę. Zatem idźcie do sklepu po swój egzemplarz i wcielcie się w potężnych Hunów!
Jednak pomimo tego przytyku polecamy grę Hunowie wydawnictwa Funiverse. Z rozgrywką poradzą sobie spokojnie już 10-latki, a szybkie wyczerpanie surowców potęguje chęć na ponowną rozgrywkę. Zatem idźcie do sklepu po swój egzemplarz i wcielcie się w potężnych Hunów!
4,5/6
Nazwa: Hunowie
Wydawnictwo: Funiverse
Rok wydania: 2019
Sugerowana cena: 149,95zł
Dziękujemy wydawnictwu Funiverse za wysłanie egzemplarza recenzenckiego
Wydawnictwo: Funiverse
Rok wydania: 2019
Sugerowana cena: 149,95zł
Dziękujemy wydawnictwu Funiverse za wysłanie egzemplarza recenzenckiego