Dziś przedpremierowa
recenzja gry, która spróbuje swoich sił na platformie zagramw.to! Chytrogród to tytuł Hexy Studio, który w
Polsce będzie wydawany przez Lucrum Games. Sterta została patronem tej gry,
więc tym bardziej trzymamy kciuki za pomyślną kampanię! Zapraszamy do lektury
tekstu, w którym przybliżymy Wam Chytrogród!
Chytrogród to gra dla 3-5 osób w wieku powyżej 10 lat, której partia zajmuje około
35-60 min. W grze zagrywamy karty z ręki, aby zdobyć surowce, którymi będziemy
realizować cele. Finalnie w pudełku z grą znajdziemy: planszę główną, 5 plansz
dzielnic, 75 żetonów towarów, 8 kart książęcych dekretów, 30 żetonów
interesów, 5 planszetek gildii, 5 talii kart akcji (w każdej 7 kart), 5 żetonów
popleczników, 5 żetonów sekretnych towarów, znacznik książęcego przywileju i
znacznik pierwszej dzielnicy.
Mechanika gry jest bardzo
prosta, ale jednocześnie wymaga od gracza myślenia, blefowania i chytrych
zagrywek. W trakcie przygotowania każdy z graczy otrzyma żeton towaru,
planszetkę gildii, żeton poplecznika, swoją talię kart, a na środku stołu
znajdzie się plansza główna z poukładanymi dookoła planszami dzielnic. Na ręce
trzymamy karty (dokładnie 7), którymi będziemy zagrywać i wykonywać akcje.
Dostępne akcje to:
- Sabotaż (odrzucenie
karty/piona przeciwnika)
- Duży interes (realizowanie
celu – wymiana surowców na punkty)
- Niewielki interes
(realizowanie celu – wymiana surowców na punkty)
- Wykup (3 karty) –
zdobywanie surowców leżących w dzielnicy.
Karty zagrywamy potajemnie
na dzielnicę, w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara, a łącznie zagramy
ich 4. Każda akcja ma swoją inicjatywę (powyżej są poukładane według kolejności
rozpatrywania), jednak jeżeli zdarzy się, że dwóch graczy wyłożyło karty tej
samej inicjatywy, to dochodzi do remisu. Remisy rozpatruje gracz posiadający
znacznik książęcego przywileju (co rundę zmienia się jego posiadacz) – nie
zawsze musi on rozstrzygać na swoją korzyść (o tym później). Docelowo będziemy
starać się realizować interesy leżące w danej dzielnicy, by zdobywać punkty –
gracz który zdobędzie 100 punktów (lub więcej) zostaje zwycięzcą.
Oczywiście jest to duży
skrót zasad, bo jest jeszcze kilka mniejszych wątków o których trzeba pamiętać,
ale nie będziemy tu przepisywać całej instrukcji. Samo przedstawienie zasad zajmuje
maksymalnie 5 minut, a bardzo fajnie tłumaczy się je od razu pokazując ich
działanie na planszy.
Co nas urzekło w tej grze?
Przede wszystkim możliwość blefowania i grania nad stołem. Zauważmy, że w grze
występuje gracz, który rozstrzyga remisy. I tu zaczyna się zabawa – można
próbować przekonać go, żeby to właśnie na Waszą stronę rozstrzygnięty był
remis. Można się przy tym umawiać, np. że nie rzucimy danego rodzaju kart w
przyszłości na daną dzielnicę, albo że nie podbierzemy interesu. Jest jeden
warunek – nie można innych graczy przekupywać surowcami czy punktami. Poza tym
wszystkie chwyty dozwolone!
Przede wszystkim podoba nam
się to, że gra dobrze się skaluje. Rozgrywka w troje, czworo lub pięć osób była
równie satysfakcjonująca, choć przy czterech i pięciu graczach otwierała nowe
możliwości negocjacyjne i po prostu więcej się działo na samej planszy.
Za ilustracje w tej grze
odpowiada Tomasz Larek, który ilustrował już takie gry jak Domek na Drzewie, Wielka
Ucieczka, 13 Duchów i jeszcze kilka tytułów. Kreska tego artysty jest
ciekawa, komiczna i powinna Wam przypaść do gustu. Świetnie odnajduje się w
klimacie średniowiecznym.
Skoro już mowa o klimacie
średniowiecznym, to w Chytrogrodzie
występuje 5 gildii, które będziecie kontrolować: Bractwo Ahoj!, Gang Czerwonych
Oprychów, Gildia Królewskich Kupców, Uniwersytet Chytrogrodu i Zakon Świętego
Midasa. Każda z tych gildii ma jeden cel – posiadać jak najwięcej złota. I
tutaj te przepychanki zostały bardzo fajnie odzwierciedlone, bo przecież sami
między sobą przepychamy się o to, by zdobyć jak najwięcej punktów!
Chytrogród to gra rodzinna, ale z nikczemnymi zagrywkami i dozą negatywnej
interakcji. Możemy sobie coś planować, ale zawsze z tyłu głowy trzeba mieć
myśl, że ktoś zaraz może nam usunąć piona/kartę czy zablokować akcję. Do tego
dochodzą karty książęcych dekretów, które mogą nam zabronić używania danych
kart w konkretnej dzielnicy (taką kartę zna tylko gracz posiadający znacznik
przywileju i to on wybiera, w której dzielnicy tę kartę położy zakrytą).
Chytrogród posiada niski próg wejścia i sprawdzi się przede wszystkim w grupach lubiących
negatywną interakcję. Jest tutaj trochę główkowania, dużo dogadywania się i
jeszcze więcej przebiegłości. Polecamy sprawdzić ten tytuł każdemu, niezależnie
od wieku czy planszówkowego stażu – zdecydowanie uważamy, że to gra którą warto
posiadać w swojej kolekcji.
Nazwa: Chytrogród
Wydawnictwo: Hexy Studio / Lucrum Games
Rok wydania: ??
Sugerowana cena: ??zł
Dziękujemy Hexy Sudio za przesłanie prototypu do recenzji