15 cze 2019

Stworza powracają! – recenzja dodatku do gry Stworze – Zakazana Polana

Hype na mitologię słowiańską ma się coraz lepiej. Czy to za sprawą CD Projektu, którego seria gier Wiedźmin sprzedała się w milionach egzemplarzy, czy też nadchodzącego serialu na platformie Netflix o tym samym tytule. W branży gier planszowych też dużo się dzieje. Na portalu wspieram.to ma miejsce kampania crowdfundingowa gry kooperacyjnej Zerywia. My dziś natomiast chcemy opowiedzieć wam o dodatku do gry Stworze, którą mieliśmy kiedyś przyjemność recenzować.

Zakazana Polana to dodatek do gry Stworze wydawnictwa Underworld Kingdom. Odpowiedzi na pytania czym są Stworza i o czym jest ta gra znajdziecie w naszej recenzji podstawowej wersji. Zakazana Polana wprowadza kilka nowych rozwiązań mechanicznych, takich jak Karty Praw. Umożliwia także walkę pomiędzy Stworzami, a słowiański bestiariusz poszerza się o Drugosta.

W pudełku z dodatkiem znajdziemy kilka nowych elementów. Są to między innymi Karty Praw Peruna i Welesa, Karty Misji Drugosta, nowe Karty Wydarzeń, nakładka na mapę z Zakazaną Polaną oraz nowa postać – wspomniany wyżej Drugost wraz ze znacznikami postaci. Graficznie – wszystko się zgadza z podstawką. Słowiański klimat został zachowany. Ciekawostką jest mała gumowa nakładka, która dokłada nowy teren na mapie gry.

Co zatem nowego wprowadza Zakazana Polana do rozgrywki w Stworze? Przede wszystkim zasady z podstawowej wersji gry ulegają kilku modyfikacjom. Zmienia się też etap przygotowania do gry. My jednak skupimy się na innowacjach, czyli na Kartach Praw i na Starciach. Do pojedynków między Stworzami dochodzi w momencie, gdy jedno Stworze przesuwa się do lokacji, gdzie przebywa drugie. Wykonuje się wtedy Test Pojedynku, a porę dnia dla testu wyznacza pora dnia wskazana na Karcie Zadania z danej lokacji. Testowaną cechę wybiera Atakujący. Następnie Obrońca ciągnie z odpowiedniej talii Dnia lub Nocy tyle kart, ile wynosi jego Spryt lub Brutalność. Dobrana karta z najlepszą ikonką określa trudność testu, jaki czeka Atakującego. Znając porę dnia z leżącej obok karty Zadania oraz trudność testu, którą przed chwilą określił Obrońca, wykonujemy zwykły test, w czasie którego możemy zagrywać różne modyfikatory. Jeśli agresor zwyciężył pojedynek, przesuwa Obrońcę do najbliższej lokacji, a Atakujący podgląda kartę lokacji Obrońcy (wskazującą Siedzibę Stworza) oraz zabiera jego żeton Stworza.

Gdy Stworza zmęczą się potyczkami, zawsze mogą się udać na tytułową Zakazaną Polanę, aby skorzystać z Praw Welesa lub Peruna. Ruch do tej lokacji nie wymaga znaczników oddziaływania, jednak aby z niej skorzystać, na kartach akcji musi się pojawić imię Boga, do którego nasze Stworze będzie się modliło. A opisywane właśnie Karty Praw to nic innego, jak pozytywne lub negatywne modyfikatory wchodzące w życie, jeśli zostanie spełniony odpowiedni warunek.

Tak po krótce przedstawiają się najważniejsze zasady wprowadzone do gry Stworze dzięki dodatkowi Zakazana Polana. Bardzo ciekawe są Karty Praw, które świetnie urozmaicają rozgrywkę poprzez zdobywanie dodatkowych umiejętności i właściwości. Co więcej, aby dana cecha trwała cały czas, naszym zadaniem jest pilnowanie, aby dany warunek był stale podtrzymywany.

Jeśli podobała wam się podstawowa wersja gry, to zdecydowanie zakupcie również Zakazaną Polanę. Dodatek urozmaica rozgrywkę, przez co staje się ona jeszcze bardziej rozbudowana. A jeśli po tym rozszerzeniu wciąż wam będzie mało słowiańskich przygód to wiedzcie, że Underworld Kingdom zapowiedziało już kolejny dodatek do gry!

Nazwa: Stworze: Zakazana Polana
Wydawnictwo: Underworld Kingdom
Rok wydania: 2018
Sugerowana cena: 60zł
Za grę dziękujemy wydawnictwu Underworld Kingdom
Underworld Kingdom

Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive