Hype na mitologię słowiańską ma się coraz lepiej. Czy to
za sprawą CD Projektu, którego seria gier Wiedźmin
sprzedała się w milionach egzemplarzy, czy też nadchodzącego serialu na
platformie Netflix o tym samym tytule. W branży gier planszowych też dużo się
dzieje. Na portalu wspieram.to ma miejsce kampania crowdfundingowa gry
kooperacyjnej Zerywia. My dziś
natomiast chcemy opowiedzieć wam o dodatku do gry Stworze, którą mieliśmy kiedyś przyjemność recenzować.
Zakazana
Polana to dodatek do gry Stworze wydawnictwa
Underworld Kingdom. Odpowiedzi na pytania czym są Stworza i o czym jest ta gra
znajdziecie w naszej recenzji podstawowej wersji. Zakazana Polana wprowadza kilka nowych rozwiązań mechanicznych,
takich jak Karty Praw. Umożliwia także walkę pomiędzy Stworzami, a słowiański
bestiariusz poszerza się o Drugosta.
W pudełku z dodatkiem znajdziemy kilka nowych elementów.
Są to między innymi Karty Praw Peruna i Welesa, Karty Misji Drugosta, nowe Karty
Wydarzeń, nakładka na mapę z Zakazaną Polaną oraz nowa postać – wspomniany wyżej
Drugost wraz ze znacznikami postaci. Graficznie – wszystko się zgadza z
podstawką. Słowiański klimat został zachowany. Ciekawostką jest mała gumowa
nakładka, która dokłada nowy teren na mapie gry.
Co zatem nowego wprowadza Zakazana Polana do rozgrywki w Stworze?
Przede wszystkim zasady z podstawowej wersji gry ulegają kilku modyfikacjom. Zmienia
się też etap przygotowania do gry. My jednak skupimy się na innowacjach, czyli
na Kartach Praw i na Starciach. Do pojedynków między Stworzami dochodzi w
momencie, gdy jedno Stworze przesuwa się do lokacji, gdzie przebywa drugie.
Wykonuje się wtedy Test Pojedynku, a porę dnia dla testu wyznacza pora dnia
wskazana na Karcie Zadania z danej lokacji. Testowaną cechę wybiera Atakujący.
Następnie Obrońca ciągnie z odpowiedniej talii Dnia lub Nocy tyle kart, ile
wynosi jego Spryt lub Brutalność. Dobrana karta z najlepszą ikonką określa
trudność testu, jaki czeka Atakującego. Znając porę dnia z leżącej obok karty
Zadania oraz trudność testu, którą przed chwilą określił Obrońca, wykonujemy
zwykły test, w czasie którego możemy zagrywać różne modyfikatory. Jeśli agresor
zwyciężył pojedynek, przesuwa Obrońcę do najbliższej lokacji, a Atakujący
podgląda kartę lokacji Obrońcy (wskazującą Siedzibę Stworza) oraz zabiera jego
żeton Stworza.
Gdy Stworza zmęczą się potyczkami, zawsze mogą się udać
na tytułową Zakazaną Polanę, aby skorzystać z Praw Welesa lub Peruna. Ruch do
tej lokacji nie wymaga znaczników oddziaływania, jednak aby z niej skorzystać,
na kartach akcji musi się pojawić imię Boga, do którego nasze Stworze będzie się
modliło. A opisywane właśnie Karty Praw to nic innego, jak pozytywne lub
negatywne modyfikatory wchodzące w życie, jeśli zostanie spełniony odpowiedni
warunek.
Tak po krótce przedstawiają się najważniejsze zasady wprowadzone
do gry Stworze dzięki dodatkowi Zakazana Polana. Bardzo ciekawe są Karty
Praw, które świetnie urozmaicają rozgrywkę poprzez zdobywanie dodatkowych
umiejętności i właściwości. Co więcej, aby dana cecha trwała cały czas, naszym
zadaniem jest pilnowanie, aby dany warunek był stale podtrzymywany.
Jeśli podobała wam się podstawowa wersja gry, to
zdecydowanie zakupcie również Zakazaną
Polanę. Dodatek urozmaica rozgrywkę, przez co staje się ona jeszcze
bardziej rozbudowana. A jeśli po tym rozszerzeniu wciąż wam będzie mało słowiańskich
przygód to wiedzcie, że Underworld Kingdom zapowiedziało już kolejny dodatek do
gry!
Nazwa: Stworze: Zakazana Polana
Wydawnictwo: Underworld Kingdom
Rok wydania: 2018
Sugerowana cena: 60zł
Za grę dziękujemy wydawnictwu Underworld Kingdom