Przez
ostatnie kilka lat spotkaliśmy się z wieloma produkcjami, które oparte były na
dopasowywaniu/oddzielaniu pięknie zilustrowanych kart. Czy to Dixit (i
jego dodatki), czy Tajemnicze Domostwo, czy Muza, której jesteśmy
patronem. W ostatnim czasie na rynku pojawił się mocny gracz w postaci Klubu
Detektywów. Już jakiś czas temu mieliśmy okazję zagrać w angielskie wydanie
tej gry, a teraz mamy przyjemność zrecenzować dla Was wydanie polskie, za które
odpowiada foxgames.pl.
Klub
Detektywów to pięknie zilustrowana gra (przez M81 studio, autorów grafik do
m.in. 51 stan Sojusznicy, Cienie Amsterdam czy dodatków do Tajemniczego
Domostwa) dla 4-8 graczy. Jedna partia to około 45 minut, a według autorów
minimalny wiek to 8 lat. W oryginale gra wydana była w metalowej „puszce”,
Foxgames postawił jednak na karton i naszym zdaniem bardzo dobrze – łatwiej
jest przetrzymywać grę na półce.
Zawartość
pudełka to 168 pięknych kart dowodów, 68 żetonów punktów zwycięstwa, 8 żetonów
głosowania, 8 znaczników graczy, 7 notatników, 1 ołówek. Choć wydaje się
skromnie, to trzeba zaznaczyć, że żetony są bardzo grube, a karty dowodów mają
wymiar taki jak w Dixicie. Karty są bardzo ładne, czasem trzeba się nieźle
przyjrzeć, by niektóre szczegóły i „smaczki” dostrzec.
Zasady
gry są proste, choć sama gra wymaga niezłego kombinowania. Każdy z graczy
otrzymuje 6 kart, losowo wybiera się aktywnego gracza (otrzymuje on ołówek i
notatniki). Aktywny gracz patrzy na swoje karty, wybiera hasło/wyrażenie, i
zapisuje w notatnikach, ale jeden zostaje pusty. Aktywny gracz tasuje notesy i
losowo rozdaje graczom. Następnie zagrywa jedną kartę, która będzie pasować do
hasła. Pozostali gracze mają te samo zadanie – pamiętajcie jednak, że jest
wśród Was agent, który musi się domyśleć, jakie jest hasło! Gdy wszyscy wyłożą
już po 2 swoje karty, przechodzimy do dyskusji. Każdy z graczy, począwszy od
aktywnego, tłumaczy, dlaczego wybrał daną kartę i czemu dołożył ją do tego
hasła. Gdy zakończy się dyskusja gracze obstawiają, kto jest agentem. I teraz –
jeżeli przed agentem leży więcej niż 1 żeton głosowania, to ani agent, ani
aktywny gracz (!) nie otrzymują żadnych punktów, a każdy gracz, który dobrze
obstawił agenta otrzymuje 3 punkty. Jeżeli zaś przed agentem jest 1 lub mniej
żetonów głosowania, to agent otrzymuje 5 punktów, a aktywny gracz 4 punkty.
Gramy do czasu aż każdy będzie agentem (raz lub dwa, w zależności od liczby
graczy), a na koniec sprawdzamy, kto ma najwięcej punktów – ten gracz zostaje
zwycięzcą.
Jak
sami widzicie gra jest prosta, ale wymaga kombinowania. Po pierwsze, trzeba
mieć gadane, jeśli ma się być agentem. Po drugie, karty są tak „rozbudowane”,
że kreatywne osoby zawsze coś na nich dopasują do żądanej kategorii. Agent musi
się wysilić, szczególnie jeśli siedzi jako jeden z pierwszych graczy, bo tutaj
mocno strzela w ciemno. Jeśli siedzi jako jedna z ostatnich osób, to jest mu
już dużo łatwiej, bo może dopasować jakiś element wspólny i pójść tym tropem
(choć i tak to bywa mylne).
Klub
Detektywów jest dla nas grą, która jest ciekawsza od zwykłego Dixita, gdyż
dochodzi tutaj rola agenta, co staje się bardzo ciekawym twistem! Agentowi może
pomóc również gracz, który paradoksalnie zbytnio stara się utrudnić innym
życie, przez co on sam zostaje podejrzany. Z drugiej strony, jak agent jest
wygadany, to nie raz potrafi przekonać graczy, że specjalnie wybrał karty,
które do kategorii pasują „tak sobie”.
Klub
Detektywów to gra, która z pewnością zostanie z nami na długo. Ciekawa,
szybka i emocjonująca rozgrywka to z cechy, które idealnie oddają tę grę.
Nieraz w sieci widzieliśmy opinie, że to wręcz „Dixit killer” i w pewnym
stopniu się z tym zgadzamy! Zdecydowanie polecamy ten tytuł, więc koniecznie
sprawdźcie go przy najbliższej okazji!
Nazwa: Klub Detektywów
Wydawnictwo: FoxGames
Rok: 2019
Grę najtaniej kupisz TUTAJ
Dziękujemy wydawnictwu Foxames za przesłanie egzemplarza recenzenckiego
Wydawnictwo: FoxGames
Rok: 2019
Grę najtaniej kupisz TUTAJ
Dziękujemy wydawnictwu Foxames za przesłanie egzemplarza recenzenckiego