16 gru 2019

Jenga w nowym wydaniu – recenzja gry Babel Pico

Gry Jenga nie trzeba raczej nikomu przedstawiać. Ile razy przeszył was dreszcz emocji, kiedy wasza wieża się zachybotała? Ile razy wybuchły okrzyki ekscytacji, gdy stabilna konstrukcja runęła przeciwnikowi, choć nikt się tego nie spodziewał? Dziś jednak nie o Jendze będziemy rozprawiać, a o grze Babel Pico wydawnictwa Cuboro.

Babel Pico to przyjemna, dwuosobowa gra logiczna, w której wznosimy wieżę z sześciennych klocków. Każdy z graczy otrzymuje komplet elementów, które będzie dokładał pojedynczo, do powstającej konstrukcji w trakcie swojego ruchu. Celem graczy jest wybudowanie stabilnej wieży zgodnie z zasadami, które opiszemy w dalszej części tekstu.

W pudełku z grą nie znajdziemy nic oprócz instrukcji oraz 24 kostek (po 12 na gracza). Kostek jest pięć rodzajów, każdy w innym kolorze. Każda kostka posiada dodatkowo na swoich ściankach wklęsłe dziury albo wypustki. Na pierwszy rzut oka Babel Pico przywodzi na myśl grę Jenga. Ale na szczęście tylko powierzchownie, bo jedyne podobieństwo to kształt pudełka i samo budowanie wieży z drewnianych klocków. Ale w przypadku Babel Pico budujemy wieżę, składającą się z warstw 2x2. Klocki są w porządku – trochę ciężkie ze względu na rozmiar, więc warto grać na stole obrusem.

No dobrze. Zbudujmy w końcu tę wieżę! Rozdajcie wszystkim graczom równą liczbę kostek i wybierzcie losowo pierwszego gracza. Od tej pory naprzemiennie dokładacie kolejne elementy do wcześniej wyłożonych i budujecie wieżę o podstawie 2x2 – czyli cztery sześciany. Ważne jest, aby kostki były dokładane w taki sposób, by na zewnętrznych ścianach wieży były tylko wgłębienia. Wszystkie wypustki muszą być schowane „do środka”. Co więcej, łącząc kostki wewnątrz wieży, musimy dodatkowo pilnować, aby wystające fragmenty chowały się w otworach sąsiednich brył. Na kolejny poziom wieży można przejść dopiero, po skończeniu bieżącego. Gra trwa do momentu, aż któryś z graczy zablokuje przeciwnika tak, że ten nie będzie miał możliwości dodania kolejnego klocka do budynku.

To tyle jeśli chodzi o zasady w grze logicznej Babel Pico. Gra jest bardzo prosta, szybko tłumaczy się zasady i przygotowuje rozgrywkę. Nie ma tutaj losowego wyciągania klocków. Jest za to strategia i kombinowanie, aby dołożyć dobry sześcian. Staramy się budować wieżę tak, by czym prędzej zablokować przeciwnika, ale też samemu nie dać się wpędzić w pułapkę. Z góry ustalony limit zasobów o określonym kształcie, zmusza do inteligentnych posunięć.

Chociaż gra jest wciągająca, to ma kilka wad, które można by poprawić. Rozumiemy koncepcję pojedynku, ale gdyby tak zwiększyć ilość elementów, to gra nie byłaby tylko dwuosobowa. Nie od dziś wiadomo, że im więcej współgraczy tym lepiej. Dodatkowo – zauważyliśmy, że występuje tutaj syndrom przewagi pierwszego gracza. Ten kto zaczynał rozgrywkę, zawsze będzie „otwierał” nowe piętro i z góry narzucał rozkład pozostałych kloców. Zamykający piętro ma za zadanie połączyć aż 3 ścianki, co może być szybką i skuteczną pułapką. Może problem by się rozwiązał przez większą liczbę elementów oraz budowanie wieży o podstawie 3x3?

Całościowo gra wypada bardzo dobrze. Jest to doskonała odskocznia od standardowych gier planszowych. Babel Pico świetnie nada się dla graczy w każdym wieku, ale przede wszystkim polecamy ją dzieciom w wieku szkolnym. Gra pomaga rozwijać wyobraźnię przestrzenną i planowanie zasobami. Warto spróbować! Polecamy.



Nazwa: Babel Pico
Wydawnictwo: Cuboro
Rok wydania: 2019
Grę kupisz TUTAJ

Dziękujemy wydawnictwu Cuboroza wysłanie egzemplarza recenzenckiego
Cuboro


Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive