4 sty 2020

Broń granic, buduj fortyfikacje, nawracaj wrogów – recenzja gry Paladyni Zachodniego Królestwa

Kilkukrotnie wspominaliśmy w naszych recenzjach, że gry planszowe to nie tylko przyjemność z samej rozgrywki, ale również możliwość poznania historii danego kraju, czy też mitologii lub wierzeń. W dzisiejszej recenzji omawiamy grę, która przedstawia burzliwe dzieje państwa Franków. Liczymy, że zachęcimy was do zagrania w Paladynów Zachodniego Królestwa, a później do zagłębienia się w historię tego państwa.

Paladyni Zachodniego Królestwa wydawnictwa Portal Games to strategiczna gra planszowa dla 1-4 graczy w wieku 12+. Naszym celem w grze jest zdobycie jak największej ilości punktów, które będziemy gromadzić między innymi przez rozbudowę naszych fortyfikacji oraz nawracanie niewiernych najeźdźców. Pomagać nam w tym będą tytułowi paladyni, których będziemy rekrutować co rundę.

W średniej wielkości, niepozornym pudełku znajdziemy naprawdę dużo elementów. Zawartość jest imponująca i nawet nie będziemy próbować jej tutaj wymieniać. Jedynie co musicie wiedzieć to fakt, że pudełko ledwo się domyka z nadmiaru komponentów. Mamy masę drewnianych znaczników, pracowników, żetonów, plansze gracza oraz dużo kart. Wszystko okraszone kreską dobrze znaną z Architektów Zachodniego Królestwa, a wcześniej z Najeźdźców z Północy. Nie ma się czego czepiać w wykonaniu – elementy są wykończone solidnie, ilustracje przyjemne dla oka, a i z czytelnością symboli nie ma problemów. Jeśli ktoś miałby się przyczepić dla samej zasady – mógłby narzekać na brak skrótu dostępnych akcji w grze na osobnej karcie. W początkowych rozgrywkach byłby on dość przydatny.

Gra, po pierwszym przeczytaniu instrukcji, wydaje się lekko skomplikowana, ale już po drugiej rundzie wszystko się rozjaśnia i mimo przestojów decyzyjnych toczy się w miarę sprawnie. Musicie jednak być przygotowani, że tłumaczenie zasad i rozkładanie gry trochę trwa. Skupmy się jednak na samej rozgrywce. Ta toczy się przez 7 pełnych rund, podczas których będziecie kolejno wykładać swoich pracowników na planszę, aby wykonać akcję związaną z danym polem. Ot typowy worker placement. Zanim do tego dojdzie, dokładane są nowe karty mieszkańców oraz najeźdźców, odsłaniane są nowe cele do spełnienia (w 3 pierwszych rundach), nowe pola z akcjami (rundy 3-7) oraz karty karczmy. Następnie każdy z graczy dobiera na rękę 3 karty paladynów, z których wybiera jedną na daną rundę, drugą odkłada na górę, a trzecią pod spód talii skąd je wcześniej pobrał. Tym samym można sobie zaplanować wstępną taktykę na kolejną rundę. Karty paladynów oraz karty karczmy definiują, jakich pracowników dostajemy na początek, do wydawania w trakcie swojego ruchu. Akcje wykonuje się poprzez postawienie konkretnego pracownika lub pracowników na danym polu. Pracownicy mają różne kolory, więc trzeba zwracać uwagę, podczas wyboru karty karczmy, aby wybrać tak, żeby zrobić jak najwięcej akcji w danej rundzie.

A jakie akcje mamy dostępne? Możemy wydać pracowników, aby pozyskać surowce, zwolnić wcześniej zajęte pole akcji, rozwinąć technologię (by od następnej rundy płacić mniejszy koszt w pracownikach na odpowiednim polu) lub pozyskać sprzymierzeńców w postaci mieszczan, którzy dają nam bonusy natychmiastowe bądź długoterminowe. W skrócie, jedna strona planszy gracza służy do rozwoju ekonomicznego, a druga do rozwoju militarnego oraz daje więcej możliwości zdobywania punktów. Możemy wysyłać pracowników na misje, stawiać garnizony, wznosić fortyfikacje, rozgrzeszać lub nawracać. Tutaj jednak każda akcja, oprócz kosztów w pracownikach, ma jeszcze dodatkowe wymagania, które trzeba spełnić – musimy mieć odpowiednią liczbę punktów w konkretnej dziedzinie, aby móc skorzystać i zapunktować w innej. Gdy uda nam się spełnić warunek oraz opłacić odpowiednie koszty (jeśli wystąpią), to często dostajemy spore bonusy – również albo natychmiastowe, albo długoterminowe. I to tyle jeśli chodzi o główne zasady. Jak już wspomnieliśmy, gra toczy się przez 7 pełnych rund, a wygrywa gracz z największą ilością zdobytych punktów.

Gra Paladyni Zachodniego Królestwa to cięższa gra strategiczna, która wymaga sporego skupienia i dobrego planowania, jednak daje wiele satysfakcji z rozgrywki. Dlaczego trzeba się skupić? Otóż już w pierwszej rundzie zostaje ujawniony pierwszy z trzech celów, za które zapunktujemy na koniec gry, po spełnieniu odpowiedniego warunku. Dodatkowo, co rundę dobieramy 3 paladynów. Mają oni specjalne właściwości, które działają w danej rundzie. Warto więc wybierać tak, aby móc w pełni wykorzystać ich zdolności. Co więcej, musimy rozsądnie zarządzać swoimi pracownikami. Mimo, że w trakcie rundy mamy szanse dostać kolejnych, to czasem warto zatrzymać kilku do następnej.

Grało nam się dobrze w każdym wariancie osobowym. Przy czym trzeba mieć na uwadze, że przy większej liczbie osób rozgrywka się wydłuża. No chyba, że ktoś planuje swoje ruchy podczas ruchu innego gracza. W grze jest bardzo mało negatywnej interakcji. Występuje ona tylko, gdy zajmiemy komuś miejsce na głównej planszy lub uprzedzimy kogoś w rekrutacji bądź nawracaniu. Jednak większość rozgrywki dzieje się na planszy gracza, do której nikt nie ma dostępu.

Z czystym sumieniem polecamy grę Paladyni Zachodniego Królestwa wydawnictwa Portal Games. Będziecie czerpać przyjemność ze świetnych ilustracji oraz z fajnych mechanik. Osoby, które lubią gry gdzie trzeba sporo główkować, będą zadowolone. Zwłaszcza, gdy finalnie uda nam się wykonać w pełni nasz plan. Zdarza się, że odczuwamy syndrom krótkiej kołderki, ale nie zawsze wszystko można mieć i czasem trzeba odpuścić.

Polecamy każdemu, kto lubi gry strategiczne oraz gry z mechaniką worker placement. Polecamy również zainwestować w dodatkowe woreczki strunowe, gdyż w pudełku jest ich za mało. Nie jest to pozycja dla początkujących graczy, ale jeśli zasady wytłumaczy osoba cierpliwa, to jest duża szansa, że gra przypadnie do gustu także mniej doświadczonym. Warto się przyjrzeć Paladynom Zachodniego Królestwa! A jeśli szukacie podobnej gry, ale wolicie jednak większą dozę negatywnej interakcji – wypróbujcie Architektów Zachodniego Królestwa.

Nazwa: Paladyni Zachodniego Królestwa
Wydawnictwo: Portal Games
Rok wydania: 2019
Najtaniej kupisz TUTAJ

Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za wysłanie egzemplarza recenzenckiego 
Portal Games

Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive