Nasze zainteresowanie grą Żelazna Kurtyna było dość „falowe”. Najpierw byliśmy bardzo na tę grę nastawieni, następnie jakoś tak nam przeszło, potem postanowiliśmy, że jednak jej nie odpuścimy i tak trafiła w nasze ręce. Otwierając pierwszy raz te małe pudełko, spodziewaliśmy się łatwej, „nudnej” karcianki. Czy się myliliśmy?
Żelazna Kurtyna to gra karciana przeznaczona dla 2 osób powyżej 12. roku życia. Przyjdzie nam w niej dokonać 18 decyzji (łącznie), które mogą odmienić rozgrywkę na wiele sposobów. W małym pudełku z grą znajdziemy: 18 kart strategii, 1 kartę startową, 1 kartę punktowania, 24 czerwone kostki wpływu, 24 niebieskie kostki wpływu, 1 żółty znacznik punktowania oraz instrukcję. Karty bardzo dobre i przejrzyste, kostki drewniane, „standardowe”, instrukcja również „standardowa” (w kwestii wykonania).
Jeśli zaś chodzi o to, w jaki sposób instrukcja prezentuje nam grę i jej zasady, to również większych uwag nie mamy. Podczas przygotowania rozgrywki gracze wybierają, czy grają jako ZSRR czy USA i dobierają odpowiednie znaczniki oraz dociągają po 5 kart. Jednej z nich nie zagrają i odłożą na bok – odkryją ją na koniec gry. W swojej turze gracze zagrywają jedną kartę strategii, dokładając ją w odpowiednie miejsce (te same regiony muszą ze sobą sąsiadować), a następnie sprawdzają, czy nie „wywołali” punktowania – tj. czy nie dołożyli ostatniej karty z danego regionu. O punktowaniu napiszemy jeszcze dalej. Po umieszczeniu karty gracze sprawdzają, do czyjej frakcji należy dana karta – jeżeli do gracza, który ją zagrał, to może on albo wyłożyć kostki (według specjalnych reguł, które są dobrze wytłumaczone w instrukcji) albo skorzystać z właściwości opisanej na karcie. Jeżeli zagrana karta należy do przeciwnika, to gracz zagrywający dokłada kostki, a drugi gracz może skorzystać z umiejętności. W drugiej rundzie gracze otrzymują po 4 karty, które nie zostały dobrane wcześniej i w ten sam sposób rozgrywają rundę. Gra kończy się w momencie, gdy któryś z graczy osiągnie 8 punktów poparcia (dojdzie do skrajnego pola na karcie punktacji) albo gdy zostaną zagrane wszystkie karty. Punktowania dzielimy na dwie części – punktowanie podstawowe i bonusowe. W punktowaniu podstawowym sprawdzamy, kto zdominował każdą z kart – za każdą zdominowaną kartę (czyli taką, na której mamy więcej kostek niż przeciwnik) otrzymujemy 1 punkt. Przy punktowaniu bonusowym sprawdzamy dominację regionu. Polega to na sprawdzeniu, który gracz dominuje więcej kart (niezależnie od liczby kostek). Wygrywa on wówczas w regionie i zdobywa punkty – ich liczba jest zależna od regionu. Jeżeli na koniec gry, żaden z graczy nie zdobył 8 punktów przewagi, to sprawdzamy, po której stronie karty punktacji znajduje się znacznik i ta frakcja zostaje wielkim wygranym.
Żelazna Kurtyna to gra, która nas zaskoczyła w bardzo pozytywny sposób. Nie spodziewaliśmy się, ile do myślenia może dać taka prosta karcianka. Jakże błędne mieliśmy początkowe myślenie, że gra będzie nudna. Jest tutaj całkiem sporo planowania i rozmyślania oraz reagowania na to, co się aktualnie dzieje/zmienia w wyłożonych kartach – z jednej strony chcemy dołożyć konkretną kartę, ale wiemy, że ona da też bonus przeciwnikowi, więc wyczekujemy na idealny moment.
Gra ma świetnie dobraną formę do czasu rozgrywki, z reguły partia trwa do 20 minut. Każda kolejna rozgrywka jest inna, bardziej przemyślana, bo wiemy, co może pojawić się na kartach i jaką taktykę możemy obrać. Zbierane doświadczenie wraz z krótkim czasem rozgrywki to idealne połączenie na rozgrywanie kilku partii pod rząd, bo przecież każdy z nas lubi się zrewanżować!
Nazwa: Żelazna Kurtyna
Wydawnictwo: FoxGames
Rok wydania: 2019
Wydawnictwo: FoxGames
Rok wydania: 2019
Najtaniej kupisz TUTAJ
Dziękujemy wydawnictwu FoxGames za wysłanie egzemplarza recenzenckiego