24 sty 2020

Jaką obejmiesz strategię? - recenzja gry Żelazna Kurtyna

Nasze zainteresowanie grą Żelazna Kurtyna było dość „falowe”. Najpierw byliśmy bardzo na tę grę nastawieni, następnie jakoś tak nam przeszło, potem postanowiliśmy, że jednak jej nie odpuścimy i tak trafiła w nasze ręce. Otwierając pierwszy raz te małe pudełko, spodziewaliśmy się łatwej, „nudnej” karcianki. Czy się myliliśmy?

Żelazna Kurtyna to gra karciana przeznaczona dla 2 osób powyżej 12. roku życia. Przyjdzie nam w niej dokonać 18 decyzji (łącznie), które mogą odmienić rozgrywkę na wiele sposobów. W małym pudełku z grą znajdziemy: 18 kart strategii, 1 kartę startową, 1 kartę punktowania, 24 czerwone kostki wpływu, 24 niebieskie kostki wpływu, 1 żółty znacznik punktowania oraz instrukcję. Karty bardzo dobre i przejrzyste, kostki drewniane, „standardowe”, instrukcja również „standardowa” (w kwestii wykonania).

Jeśli zaś chodzi o to, w jaki sposób instrukcja prezentuje nam grę i jej zasady, to również większych uwag nie mamy. Podczas przygotowania rozgrywki gracze wybierają, czy grają jako ZSRR czy USA i dobierają odpowiednie znaczniki oraz dociągają po 5 kart. Jednej z nich nie zagrają i odłożą na bok – odkryją ją na koniec gry. W swojej turze gracze zagrywają jedną kartę strategii, dokładając ją w odpowiednie miejsce (te same regiony muszą ze sobą sąsiadować), a następnie sprawdzają, czy nie „wywołali” punktowania – tj. czy nie dołożyli ostatniej karty z danego regionu. O punktowaniu napiszemy jeszcze dalej. Po umieszczeniu karty gracze sprawdzają, do czyjej frakcji należy dana karta – jeżeli do gracza, który ją zagrał, to może on albo wyłożyć kostki (według specjalnych reguł, które są dobrze wytłumaczone w instrukcji) albo skorzystać z właściwości opisanej na karcie. Jeżeli zagrana karta należy do przeciwnika, to gracz zagrywający dokłada kostki, a drugi gracz może skorzystać z umiejętności. W drugiej rundzie gracze otrzymują po 4 karty, które nie zostały dobrane wcześniej i w ten sam sposób rozgrywają rundę. Gra kończy się w momencie, gdy któryś z graczy osiągnie 8 punktów poparcia (dojdzie do skrajnego pola na karcie punktacji) albo gdy zostaną zagrane wszystkie karty. Punktowania dzielimy na dwie części – punktowanie podstawowe i bonusowe. W punktowaniu podstawowym sprawdzamy, kto zdominował każdą z kart – za każdą zdominowaną kartę (czyli taką, na której mamy więcej kostek niż przeciwnik) otrzymujemy 1 punkt. Przy punktowaniu bonusowym sprawdzamy dominację regionu. Polega to na sprawdzeniu, który gracz dominuje więcej kart (niezależnie od liczby kostek). Wygrywa on wówczas w regionie i zdobywa punkty – ich liczba jest zależna od regionu. Jeżeli na koniec gry, żaden z graczy nie zdobył 8 punktów przewagi, to sprawdzamy, po której stronie karty punktacji znajduje się znacznik i ta frakcja zostaje wielkim wygranym.

Żelazna Kurtyna to gra, która nas zaskoczyła w bardzo pozytywny sposób. Nie spodziewaliśmy się, ile do myślenia może dać taka prosta karcianka. Jakże błędne mieliśmy początkowe myślenie, że gra będzie nudna. Jest tutaj całkiem sporo planowania i rozmyślania oraz reagowania na to, co się aktualnie dzieje/zmienia w wyłożonych kartach – z jednej strony chcemy dołożyć konkretną kartę, ale wiemy, że ona da też bonus przeciwnikowi, więc wyczekujemy na idealny moment.

Gra ma świetnie dobraną formę do czasu rozgrywki, z reguły partia trwa do 20 minut. Każda kolejna rozgrywka jest inna, bardziej przemyślana, bo wiemy, co może pojawić się na kartach i jaką taktykę możemy obrać. Zbierane doświadczenie wraz z krótkim czasem rozgrywki to idealne połączenie na rozgrywanie kilku partii pod rząd, bo przecież każdy z nas lubi się zrewanżować!


Nazwa: Żelazna Kurtyna
Wydawnictwo: FoxGames
Rok wydania: 2019
Najtaniej kupisz TUTAJ

Dziękujemy wydawnictwu FoxGames za wysłanie egzemplarza recenzenckiego 
FoxGames



Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive