Alchemicy to gra planszowa przeznaczona dla 2-4 osób, której rozgrywka trwa około 120 minut. Wiek graczy to 13+, ale naszym zdaniem dzieciaki muszą tutaj być ograne, bo nie jednemu dorosłemu zrozumienie zasad mieszania sprawia trudność.
Pudełko jest wypchane po brzegi. W środku znajdziemy: dwustronną planszę do gry, plansze teorii, planszę prezentacji, 4 zasłonki laboratorium, 4 trójkąty wyników, 4 plansze graczy, 6 kafli poszukiwaczy przygód, 2 kafle konferencji, 5 kafli stypendiów, 8 żetonów alchemonów, 104 żetony wyników, 36 żetonów sztuk złota, 44 żetony pieczęci, 6 żetonów konfliktów, znacznik gracza startowego, 8 kafli składników, plansza mistrza gry, 40 kart składników, 22 karty przysług, 18 kart artefaktów, 16 kart ofert, 8 plastikowych flakoników, 24 plastikowe znaczniki akcji, blok z tabelami dedukcji, 2 pojemniki na żetony, 8 woreczków strunowych, instrukcję. Jak widzicie, w pudle jest cała masa rzeczy, a jednocześnie są one wykonane w sposób porządny i trwały. Żetony i wszystkie plansze są z grubej tektury, więc posłużą nam na naprawdę wiele rozgrywek.
Nie będziemy owijać w bawełnę – instrukcja jest trochę skomplikowana i mimo naszego już dość dużego doświadczenia, to ta instrukcja była dla nas wyzwaniem, jednak na szczęście daliśmy radę. Na wstępie chcielibyśmy wspomnieć, że do gry jest dedykowana aplikacja, która wspiera rozgrywkę. Autorzy stanęli jednak na wysokości zadania i przygotowali planszę mistrza gry, dla tych, którzy nie przepadają za grami z apkami lub dla tych, którzy po prostu nie mają do nich dostępu z różnych względów. Jest tutaj jednak haczyk: jeden z graczy musi być Mistrzem Gry i niestety nie bierze bezpośrednio udziału w rywalizacji, pełni jedynie rolę aplikacji.
W samej rozgrywce chodzi o zdobywanie reputacji wśród alchemicznego środowiska. W grze występuje 8 składników, a aplikacja (lub Mistrz Gry) na początku rozgrywki każdemu składnikowi przypisuje odpowiedni alchemon (kombinacja składająca się z trzech kolorów: czerwony, niebieski i zielony ze znakiem dodatnim lub ujemnym). I to główny aspekt sprawiający frajdę – będziemy starać się odgadnąć, jaki alchemon jest przypisany do jakiego składnika. Ta wiedza pozwoli nam tworzyć mikstury o konkretnym symbolu i konkretnym kolorze, które będziemy mogli sprzedawać podróżnikom, czy też wygłaszać teorie. Zasady tworzenia są pozornie proste – plusy uzyskamy ze zmieszanie dwóch składników z plusami w danym kolorze, minusy ze zmieszania dwóch minusów, mikstury neutralne ze zmieszania przeciwstawnych znaków. Na planszy wybieramy akcje, które rozpatrujemy według kolejności rozstawienia kosteczek. Akcji jest kilka: dobranie składnika, sprzedaż składnika, sprzedaż mikstury, kupno artefaktu, podważenie teorii, ogłoszenie teorii, test mikstury na uczniu, test mikstury na sobie. Nie będziemy tutaj opisywać każdej z akcji, chcieliśmy tylko przybliżyć mieszanie i teorie. Otóż mieszanie misktur i ich testowanie (na sobie lub uczniu) dają nam informacje o eliksirze, jaki otrzymamy ze zmieszania dwóch konkretnych skadników (które musimy posiadać na ręce, a następnie odrzucić). Teorie, które chcemy publikować polegają na przypisaniu danego alchemonu do konkretnego składnika oraz nadanie mu pieczęci – pieczęć może nam dać punkty na koniec gry. Są to, naszym zdaniem, dwie najważniejsze i najciekawsze akcje w rozgrywce. Gra trwa 6 rund, gracz z największą liczbą punktów na koniec gry zostaje zwycięzcą.
Jest to bardzo duży skrót zasad, który nie wyjaśnia wszystkiego, a jedynie główne zamysły rozgrywki. Alchemicy to w dużej mierze gra dedukcji i pewnego ryzyka (z powodu ograniczenia rund). Nigdy nie będziemy znać wszystkich alchemonów przypisanych do składników, ale jeśli dobrze będziemy mieszać, to po 2 rundzie powinniśmy już mieć przy kilku składnikach ograniczony wybór. A potem musimy trochę poblefować i ogłaszać teorie.
Alchemicy to gra, którą ciężko wytłumaczyć, ale jak się już załapie, jak powstają mikstury, to gra jest naprawdę przyjemna (choć wymagająca). Mamy ograniczona liczbę kosteczek akcji, co sprawia, że musimy bardzo dobrze planować nasze akcji, a czasem bywa też tak, że ich nie wykonamy, bo zostaniemy zablokowani przez innych graczy (na przykład przy testach na uczniu, jeśli ktoś zrobi ujemny eliksir, to każdy kolejny gracz musi dopłacić złoto albo przy sprzedaży eliksirów są ograniczone możliwości co do ich ilości).
Graliśmy w składzie dwu- i trzyosobowym i grało się nam bardzo przyjemnie. Jeżeli chodzi o aplikację, to jest ona bardzo przejrzysta i ma dla nas bardzo ważną funkcję: generowanie kodu rozgrywki, dzięki czemu można ją odpalić na kilku telefonach. To kolei sprawia, że nie trzeba przekazywać sobie telefonu. Jest to bardzo wygodne.
Alchemicy to gra ciekawa, dla nas innowacyjna mimo upływu lat, która nadal może zbierać duże grono fanów. Naszym zdaniem, jeśli jesteście w stanie zmierzyć się z instrukcją, to powinniście sięgnąć po ten tytuł. Gra jest po prostu świetna. Dla nas często gry dedukcyjne były proste i monotonne, przez co szybko się nudziły. Tutaj jest to zupełnie inaczej rozwiązane. Jeśli chcemy szybkiej gry dedukcyjnej, to bierzemy Sherlocka, jeżeli jednak zależy nam na ciężkiej grze dedukcyjnej, to bierzemy Alchemików. Polecamy!
Nazwa: Alchemicy
Wydawnictwo: Rebel
Rok wydania: 2020
Grę kupisz TUTAJ
Dziękujemy księgarni Gandalf za wysłanie egzemplarza recenzenckiego
Gandalf - Księgarnia Internetowa