2 maj 2021

Wynajduj technologie, buduj biura, sprzedawaj telefony! - recenzja gry Smartphone Inc

W obecnych czasach widzimy bardzo wiele osób, przemykających przez ulice ze wzrokiem skupionym na swoim smartphonie. Produkt ten jest już na tyle rozwinięty, że możemy nim zrobić już praktycznie wszystko – od zdjęć, filmów, wideokonferencji, po planowanie dnia, gry, a nawet programowanie urządzeń domowych. Z tematyką technologii zmierzyło się również wydawnictwo Portal Games, które na polski rynek wydało grę Smartphone Inc. wraz z dodatkiem Aktualizacja 1.1.

Smartphone Inc. to ekonomiczna gra planszowa, w której będziemy produkować i sprzedawać tytułowe smartphony. Gra przeznaczona jest dla 1 – 5 osób, a jedna partia to około 60-90 minut zabawy. Choć pierwotnie gra może przytłoczyć liczbą elementów i zależności, to wbrew pozorom nie jest taka trudna, ale o tym opowiemy Wam przy zasadach.

Teraz chcielibyśmy Wam zaprezentować zawartość tego wielkiego pudła. Na pierwszy plan wychodzi ogromna plansza (trójwarstwowa), przedstawiająca mapę świata. Zaraz po niej widzimy drugą planszę, przeznaczoną dla rozgrywki 2-3 osobowej (z dodatku). Poza tym otrzymamy: 10 arkuszy, 5 zasłonek gracza, 5 ulepszeń początkowych, 5 organizerów, 60 znaczników postępu, 90 znaczników biur, 100 znaczników towarów, znacznik rundy, znacznik fazy, tor punktów zwycięstwa, 6 patentów, 6 technologii, 27 ulepszeń, 20 żetonów towarów, 7 sprzedawców, znacznik Steve’a, arkusz Steve’a, a w dodatku: 24 Dyrektywy, 5 nowych technologii, żetony mini-ulepszeń, kartonowe figurki CEO.

Jeżeli chodzi o wykonanie, to oceniając nasz egzemplarz, nie mamy nic do zarzucenia. Plansze są solidnie i dobrze spasowane, żetony dobrej jakości, pojemniczki plastikowe spełniają swoją rolę, wszystko ładnie mieści się w pudełku. Po Internecie krążą różne zdjęcia ze źle spasowanymi planszami, jednak mamy wrażenie, że to sporadyczne przypadki.

Przejdźmy zatem do zasad. Każdy z graczy wybiera firmę, którą będzie kierował i bierze na rękę wszystkie elementy – pojemniczek, znaczniki w swoim kolorze, 2 arkusze, jedno ulepszenie początkowe i zasłonkę gracza. Sama rozgrywka składa się z 5 rund, a w każdej z nich rozgrywamy 8 faz. Pierwsza faza to planowanie – każdy z graczy bierze swoje 2 arkusze z symbolami i układa je tak, by jeden arkusz zakrywał od 1 do 4 pól z drugiego arkusza. Ta faza determinuje, na czym gracz skupi się w trakcie całej bieżącej rundy. Gracze wykonują tę akcję za zasłonką, a gdy wszyscy już wybiorą co będą robić, to każdy podnosi zasłonę i przechodzi się do drugiej fazy, którą jest Ustalanie cen. Za każdy symbol +$ podnosimy cenę swoich smartphonów, a za każdy -$ odejmujemy. Co ważne – kolejność graczy zależy do ustalonej ceny – zaczynamy od gracza, który ma najtańsze telefony. Gdy ustalimy ceny, to przechodzimy do produkcji – tutaj produkujemy telefony za każdy symbol produkcji. Dodatkowo otrzymujemy kosteczki za każdy zakryty kwadrat na naszym arkuszu (od 1 do 4), oraz za żetony towarów zdobyte w trakcie rozgrywki. Od fazy 4, czyli Usprawniania produkcji, ważna zaczyna być reguła pierwszeństwa graczy. W tej fazie gracze mogą zdobyć kafelki usprawnienia, jeśli mają odkryty symbol usprawnienia, lub żeton towaru, jeśli mają zakryty symbol usprawnienia. Usprawnienia to nic innego, jak kafelki składające się z dwóch kwadratów, które będziemy mogli układać na naszych arkuszach w fazie 1, dzięki czemu otrzymamy dostęp do większej liczby akcji. W fazie piątej Badamy technologie. Wiadomo, że ludzie chcą kupować telefony naszpikowane różnorakimi technologiami i tutaj, za każdy symbol technologii, będziemy mogli dorzucać swoje znaczniki postępu do danej funkcji, by ją wynaleźć. Kto zrobi to jako pierwszy, otrzyma patent i dodatkowe punkty, a oprócz tego każdy z graczy będzie mógł korzystać z bonusów przypisanych do danej technologii, oraz sprzedawać telefony kolejnym potencjalnym klientom. Faza 6 to logistyka, w której będziemy się przemieszczać na mapie, by budować biura w kolejnych regionach na świecie  - jest to o tyle ważne, że sprzedaż będziemy prowadzić tam, gdzie mamy biuro. 

Kolejna faza to wspomniana wcześniej sprzedaż – to tutaj zdobywamy punkty zwycięstwa, sprzedając swoje telefony i konkurując z innymi graczami. Telefony sprzedajemy w regionach gdzie mamy biuro. Zaczynamy od lewej i lecimy po kolei przez klientów, którzy dzielą się na dwie grupy –czerwoni i fioletowi. Czerwoni to klienci, którym nie zależy na technologach, tylko na cenie – jeśli masz cenę równą lub niższą niż ich wymaganie, to zakupią od Ciebie telefon. Fioletowi to Ci, którzy nie zwracają uwagę na cenę. Ważne by mieli technologię na której im zależy – wtedy kupują po ustalonej przez Ciebie cenie. I tutaj jest rywalizacja między graczami, bo zaczyna sprzedaż gracz z najniższą ceną, co powoduje, że może on zablokować innych graczy, bo klient kupi tylko jeden telefon. Ostatnia faza, to podsumowanie punktów zwycięstwa za daną rundę – punkty zdobywamy za sprzedane telefony, oraz za dominację (najwięcej sprzedanych telefonów) w danym regionie. Po rundzie 5 podliczamy jeszcze punkty za zdobyte patenty i gracz z ich największą liczbą zostaje zwycięzcą.

Na temat zasad trochę się rozpisaliśmy, ale to tylko tak strasznie wygląda, bo każda faza idzie bardzo płynnie. Dodatkowo, jeśli nie gramy w pełnym składzie, to możemy, ale nie musimy, dodać Steve’a, czyli wirtualnego gracza, który będzie z nami konkurował. Wspominamy o takich rzeczach rzadko, jednak tutaj jest on zrobiony z głową, działa bardzo intuicyjnie i dobrze „udaje” prawdziwego gracza. Grając w mniejszym składzie dodajemy też sprzedawców, którzy blokują dany region na potrzeby sprzedaży, ale za to możemy w tych strefach zdobyć dodatkowe punkty i jednorazowe akcje.

Jeżeli chodzi o samą rozgrywkę, to jest ona uzależniająca tak jak tytułowy Smartphone. Z jednej strony wydaje się, że każdy gra pod siebie i nie ma za wiele rywalizacji, ale po pierwszej rundzie już zaczyna się szpiegowanie przeciwników pod kątem tego, gdzie mają biura, co będą chcieli sprzedawać i jak im w tym przeszkodzić.

Bardzo podoba nam się system wybierania akcji w pierwszej fazie, który determinuje co będziemy robić w trakcie całej rundy. Niby pozorna faza, ale jej złe rozplanowanie potrafi zniweczyć cały misterny plan. I to właśnie ten etap rozgrywki zajmuje graczom najwięcej czasu, co nas wcale nie dziwi.

Gdy pierwszy raz zobaczyliśmy tę grę, to nie zrobiła na nas wrażenia – ot to zwykła plansza z kreskami, mało grafik, nic specjalnego. Jednak po pierwszej rozgrywce zostaliśmy wciągnięci i skupiając się na swoich akcjach, doceniliśmy tak minimalistyczne grafiki, ale i fakt, że na planszy wszystko ma swoje miejsce i nic po niej nie lata.

Smartphone Inc. to naprawdę dobra, ekonomiczna planszówka, która zawiera masę planowania i niezłą dawkę rywalizacji, jednocześnie gwarantując bardzo płynną i dynamiczną rozgrywkę. Musimy w niej bowiem zaplanować, czy sprzedawać dużo i tanio, czy może jednak mniej ale drożej, narażając się na zablokowanie przez przeciwników. Smartphone Inc.  to bardzo dobry tytuł, który sprawdzi się u starych wyjadaczy (z dodatkiem dostajemy wiele nowych rzeczy + trudniejsze warianty rozgrywki), jak i tych, którzy mają już pierwsze planszówki za sobą, polecamy!


 Nazwa: Smartphone INC + Aktualizacja 1.1

 Wydawnictwo: Portal Games
Rok: 2021
Grę najtaniej kupisz: TUTAJ
Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za przesłanie egzemplarza recenzenckiego 
Portal Games



Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive