Teraz chcielibyśmy Wam zaprezentować zawartość tego wielkiego pudła. Na pierwszy plan wychodzi ogromna plansza (trójwarstwowa), przedstawiająca mapę świata. Zaraz po niej widzimy drugą planszę, przeznaczoną dla rozgrywki 2-3 osobowej (z dodatku). Poza tym otrzymamy: 10 arkuszy, 5 zasłonek gracza, 5 ulepszeń początkowych, 5 organizerów, 60 znaczników postępu, 90 znaczników biur, 100 znaczników towarów, znacznik rundy, znacznik fazy, tor punktów zwycięstwa, 6 patentów, 6 technologii, 27 ulepszeń, 20 żetonów towarów, 7 sprzedawców, znacznik Steve’a, arkusz Steve’a, a w dodatku: 24 Dyrektywy, 5 nowych technologii, żetony mini-ulepszeń, kartonowe figurki CEO.
Przejdźmy zatem do zasad. Każdy z graczy wybiera firmę, którą będzie kierował i bierze na rękę wszystkie elementy – pojemniczek, znaczniki w swoim kolorze, 2 arkusze, jedno ulepszenie początkowe i zasłonkę gracza. Sama rozgrywka składa się z 5 rund, a w każdej z nich rozgrywamy 8 faz. Pierwsza faza to planowanie – każdy z graczy bierze swoje 2 arkusze z symbolami i układa je tak, by jeden arkusz zakrywał od 1 do 4 pól z drugiego arkusza. Ta faza determinuje, na czym gracz skupi się w trakcie całej bieżącej rundy. Gracze wykonują tę akcję za zasłonką, a gdy wszyscy już wybiorą co będą robić, to każdy podnosi zasłonę i przechodzi się do drugiej fazy, którą jest Ustalanie cen. Za każdy symbol +$ podnosimy cenę swoich smartphonów, a za każdy -$ odejmujemy. Co ważne – kolejność graczy zależy do ustalonej ceny – zaczynamy od gracza, który ma najtańsze telefony. Gdy ustalimy ceny, to przechodzimy do produkcji – tutaj produkujemy telefony za każdy symbol produkcji. Dodatkowo otrzymujemy kosteczki za każdy zakryty kwadrat na naszym arkuszu (od 1 do 4), oraz za żetony towarów zdobyte w trakcie rozgrywki. Od fazy 4, czyli Usprawniania produkcji, ważna zaczyna być reguła pierwszeństwa graczy. W tej fazie gracze mogą zdobyć kafelki usprawnienia, jeśli mają odkryty symbol usprawnienia, lub żeton towaru, jeśli mają zakryty symbol usprawnienia. Usprawnienia to nic innego, jak kafelki składające się z dwóch kwadratów, które będziemy mogli układać na naszych arkuszach w fazie 1, dzięki czemu otrzymamy dostęp do większej liczby akcji. W fazie piątej Badamy technologie. Wiadomo, że ludzie chcą kupować telefony naszpikowane różnorakimi technologiami i tutaj, za każdy symbol technologii, będziemy mogli dorzucać swoje znaczniki postępu do danej funkcji, by ją wynaleźć. Kto zrobi to jako pierwszy, otrzyma patent i dodatkowe punkty, a oprócz tego każdy z graczy będzie mógł korzystać z bonusów przypisanych do danej technologii, oraz sprzedawać telefony kolejnym potencjalnym klientom. Faza 6 to logistyka, w której będziemy się przemieszczać na mapie, by budować biura w kolejnych regionach na świecie - jest to o tyle ważne, że sprzedaż będziemy prowadzić tam, gdzie mamy biuro.
Jeżeli chodzi o samą rozgrywkę, to jest ona uzależniająca tak jak tytułowy Smartphone. Z jednej strony wydaje się, że każdy gra pod siebie i nie ma za wiele rywalizacji, ale po pierwszej rundzie już zaczyna się szpiegowanie przeciwników pod kątem tego, gdzie mają biura, co będą chcieli sprzedawać i jak im w tym przeszkodzić.
Gdy pierwszy raz zobaczyliśmy tę grę, to nie zrobiła na nas wrażenia – ot to zwykła plansza z kreskami, mało grafik, nic specjalnego. Jednak po pierwszej rozgrywce zostaliśmy wciągnięci i skupiając się na swoich akcjach, doceniliśmy tak minimalistyczne grafiki, ale i fakt, że na planszy wszystko ma swoje miejsce i nic po niej nie lata.
Smartphone Inc. to naprawdę dobra, ekonomiczna planszówka, która zawiera masę planowania i niezłą dawkę rywalizacji, jednocześnie gwarantując bardzo płynną i dynamiczną rozgrywkę. Musimy w niej bowiem zaplanować, czy sprzedawać dużo i tanio, czy może jednak mniej ale drożej, narażając się na zablokowanie przez przeciwników. Smartphone Inc. to bardzo dobry tytuł, który sprawdzi się u starych wyjadaczy (z dodatkiem dostajemy wiele nowych rzeczy + trudniejsze warianty rozgrywki), jak i tych, którzy mają już pierwsze planszówki za sobą, polecamy!
Nazwa: Smartphone INC + Aktualizacja 1.1
Rok: 2021
Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za przesłanie egzemplarza recenzenckiego