Disney Villans: Zlot Złoczyńców to gra imprezowa dla 7 – 12 osób (nie wierzcie temu co na pudełku, tam zapisane że od 6, ale potrzebny jest jeszcze narrator). Gra przeznaczona dla graczy powyżej 10 roku życia, a sama rozgrywka to około 30 minut. W małym pudełku znajdziemy pięknie zilustrowane karty z postaciami Disney. W samym pudełku jest ich 40 do tego dochodzi instrukcja i wprowadzenie. Wykonanie jest dobre aczkolwiek mogłoby być lepsze karty są stosunkowo miękkie, co przy grach imprezowych się słabo sprawdza.
Zasady gry są stosunkowo proste, acz najważniejszą rolę pełni tutaj narrator – to on musi znać wszystkie zasady, dodatkowo im bardziej potrafi wczuć się w rolę i opowiadać, tym lepiej, gdyż to on buduje napięcie i prowadzi całą rozgrywkę. W grze, w zależności od grupy celem jest wyeliminowanie siewców chaosu (do czego dążą intryganci) lub intrygantów (do czego dążą siewcy). Przygotowując talię postaci dokładamy odpowiednie liczby kart intrygantów. Potem rozdaje się karty postaci/pomagierów pomiędzy graczy oraz daje karty sojuszu – te trzymamy zakryte i określają do której grupy należymy. Następnie przechodzimy do rozgrywki, która dzieli się na dzień i noc. W nocy najpierw budzi się Diabolina i wskazuje gracza którego karte chce podejrzeć, ale kartę podgląda Diablo – czy podzieli się tą informacją zależy tylko od niego. Następnie budzi się matka Gertruda, która wybiera jednego z graczy którego zamknie w wieży, co chroni go przed eliminacją (wybraną osobę zna tylko Getruda i wybrany gracz – narrator dotyka jego ramienia). Następnie budzą się intryganci i wybierają ofiarę. Następnie budzi się Hades który może wskrzesić danego gracza. Na końcu nocy budzi się Zła Królowa, która może odkryć, raz na grę, kartę sojuszu innego gracza. Po tym wszystkim nastaje dzień, budzą się wszyscy, jeśli Hades lub Getrutda nie uratowali danego gracza to zostaje on wyeliminowany i odpada z gry. Jeżeli został uratowany to narrator nie ujawnia kto był ofiarą i nikt nie odpada. Następnie Kapitan Hak wybiera więźnia i przekazuje mu kartę liny – od teraz jeśli wyeliminuje się Kapitana Haka to odchodzi wraz ze swoim więźniem. Następnie gracze rozmawiają o swoich podejrzeniach. Dyskusje raz w trakcie gry może zakończyć Królowa Kier, która może wskazać gracza do wyeliminowania, za którym głosują pozostali gracze. Jeżeli tego nie zrobi to gracze głosują na gracza którego podejrzewają o bycie intrygantem wskazując jednocześnie na swój typ. Gracz z największą liczbą głosów odpada z rozgrywki. Gra toczy się do momentu aż siewcy wyeliminowali wszystkich intrygantów lub aż liczba intrygantów jest taka sama/większa niż liczba siewców.
Choć opis wydaje się długi, to sama rozgrywka przebiega płynnie, gracze muszą znać swoje „moce” i przynależność. Najważniejszy jest tutaj narrator, tak jak już wspominaliśmy, on prowadzi rozgrywkę i jak widzicie z powyższego opisu ma on ogromną role i musi być bardzo skupiony, by się nie pomylić.
Sama rozgrywka jest dość dynamiczna i stosunkowo szybka. Jest to przede wszystkim gra blefu i dedukcji, trzeba trochę pomyśleć, trochę pokombinować by dobrze typować. Jedynym minusem tego typu gier jest fakt eliminowania graczy, więc może się zdarzyć że gracz odpadnie stosunkowo szybko i nie zdąży się „nacieszyć” rozgrywką. Na szczęście to że gra jest szybka to nie ma problemu by za chwilę zagrać ponownie.
Czy polecamy ten tytuł? Tak pod warunkiem, że macie ekipę w której będziecie w nią grać. Im więcej graczy tym lepiej, ale minimum 7 (6+narrator), to nadal liczba imponująca. Nam się podoba, zostaje w naszej kolekcji, mimo iż najczęściej grywamy w 6, to jest to gra którą tłumaczy się szybko, dzięki czemu nie ma problemu wprowadzić nową osobę do rozgrywki.
Nazwa:
Disney Villans: Zlot Złoczyńców
Wydawnictwo: Rebel
Rok wydania: 2021
Grę najtaniej kupisz TUTAJ
Dziękujemy wydawnictwu Rebel za wysłanie egzemplarza recenzenckiego