16 paź 2022

Zbuduj kafelkowe miasto przyszłości! - recenzja gry Neopolis

Nie odejdziemy daleko od prawdy mówiąc, że kafelki przyczyniły się do wzrostu popularności nowoczesnych gier planszowych. Najlepszym wzorem może być tutaj seria Carcassone, wraz z pokaźną ilością dodatków do niej. Innym dobrym przykładem może być seria Kingdomino, która również została ciepło przyjęta przez graczy na całym świecie. Nic dziwnego, że autorzy gier planszowych wciąż sięgają po prostą mechanikę, jaką jest układanie kafelków na stole. Dzisiejszy artykuł przybliży wam nowość od wydawnictwa Lucky DuckGames, jaką jest gra Neopolis.

Neopolis to kafelkowa gra planszowa dla 2-4 graczy w wieku 10+. W grze musicie podołać wyzwaniu, jakim jest zbudowanie miasta przyszłości. Miasta, która żyć będzie w harmonii z naturą i które zapewni dobrobyt mieszkańcom. Poszerzajcie zatem swoje miasto, przez dokładanie kolejnych kafli, wznoście wieżowce oraz obiekty użyteczności publicznej. Ale co najważniejsze — skrupulatnie planujcie wielkość dzielnic swojej metropolii, bo to między innymi od nich zależy wasz wynik!

Gra Neopolis to spore pudełko z pokaźną zawartością. Oprócz instrukcji znajdziemy w środku aż 78 kafelków, 28 wieżowców oraz 36 obiektów użyteczności publicznej. Wszystkie elementy są trwałe i wykonane z grubszej tektury. Chociaż jest to gra o tematyce futurystycznej, to nie dominują tutaj ilustracje typowo fantastyczno — technologiczne. Grafiki są naprawdę ładne — kreskówkowe, aby dotarły również do młodszych odbiorców. W pudełku znajdziecie również wypraskę, ale chętnie widzielibyśmy jej lekki upgrade przez dodanie przedziałek, które pozwolą utrzymać kilka rodzajów wieżowców oraz obiektów publicznych występujących w grze w jeszcze lepszym porządku.

Gdy już uporacie się z wyciśnięciem elementów z wyprasek i poskładaniem ich, to czas na waszą pierwszą rozgrywkę! Pozwólcie, że przybliżymy wam zasady gry Neopolis, które de facto da się przedstawić w parę minut! W swojej turze aktywny gracz wybiera jeden z trzech kafli, które ma na ręce i dokłada go do swojego miasta, tworząc dzielnice. I tak naprawdę są tylko dwa najważniejsze ograniczenia w dokładaniu kolejnych elementów metropolii. Pierwszy warunek polega na tym, że każdy kolejny kafel musi sąsiadować bokiem z co najmniej jednym, wyłożonym wcześniej. Drugi — że wasze miasto nie może przekraczać 4 kafli długości i szerokości. Oznacza to tyle, że na koniec gry będziecie mieć miasto o kwadracie 4 × 4 kafle. Gdy dołożycie kafel, możecie wybrać wieżowiec lub obiekt użyteczności publicznej i postawić go na właśnie wybudowanym elemencie. Takie (nazwijmy je zbiorczo) budynki dają lub odejmują punkty na koniec gry, za spełnienie warunków na nich opisanych. I tak — wieżowce budujecie tylko na korespondujących polach terenu, np. wieżowiec leśny może zostać wystawiony tylko na trawiastej dzielnicy. Warto dodać, że w jednej dzielnicy nie mogą znaleźć się dwa wieżowce. Natomiast obiekty użyteczności publicznej kładziecie w dowolnym miejscu nowo wyłożonego kafla. Dla obu rodzajów budynków musicie pamiętać, że nie mogą być budowane na polach z symbolami parku lub obiektu sportowego (są osobnym czynnikiem dodawanym do wyniku punktowego). Na koniec swojego ruchu musicie dobrać nowy kafel z puli. Następnie tura przechodzi na kolejną osobę. W ten sposób gra toczy się aż do końca gry, czyli aż wszyscy gracze będą mieli zbudowane swoje kafelkowe miasto. Wygrywa gracz z najwyższym wynikiem punktowym.

Zanim przejdziemy do krótkiego podsumowania, dopowiemy, w jaki sposób liczone są punkty w grze. Jak wspominaliśmy — dokładając kolejne kafle do miasta, tworzycie dzielnice (są ich 4 rodzaje) i budujecie wieżowce, które mają wskazaną wartość w punktach. Na koniec gry sprawdzacie, czy liczba pól terenu w danej dzielnicy jest równa lub większa od wartości z wieżowca. Jeśli nie udało się wam spełnić wymagania — tracicie punkty. Bardzo podobna sytuacja jest z obiektami użyteczności publicznej, przy czym one mają trochę inne warunki do spełnienia (odpowiednia liczba symboli na planszy, konkretna pozycja na planszy, czy też zbudowanie dzielnicy we wskazanym kształcie. Z nimi również musicie uważać, bo brak spełnionego wymogu oznacza dla was ujemne punkty.

Gra Neopolis to w miarę prosta, szybka (wręcz dynamiczna) i przyjemna gra planszowa, w której stajecie się architektami miasta przyszłości. To, co wyróżnia ten tytuł od innych gier kafelkowych, to podejmowanie ryzyka, przez wznoszenie budynków już w trakcie tworzenia dzielnicy. Na przykład, jeśli widzicie, że prężnie rozwija się wam wodny obszar, to możecie połasić się o wysoko punktowany wieżowiec, licząc na łut szczęścia, że uda wam się dobrać i wybudować kolejne kafle z wodą. W podobny sposób planujecie każdy zakątek, każdą dzielnicę waszego miasta. Spoiler alert! Nie warto być w gorącej wodzie kąpanym i dobierać budynków na ślepo z myślą „aaa... wezmę i zrobię to za parę kolejek”, bo się możecie srogo przeliczyć.

Neopolis jest bardzo regrywalnym tytułem — po pierwsze przez krótki czas rozgrywki (da się zamknąć partię nawet w 30 minut). Po drugie przez fakt, że co rozgrywkę losujecie 2 z 3 rodzajów obiektów użyteczności publicznej. No i oczywiście tasowanie kafli. Jak na prostą grę trzeba sporo kombinować i planować budowę dzielnic i wieżowców. I chociaż nie ma w niej negatywnej interakcji i możecie grać zachowawczo, to możecie też pilnować rozwoju przeciwnika i podbierać mu budynki oraz kafle z puli.

Grę Neopolis polecamy wszystkim osobom, które wchodzą w świat gier planszowych. Jest to tytuł godny polecenia, który w swojej istocie może śmiało być porównywany do klasyka, jakim jest Carcassonne. Jest to również dobra gra familijna. Wymaga główkowania, dzięki któremu najmłodsi gracze będą ćwiczyć wyobraźnię przestrzenną, przewidywanie oraz planowanie. Spodoba się również osobom, które lubią gry logiczne oraz podoba im się motyw budowania miast. Gorąco polecamy!

Nazwa: Neopolis
Wydawnictwo: Lucky Duck Games
Rok wydania: 2022
Grę najtaniej kupisz TUTAJ

Dziękujemy wydawnictwu Lucky Duck Games za wysłanie egzemplarza recenzenckiego 


Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive