Arkana
Magii wydawnictwa Portal Games to
karciana gra planszowa dla 1-6 graczy w wieku 14+. W grze stajecie się
potężnymi czarodziejami, zbierającymi artefakty i rzucającymi zaklęcia. W tym
drugim musicie wykazać się odpowiednim wyczuciem i planowaniem. Magia będzie
się dziać na przestrzeni trzech rund, w których będziecie mieć po 6 tur. Zawsze
będą dwie opcje do wyboru: zagrać kartę Zaklęcia albo ją odrzucić, by aktywować
zaklęcia przygotowane wcześniej. Dokładając kolejne karty, będziecie budować
potężny magiczny silniczek, który będzie generował wam punkty zwycięstwa. A kto
z was zdobędzie ich najwięcej – zwycięży!
Przejdźmy zatem do nauki zasad gry Arkana Magii. Każda rozgrywka składa się z trzech rund, w których będziemy dostawać karty na rękę od sąsiadów, wykonywać jedną z dwóch akcji wspomnianych wyżej, a następnie sami przekażemy pozostałe, niewybrane karty (mechanika draftu). Przygotowanie rozgrywki też do najtrudniejszych nie należy. Każdy z graczy dobiera jedną z planszetek i układa po jednym zasobie na polach ze szkołami magii. Następnie wrzucamy do woreczka sztony z księżycami i wykładamy je losowo na planszę koniunkcji. Natomiast same karty dzielimy zgodnie z rewersami, tasujemy i rozdajemy każdemu z uczestników po sześć z nich (ta liczba się nie zmienia i tyle samo kart dostaniecie w drugiej, jak i trzeciej rundzie). Podczas każdej tury będziecie wybierać pomiędzy Przygotowaniem Zaklęcia a Rzuceniem Zaklęć. Aby wykonać pierwszą opcję, należy wybrać kartę z ręki, zapłacić jej koszt i umieścić przed sobą (pod odpowiednią sekcję szkoły magii). Opłacać można na dwa sposoby – jednym rodzajem surowca (tańsza opcja) albo dowolnymi zasobami (droższa opcja). Rzucanie zaklęć polega na wybraniu karty z ręki, odrzuceniu jej i aktywowaniu zaklęć z tych szkół magii, które są aktualnie aktywne w tej turze. Wskazuje nam to wspomniana wcześniej planszetka koniunkcji. Rozpatrujecie zaklęcia w szkołach, które są pierwsze od lewej na waszych planszach, idąc od góry w dół, aż do ostatniego „w kolumnie”. Gdy rozpatrzyliście i przekazaliście wszystkie dostępne na tę rundę karty, przechodzicie do kolejnej rundy, gdzie dobieracie po sześć nowych kart i działacie według tego samego schematu. Jeśli to była trzecia runda, oznacza to koniec gry - rozgrywka kończy się po rozpatrzeniu ostatniej karty w trzeciej rundzie. Każdy z was otrzymuje PZ za swoje artefakty, oraz zamienia pozostałe zasoby na punkty zwycięstwa. Kto z was zdobył najwięcej punktów zwycięstwa, wygrywa grę!
Gra jest prosta, ale rządzi się dużą losowością
i trzeba mieć naprawdę sporo szczęścia, losując karty co rundę. W rozgrywce
dwuosobowej – gdy rotacja kart nie istnieje – do całej gry wchodzi ledwie 36 ze
108 dostępnych. Dodatkowo wymieniamy się między sobą, więc w wariancie
dwuosobowym część kart, które już znamy od początku rundy, trafi do nas z
powrotem. Natomiast w pełnym składzie, z początkowego rozdania dostaniemy tylko
1 kartę. Jest to zdecydowany minus, że gracze w rozgrywce dwuosobowej grają
tylko 12 kartami co rundę. Niestety naprawić to można tylko zwiększając liczbę
graczy.
Co dla nas jest wielkim plusem to fakt, że gra jest bardzo szybka i krótka – ot zagrywamy karty, pobieramy zasoby i analizujemy dalsze swoje kroki. A z racji tego, że jest krótka — nie wybacza błędów, bo nie ma za bardzo kiedy ich naprawiać. W Arkana Magii gra się szybko i intensywnie. Mechaniki może nie są odkrywcze, ale działa to na korzyść wszystkich, którzy chcą zachęcić nowe osoby do świata gier planszowych. Ot, wyjaśniacie reguły w 5-10 minut, gracie jakieś 30 i rozgrywacie kolejną partię. Co może sprawiać problem nowym graczom, to wykombinowanie co z czym połączyć, żeby to zadziałało i kiedy najlepiej aktywować. Jeżeli skupimy się na Zielarstwie, możemy zwykle liczyć na powolny, ale stopniowy wzrost punktów. Eliksiry z kolei dają duże efekty, ale tych kart nie użyjemy tak często, jak byśmy chcieli. Uroki świetnie łączą się z innymi szkołami. Natomiast miłośnicy Alchemii szybko zwiększą swoje zasoby złota, które bardzo łatwo przekładają się na punkty zwycięstwa. Na końcu zostaje nam też Magia Krwi, dająca szybkie rezultaty, ale jest ona jednak dosyć niebezpieczna. Jej niewykorzystane zasoby mogą kosztować nas ujemne punkty zwycięstwa na koniec gry.
Nazwa: Arkana Magii
Wydawnictwo: Portal Games
Rok wydania: 2022
Grę kupisz TUTAJ
Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za wysłanie egzemplarza recenzenckiego