Terakotowa Armia to strategiczna gra typu euro, w której wcielicie się w rzemieślników i artystów tworzących niezwykłe figury z terakoty na życzenie zmarłego cesarza Chin. W trakcie gry będziecie między innymi gromadzić zasoby, szkolić swoich pracowników czy korzystać z pomocy mistrzów, by zbudować tytułową, potężną armię. Mimo, iż budujecie ją wspólnie, to zwycięzca może być tylko jeden.
Gra Terakotowa Armia tytuł, z całkiem smaczną sałatką punktową ;) Zdobywamy „PeZety” za mnóstwo rzeczy i polecamy pilnować każdej, by nie zostać bardzo w tyle za przeciwnikami. Rozgrywka toczy się przez 5 rund, które z kolei dzielą się na trzy fazy. W pierwszej z faz gracze kolejno będą wystawiać swoich pracowników i wykonywać akcje z tzw. kół akcji. Do wyboru mamy ich sporo, ale nie martwcie się - ich ilość nie jest przytłaczająca. Złożoność akcji także jest różna: znajdziemy tu pobieranie surowców (glina i pieniądze), awansowanie pracowników (z rzemieślnika na artystę) a także wykorzystanie mistrzów i budowanie figur w mauzoleum. Zastosowano w Terakotowej Armii możliwość blokowania akcji przeciwnikowi. Pracownicy dzielą się na dwa rodzaje: rzemieślnicy i artyści. Grę zaczniecie z pięcioma rzemieślnikami, których reprezentują małe meeple a w trakcie gry możemy ich awansować na artystów a tym samym wymienić rzemieślnika na dużgo meepla. Na kołach akcji dostępne jest po jednym polu dla obu rodzajów pracowników, jednak tam gdzie stoi już duży pionek (artysta) nikt nie może postawić rzemieślnika. Streszczając - mając w swojej drużynie artystów możecie blokować akcje innym graczom. Gdy aktywny gracz wykona swoje akcje, tura przechodzi do kolejnej osoby i to ona teraz działa z tym samym schematem — kładzie meepla na upatrzonym miejscu i wykonuje związane z nim akcje. Gdy wszystkim graczom skończą się dostępni pracownicy, przechodzicie do fazy punktacji. Co rundę zdobywacie PZ za cel na daną rundę, inspekcję mauzoleum (dominacja i obecność w kolumnie lub pionie wyznaczonej przez pion inspektora) oraz statuy muzyków (każda figura zbudowana przez gracza w kolumnie lub rzędzie z postacią muzyka, daje ekstra punkty). Po punktacji następuje szybkie przygotowanie do kolejnej rundy i cykl się powtarza. Jak wspominaliśmy — rozgrywka trwa pięć pełnych rund. Na koniec piątej rundy przeprowadza się dodatkową punktację za grupy figur jednego rodzaju oraz przewagę w takich grupach. Gracz z najwyższym wynikiem punktowym zostaje zwycięzcą.
Tak właśnie
prezentuje się pokrótce gra Terakotowa Armia. Co nam przypadło do gustu? Koło
akcji. Oprócz standardowego obrotu, który jest elementem przygotowania możemy
wykupić sobie dodatkowy obrót przed wykonaniem swoich akcji, by ustawić je tak,
aby pasowały nam najbardziej. O ile los wam sprzyja, to możecie czasem
„wykręcić” niezłe kombo. A jak już wam się to uda, to wierzcie nam, że satysfakcja
jest ogromna.
Można by wymieniać jeszcze sporo zalet gry Terakotowa Armia, jednak nie chcemy wam psuć przyjemności z odkrywania gry na własną rękę. Zapewniamy was, że po kilku partiach wciąż będziecie odkrywać coraz to nowe zależności między akcjami z koła, jak i z figur (czy wspomnieliśmy, że budując figury, możecie dodatkowo skorzystać z ich specjalnych akcji?) i kombinować jak je optymalizować.
Nazwa: Terakotowa Armia
Wydawnictwo: Rebel
Rok wydania: 2023
Grę kupisz TUTAJ
Dziękujemy wydawnictwu Rebel za wysłanie egzemplarza recenzenckiego