Walka dobra ze złem to zazwyczaj walka dwóch drużyn. Rebelia walczyła z Imperium, Avengersi z siłami Thanosa. Przykładów można przytoczyć bez liku. Jednak zdarza się, że walka jasnej strony z ciemną toczy się w jednej osobie. Dosłownie. Tutaj też przykładów jest wiele, dlatego my się skupimy na jednym z nich. Doktor Jekyll i Pan Hyde. To o nich/nim traktuje najnowsza gra karciana wydawnictwa Nasza Księgarnia.
Jekyll i Hyde to karciana gra dla 2 graczy w wieku 8+. W grze wcielacie się w doktora Jekylla i pana Hyde’a. Toczycie zacięty pojedynek dobra ze złem – doktor Jekyll odpiera ataki pana Hyde’a próbującego przejąć nad nim kontrolę. Rozgrywka trwa 3 rundy i jeśli w tym czasie figurka dotrze do ostatniego pola na planszy, zło zawładnie doktorem Jekyllem i wygra pan Hyde. W przeciwnym razie dobro będzie górą.
Jeśli chodzi o wykonanie gry, to jest ono poprawne. Ilustracje są bardzo ładne i klimatyczne, wiernie oddające mroczne zmaganie dobra i zła o twarzy Jekylla i Hyde’a. W pudełku znajdziecie 25 kart, które zdecydowanie mogły być trochę bardziej twarde. Jeśli gra przypadnie wam do gustu, to zdecydowanie polecamy dokupić na nie koszulki. Oprócz tego w zestawie jest plansza z torem przemiany, znaczniki atutowych kolorów, świetnie napisana instrukcja z przykładami oraz metalowa figurka Jekylla. Naszym zdaniem ta ostatnia jest nieco przesadzonym bajerem, który mógł zostać zastąpiony tańszą alternatywą, ale jednocześnie zdecydowanie podnoszącym wrażenia wizualne.
Rozgrywka jest tak samo prosta, jak jej przygotowanie. Najpierw potasujcie wszystkie karty z pudełka, a następnie rozdajcie graczom po 10 z nich. Resztę odłóżcie — będą potrzebne w kolejnych rundach. Następnie wymieńcie się kartami — w pierwszej rundzie przekazujecie sobie po jednej karcie, w drugiej po dwie i tak dalej. Czas rozpocząć grę i wyznaczyć kolory atutowe. Będą one określały, który kolor kart jest silniejszy w danej rundzie. Określa się je przez kolejność wykładania do gry. Kolor pierwszej karty będzie najsłabszy, a kolejne coraz silniejsze. Rozgrywkę można nazwać małym miksem klasycznych gier karcianych, jakimi są Tysiąc i Wojna z elementem Makao. Co turę będziecie zagrywać po jednej karcie na stół i porównywać, która karta jest „silniejsza”. W pierwszej kolejności sprawdzacie wartość liczbową. Tak jak w tysiącu, w grze jest obowiązek wykładania kart tego samego koloru. Jeśli gracz nie posiada karty w tym samym kolorze, wykłada inną. Następnie sprawdzacie wartości na kartach lub ewentualnie atuty kolorów. Gracz ze zwycięską kartą bierze parę (lewę) do siebie jako punkt przemiany. W ten sposób działacie, aż pozbędziecie się wszystkich kart. Na koniec rundy liczycie różnicę między zebranymi lewami i przesuwacie figurkę Jekylla na torze przemiany. I tak gracie trzy pełne rundy. Jeśli na koniec trzeciej, ostatniej rundy, figurka dotarła na sam koniec toru — zło opętało Doktora Jekylla i zwyciężył gracz wcielający się w Pana Hyde’a. Jeśli tak się nie stało — zwycięża gracz grający jako Doktor Jekyll.
Oprócz zwykłego sprawdzania przewag w kartach w stylu gry Wojna, w grze zaimplementowano karty eliksirów. Oprócz standardowej wartości mają one specjalne właściwości, które odpalają się w momencie, gdy połączą się z konkretnym kolorem karty przeciwnika. I tak możecie ukraść przeciwnikowi jedną lewę, wymusić wymianę kart na rękach oraz zresetować kolejność kolorów atutowych. Oprócz tego, zagrywając kartę eliksirów żądacie, aby przeciwnik wyłożył kartę o wskazanym przez was kolorze (trik z Makao).
Jekyll i Hyde to bardzo szybka i bardzo sprytna gra karciana z prostymi zasadami. Gra zyskuje i wciąga z każdą kolejną rozgrywką, gdy się ją poznaje. Warto szybko zrozumieć jakie zależności występują między kartami i kolorami, by móc je stosować i wygrywać! Bardzo ciekawym rozwiązaniem mechanicznym jest ustalanie siły wszystkich kolorów (atutów) występujących w grze. Na plus można zaliczyć fakt, że nie wszystkie karty wchodzą do gry co rundę, więc mamy tu mały element regrywalności. Na minus — mała ich ilość i różnorodność. Obawiamy się, że po ograniu kilkunastu/kilkudziesięciu partii, gra stanie się dla was powtarzalna i nudna.
Jekyll i Hyde to ciekawa, asymetryczna gra karciana, w której każdy gracz musi inaczej planować poszczególne rundy w zależności od tego, którą stroną steruje. Spoiler alert — dużo daje liczenie kart oraz pilnowanie tego, co się robi samemu, co się oddaje i jakie karty schodzą. Proste zasady, szybki setup i rozgrywka, poznawanie kolejnych zależności między kartami i to zdecydowanie coś, co zachęca, by zapoznać się z tym tytułem. Zatem przyjmijcie role Jekylla i Hyde’a i spróbujcie przechytrzyć współgracza. Pomimo paru punktów, które mogły zostać ulepszone, bardzo polecamy grę Jekyll i Hyde!
Nazwa: Jekyll i Hyde
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Rok wydania: 2024
Grę kupisz TUTAJ
Dziękujemy wydawnictwu Nasza Księgarnia za wysłanie egzemplarza recenzenckiego